Kako znati da su na autu skidani kilometri?

VRAĆANJE kilometraže jedna je od najčešćih prevara na tržištu rabljenih automobila na koju, nažalost, nasjedaju mnogi kupci. Pronašli ste automobil s nevjerojatno malim brojem prijeđenih kilometara koji se čini kao prilika života? Budite oprezni - velika je vjerojatnost da se radi o vozilu s puno većom, ali skrivenom kilometražom.
Iako mnogi vjeruju da je ova praksa iskorijenjena pojavom digitalnih brojača, istina je potpuno drugačija. Prevare su i dalje u porastu i provode se na vozilima s mehaničkim i digitalnim brojačima, a nerijetko se "skine" i više desetaka tisuća kilometara. Primjerice, mogli biste kupiti automobil koji naizgled ima 60.000 km, dok je u stvarnosti prešao više od 120.000 km.
Posljedice su za kupca katastrofalne. Ne samo da ćete preplatiti automobil čija je stvarna vrijednost znatno niža, već vas u budućnosti čekaju skupi i neočekivani popravci uzrokovani istrošenošću dijelova. Srećom, postoje načini da se zaštitite. Ključ je u detaljnoj provjeri stanja vozila i usporedbi s prikazanom kilometražom, kao i u analizi servisne povijesti.
Obratite pažnju na znakove istrošenosti
Zlatno pravilo glasi: ako ponuda zvuči predobro da bi bila istinita, vjerojatno se radi o prevari. Stoga, ako gledate automobil s neobično malom kilometražom za svoje godište, obavezno ga detaljno pregledajte prije konačne odluke. Potražite znakove habanja koji nisu u skladu s brojem na zaslonu.
- Interijer vozila: Posebnu pažnju obratite na dijelove koji se najviše koriste - volan, papučice gasa i kočnice, mjenjač te vozačevo sjedalo. Izlizan i sjajan volan, istrošene gumene navlake na papučicama ili ulegnuto i pohabano sjedalo jasni su pokazatelji da je automobil prešao puno više kilometara nego što se tvrdi.
- Gume i kočnice: Provjerite stanje guma. Ovisno o modelu i proizvođaču, gume u prosjeku traju između 50.000 i 130.000 kilometara. Ako automobil navodno ima 40.000 km, a na njemu su nove gume, to je znak za uzbunu. Pitajte prodavatelja zašto su mijenjane. Starost gume možete lako provjeriti pomoću DOT oznake na bočnoj stijenci - posljednje četiri znamenke otkrivaju tjedan i godinu proizvodnje. U idealnom slučaju, na automobilu s tako malom kilometražom trebale bi biti još uvijek originalne, tvorničke gume.
Ista logika vrijedi i za kočnice, koje se obično mijenjaju svakih 50.000 do 60.000 kilometara. Ako u servisnoj knjižici vidite da su kočnice mijenjane na maloj kilometraži, to je još jedan razlog za sumnju. Naravno, ovo je teže provjeriti bez uvida u servisnu dokumentaciju ili bez pomoći mehaničara koji može procijeniti stanje kočionih pločica.
Provjerite dokumentaciju i instrument ploču
Zatražite na uvid kompletnu servisnu povijest vozila. Potražite bilo kakve nelogičnosti ili nedosljednosti u zabilježenim stanjima kilometara. Nagli pad kilometraže između dva servisa jasan je znak manipulacije. Ako prodavač nema servisnu knjižicu ili je ne želi pokazati, to je dovoljan razlog za odustajanje od kupnje. U Hrvatskoj, povijest kilometraže možete provjeriti i putem internetskih servisa Centra za vozila Hrvatske (CVH), unosom broja šasije (VIN).
Ipak, budite svjesni da se i servisna dokumentacija može krivotvoriti.
Pažljivo pregledajte instrument ploču. Postoje li ogrebotine oko samog brojača ili na vijcima koji drže ploču? To može biti znak da je ploča skidana kako bi se kilometraža 'namjestila'. Kod starijih, mehaničkih brojača, provjerite jesu li brojke savršeno poravnate. Ako nisu, ili ako postoji neobičan razmak među njima, gotovo je sigurno da je stanje namještano.
Digitalni brojači i ECU dijagnostika
Vizualno otkriti prevaru na digitalnim brojačima znatno je teže jer nemaju pomičnih dijelova. Međutim, rješenje postoji. Kod modernijih automobila, ključno je odvesti vozilo u provjereni servis na dijagnostiku elektroničke upravljačke jedinice (ECU).
ECU, odnosno 'mozak' automobila, bilježi podatke o kilometraži na nekoliko različitih mjesta. Spajanjem na dijagnostiku, mehaničar može otkriti stvarno stanje kilometara, koje se često razlikuje od onog prikazanog na instrument ploču. Takva provjera koštat će vas između 70 i 140 eura, no to je mali trošak u usporedbi s potencijalnom štetom ako kupujete skupocjeni automobil.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati