VIDEO Sve skenira i nemilosrdno kažnjava. Ovom autu Zagrebparkinga ne može se pobjeći

GRAD Zagreb već je gotovo dvije godine pod budnim okom scan-a-carova – automobila opremljenih kamerama i GPS-om koji automatski provjeravaju jesu li plaćene sve parkirne karte. S dolaskom šest vozila, broj kontrola i izdanih dnevnih karata skočio je za 30 posto, a vozačima je postalo gotovo nemoguće izbjeći plaćanje parkinga u centru grada.
"Dva nova Nissana stigla su nam prošli tjedan, a dva još u lipnju, što nas dovodi na ukupno šest vozila u floti za kontrolu parkiranja po Zagrebu", uvodi nas ekipa Zagrebparkinga u priču o scan-a-carovima.
"Na žalost građana, nitko nam više ne može promaknuti", smije se Dinko Kušter, glavni dispečer Zagrebparkinga i jedan od voditelja ovog projekta starog već gotovo dvije godine.
Naime, automobili koji automatski provjeravaju jesu li sve parkirne karte plaćene stigli su u Zagreb još početkom 2024. Zagrepčani su već u prvim tjednima pratili kako izgledaju, kojim rutama idu i - jesu li uhvatili i njihov automobil.
Broj izdanih kazni povećao se za 30%
Danas su postali uobičajen prizor u centru Zagreba, a broj izdanih kazni, odnosno dnevnih parkirnih karata (DPK) za one koji su propustili platiti povećao se za čak 30%. Poprilično učinkovito, čini se.
"U svakom slučaju su pomoć. Vozilo u jednoj smjeni napravi oko 5000 kontrola, a jedan kontrolor između 700 i 1000. Ima jako malo grešaka, što je i nas iznenadilo od samog početka. Svakim danom ih smanjujemo kako bismo došli do te ‘super nule’", prepričava Kušter.
Ekipa iz Zagrebparkinga dala nam je i da se provozamo jednim od novih vozila, Nissan Qashqai hibridnim SUV-om. Na sebi ima šest kamera koje na prate svaku registarsku oznaku na parkiralištu, a u svemu pomažu i posebni GPS-ovi.
Za vozače kontrolore posao na prvu izgleda kao pravi multitasking - moraju pratiti promet, voziti i provjeravati bilježe li kamere sve automobile.
"Sve ide automatski"
"Ma ne, sve je automatizirano, ja sam tu potreban samo da vozim. Kamere fotografiraju, a svaki scan-a-car ima svoje sektore. U prvom obilasku sustav samo opaža vozila, a nakon 15 minuta u drugom obilasku izdaje dnevne parkirne karte za one koji nemaju kupljenu kartu", objašnjava nam kontrolor.
Ekipa nas je provozala testnom rutom na parkiralištu ispred Gradskog poglavarstva, no scan-a-carovi za sada pokrivaju samo I. zonu naplate parkiranja u Zagrebu.
"Vozila su zamišljena kao pomoć kontrolorima prilikom provjere plaćanja parkiranja. Često ih koristimo ako imamo manjak kontrolora pa pokrivaju takve terene. Uglavnom su zamišljena kao suradnja i podrška sustavu", dodaje Kušter.
Da bi sustav uhvatio sve registarske oznake, kontrolor mora voziti oko 40 km/h. Ponekad sustav registrira i automobile koji nisu parkirani na označenom mjestu, no u Zagrebparkingu imaju rješenje i za to.
Svi nalozi se provjeravaju
"Svako parkiralište ima svoje polje i zna se dogoditi da mjesto na kojem je netko parkirao nije u zoni naplate (primjerice zebra ili kolni ulaz). Može se dogoditi i da je vozilo parkirano pod kutom pa sustav misli da je na parkirnom mjestu. No, mi pregledavamo sve naloge za plaćanje dnevne karte i poništavamo one koji nisu valjani", objašnjava Kušter.
"Automobil je udoban, vidite i sami", kaže kontrolor koji u njemu provede između sedam i osam sati dnevno. Kontrolori na terenu i vozači scan-a-carova izmjenjuju se, a smjene u automobilu iste su kao i na terenu – od 7 ujutro pa sve do ponoći.
"Kad je vani jako hladno ili jako vruće, bolje mi je biti u automobilu", komentira kontrolor.
"Jeste me kaznili?"
"Ponekad mi ljudi znaju pokucati na prozor i pitati jesam li ih kaznio. Misle da ih sustav ‘uhvati iz prve’, pa im objašnjavam da moramo proći dva puta da bi se uopće mogla izdati dnevna karta", kaže. "Na nekima se vidi nelagoda, a nekima je drago jer zbog ovog sustava lakše pronađu parking kad se vraćaju s posla."
Vozači koji dobiju dnevne parkirne karte jednako se žale - bilo da vide "čestitku" ispod brisača ili da im karta stigne na kućnu adresu.
"Nema tu pravila. Čak u poštama navodimo i QR kod kako bi se građani mogli uvjeriti da se radi o njihovu vozilu", objašnjava Kušter. Važno je napomenuti da to nisu kazne, kao što mnogi misle, već nalozi za plaćanje usluge koju su vozači ionako trebali podmiriti.
"Modernizacija je tu, stigla je i dobra je", zaključuje Kušter.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati