Kanađani bijesni zbog carina: "Radim za Ford 31 godinu i ovo nikad nisam doživio"

U OBITELJI Lawton već više od sto godina netko radi u kanadskoj autoindustriji. Kathryn i Chad Lawton zaposleni su u Fordovoj tvornici u Windsoru, gradu koji se smatra srcem kanadske automobilske proizvodnje, smještenom tik uz granicu s američkom saveznom državom Michigan, piše BBC. U istoj tvornici rade i njihova djeca, peta generacija Fordovih radnika, kako kaže Kathryn.
Zato ih je posebno pogodila tvrdnja američkog predsjednika Donalda Trumpa da je Kanada "ukrala" američku autoindustriju. "To je suludo", kaže Chad. "To nikad nisu bila američka radna mjesta, to su kanadski poslovi. Mi ih nismo nikome uzeli. Mi smo ih stvorili i održali." Kathryn dodaje: "Ovo je Ford City."
No sada se Windsor našao na udaru trgovinskog rata. Na snagu su stupile američke carine od 25 posto na strane automobile, osim onih koji sadrže najmanje 50 posto američkih dijelova, kao i jedinstvene carine na čelik i aluminij. Sljedeće se očekuju carine na autodijelove.
Autoindustrija koja je rasla uz Detroit
Grad Windsor, s nešto više od 422 tisuće stanovnika, desetljećima se razvijao paralelno s Detroitom, poznatim kao Motor City, i postao važno središte za proizvodnju vozila u Sjevernoj Americi. Ford je ovdje otvorio prvu tvornicu još 1896., a Chrysler (danas Stellantis) je stigao 1928.
Iako se dio proizvodnje u međuvremenu preselio, u gradu i dalje rade dvije Fordove tvornice motora i velika montažna linija Stellantisa, koje zapošljavaju tisuće radnika. Ukupno je u regiji Windsor-Essex oko 24 tisuće ljudi zaposleno izravno u autoindustriji, a još 120 tisuća radnih mjesta ovisi o tom sektoru.
Automobili poput Dodge Chargera i Forda F-150 godinama su se proizvodili s obje strane granice, u zajedničkoj proizvodnoj mreži koja je bila, i još jest, duboko integrirana. "Za vrijeme financijske krize 2008., kad su General Motors, Ford i Chrysler bili na rubu propasti, i nama je bilo teško", prisjeća se Chad. "A sada… osjećaj je isti. Ljudi su u panici, ne znaju što ih čeka."
Radnici u šoku: Ovo vodi u recesiju
Predsjednik sindikata Unifor Local 200 John D'Agnolo kaže da su radnici u potpunom kaosu. "Ovo će nas gurnuti u recesiju. Ljudi neće kupovati. Moram svojim članovima reći - ne kupujte ništa. Fokusirajte se na stanarinu i hranu za djecu."
Najveći je šok, ističu radnici, to što udar dolazi od SAD-a, najbližeg kanadskog saveznika. "Osjećam se kao da nas je susjed izdao", kaže 27-godišnji Austin Welzel, radnik u Stellantisovoj tvornici. "Kao da naši prijatelji s druge strane više ne žele raditi s nama."
Christina Grossi, koja u Fordu radi već 25 godina, kaže da je pomisao na gubitak posla zastrašujuća, ne samo zbog financija već i zbog osobnog ponosa. "Ovaj posao radim cijeli život. Ponosna sam na ono što proizvodim. A sad mi netko želi oduzeti i to."
Svaki vijak pod povećalom
Laura Dawson iz organizacije Future Borders Coalition upozorava da bi američke carine mogle uzdrmati cijeli kontinent jer je proizvodni lanac autoindustrije isprepleten. Ako izvoz iz Kanade stane samo tjedan dana, šteta će se osjećati posvuda.
Dodaje i da je sustav carina izuzetno složen, svaki dio vozila mora se analizirati: od porijekla materijala, do cijene rada i lokacije proizvodnje. "Doslovno svaki vijak ide pod povećalo", kaže Dawson.
S obzirom na važnost autoindustrije, carine su brzo postale ključno pitanje pred izbore u Kanadi 28. travnja. Sve stranke nude planove za spas sektora. Liberalni čelnik i aktualni premijer Mark Carney najavio je fond od 2 milijarde dolara za poticanje konkurentnosti i zaštitu radnih mjesta te plan za uspostavu kanadske mreže dobavljača autodijelova. Također je prošlog tjedna uveo protumjere, carine vrijedne 35 milijardi dolara na američka vozila.
Njegov glavni suparnik, konzervativac Pierre Poilievre, obećao je ukidanje poreza na kanadska vozila i osnivanje fonda za pomoć tvrtkama pogođenima carinama. Vođa NDP-a Jagmeet Singh, koji se bori za mjesto u Windsor Westu, poručio je da će sav prihod od protumjera ići radnicima i da će se boriti protiv selidbe proizvodnje u SAD.
Ako padne autoindustrija – pada cijeli grad
Ovisnost Windsora o autoindustriji je golema. Ako ona stane, posljedice će osjetiti svi, od restorana do humanitarnih udruga, piše BBC. Jedan od simbola te ovisnosti je sportski restoran Penalty Box, popularno okupljalište radnika iz obližnje tvornice Stellantis.
"Jedan smo od najprometnijih restorana u gradu", kaže vlasnik Van Niforos. "Radimo skoro tisuću obroka dnevno."
No kad ga se pita za budućnost, osmijeh nestaje. "Zapošljavamo 60 ljudi. Ako se zatvori tvornica, nećemo ih moći sve zadržati. To je činjenica."
U uredu sindikata Chad Lawton sjedi zamišljen. Ne vjeruje da će protumjere riješiti problem, dapače, smatra da će situaciju samo pogoršati. Nada se da još ima prostora za pregovore, ali ističe da Kanada "ne smije samo šutjeti i trpjeti".
"Radim za Ford već skoro 31 godinu i ovo nikad nisam doživio. Čak ni za vrijeme covida, tada smo barem znali što nas čeka. Ovo je potpuno neizvjesno. Ovo je potpuni kaos."

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati