Proizveden prvi Ford Mustang

FORD Mustang nije samo automobil – on je simbol slobode, brzine i američkog sna. Od svog debija 1964. godine do danas ovaj legendarni model ostavio je neizbrisiv trag u autoindustriji, pop kulturi i utrkama. Kroz šest generacija i nebrojene specijalne verzije Mustang je postao jedan od najprepoznatljivijih sportskih automobila na svijetu.
Vizija Leeja Iacocce
Priča o Mustangu počinje početkom 60-ih, kada je Ford tražio način da privuče mlađe kupce u doba dominacije velikih, teških automobila. Lee Iacocca, tadašnji generalni direktor Forda, predložio je revolucionarnu ideju: sportski automobil koji kombinira stil, performanse i pristupačnu cijenu. Projekt je počeo 1962., a prve skice i koncepti razvijeni su pod kodnim imenom "Cougar". Inspiracija za naziv "Mustang" došla je od legendarnog lovca P-51 Mustanga iz Drugog svjetskog rata iako je logo s konjem koji trči postao prepoznatljiv simbol.
Prvi prototip, Mustang I, predstavljen je 1962. – bio je to dvosjed s motorom smještenim u sredini, no brzo je odbačen. Umjesto toga 1963. nastao je Mustang II koncept, bliži serijskom modelu, s dugom haubom i kratkim prtljažnikom. Konačni dizajn odobren je krajem 1963., a svijet će ga upoznati ubrzo nakon toga.
Prva generacija: Rođenje "pony cara" (1964.–1973.)
Ford Mustang službeno je predstavljen 17. travnja 1964. na Svjetskom sajmu u New Yorku, a prvi primjerak sišao je s proizvodne trake 9. ožujka 1964. u Dearbornu u Michiganu. Zanimljivo, prva prodaja dogodila se dva dana prije debija - 15. travnja 1964. učiteljica Gail Wise kupila je svijetloplavi kabriolet za 3447 dolara. Reakcija publike bila je nevjerojatna: prvog dana naručeno je 22.000 primjeraka, a do kraja prve modelske godine prodano je 418.812 Mustanga.
Prva generacija koristila je platformu Ford Falcona, ali je nudila nešto novo: osnovni šestocilindrični motor od 2.8 litara (101 KS) ili snažniji V8 od 4.7 litara (210-271 KS). Dizajn s dugim prednjim dijelom i kompaktnim stražnjim krajem stvorio je "pony car" segment – klasu pristupačnih sportskih automobila. Godine 1967. Mustang je dobio mišićaviji izgled, a 1969. uvedeni su Mach 1 i Boss 302/429 modeli, dizajnirani za utrke.
Evolucija kroz generacije
Mustang je prošao kroz sedam generacija, a svaka je bila prilagođena vremenu i potrebama tržišta:
- Druga generacija – Mustang II (1974.–1978.): U doba naftne krize Mustang je postao manji i štedljiviji, baziran na Ford Pintu. Lansiran 21. rujna 1973., imao je 2.3-litreni četverocilindrični motor (88 KS) ili V6 (105 KS). Iako kritiziran zbog slabijih performansi, prodan je 1.1 milijun primjeraka.
- Treća generacija – Fox Body (1979.–1993.): Predstavljen 10. studenog 1978., Fox Body vratio je sportski duh na "Fox" platformi. Godine 1987. redizajn je donio agresivniji izgled, a 1993. SVT Cobra imala je 235 KS.
- Četvrta generacija (1994.–2004.): Lansiran 27. listopada 1993., ovaj Mustang donio je zaobljeniji dizajn. "New Edge" redizajn iz 1999. dao mu je oštrije linije, dok je GT model s 4.6-litrenim V8 nudio 260 KS.
- Peta generacija (2005.–2014.): Predstavljena 17. studenog 2004., ova generacija vratila je retro stil 60-ih. Shelby GT500 iz 2007. imao je 500 KS, a verzija iz 2013. čak 662 KS.
- Šesta generacija (2015.–2023.): Debitirala 5. prosinca 2013., donijela je neovisnu stražnju osovinu i globalnu dostupnost. EcoBoost 2.3-litreni motor imao je 310 KS, dok je GT500 iz 2020. dosegao 760 KS.
- Sedma generacija (2023. do danas): Predstavljena 14. rujna 2022., proizvodnja je počela 1. svibnja 2023. Nudi 2.3-litreni EcoBoost (315 KS) i 5.0-litreni V8 (480–500 KS u Dark Horse modelu).
Važne verzije: Shelby, Boss i Mach 1
Mustangovi posebni modeli postali su legende sami za sebe:
- Shelby Mustang: Carroll Shelby udružio se s Fordom 1965., stvorivši GT350 (306 KS). GT500 stigao je 1967., a moderni GT500 (2020.) ima 760 KS.
- Boss 302/429: Predstavljeni 1969., dizajnirani su za utrke Trans-Am (Boss 302) i NASCAR (Boss 429).
- Mach 1: Uveden 1969. s 335 KS, vratio se 2003. i 2021., s fokusom na performanse.
Mustang u filmovima i glazbi
Mustang je postao zvijezda pop kulture. U Bullittu (1968.) Steve McQueen vozio je zeleni Fastback u legendarnoj potjeri, dok je u Goldfingeru (1964.) Tilly Masterson jurila Jamesa Bonda u bijelom kabrioletu. Pojavio se u stotinama filmova i TV serija. Pjesma Mustang Sally Wilsona Picketta iz 1966. dodatno je učvrstila njegov status.
Mustang je najprodavaniji sportski automobil u zadnjih 10 godina, s preko 10 milijuna prodanih primjeraka. U Hrvatskoj su stariji modeli poput "Fox Bodyja" i noviji GT-ovi postali klasici na autosceni.
