Zašto se nakon ubojstva Charlieja Kirka posvuda spominju "vještice s Etsyja"

NAKON jučerašnjeg ubojstva desničarskog političkog aktivista Charlieja Kirka, internetom se masovno širi pojam - "Etsy vještica". Što je to i o čemu se radi?
Bizaran članak
Portal Jezebel objavio je 8. rujna tekst pod naslovom "Platili smo nekim Etsy vješticama da proklinju Charlieja Kirka". U članku je osoblje portala objasnilo svoj potez: "Ako krajnje desni mizoginist s lošom frizurom želi demonizirati neovisne žene, Jezebel je više nego sretan biti vještica iz njegovih noćnih mora."
Tekst se bavio politikom Charlieja Kirka, trendom online "bacanja kletvi" na nepoznate osobe, načinom kupnje takvih usluga na popularnoj online trgovini Etsy te mogućim posljedicama.
"Je li etično prokleti čovjeka kojeg nikad nisam upoznao? Vjerojatno ne. Ali je li neetično dopustiti mu da nastavi govoriti? Da. Dakle, evo nas, u sivoj zoni. Želim jasno reći, ne pozivam mračne sile da mu nanesu štetu. Samo želim da se svako jutro probudi s neobjašnjivom aknom," napisao je autor s Jezebela.
Čekajte, molim?!
Da, na Etsyju se doista mogu pronaći usluge koje se nazivaju "vještičje kletve" čije se cijene kreću od 2 do 50 dolara, a novinar Jezebela naveo je kako je kupio i "pojačivač čarolije" od 50 dolara kako bi "pojačao energetsku podršku" kletve.
Samo dva dana nakon objave tog članka, Charlie Kirk je ubijen. Portal Jezebel je nakon tragičnog događaja ažurirao svoj članak izjavom: "Ova priča objavljena je 8. rujna. Jezebel najoštrije osuđuje pucnjavu na Charlieja Kirka. Ne podržavamo, ne potičemo niti opravdavamo političko nasilje bilo koje vrste."
Iako je jedna osoba uhićena neposredno nakon pucnjave, vlasti su potvrdile da se ne radi o napadaču te da je pravi osumnjičenik još uvijek u bijegu. U međuvremenu su otkrivene i posljednje riječi koje je Kirk izgovorio prije nego što je ustrijeljen.
Koji vrag su "Etsy vještice", i dalje mi nije jasno?
Kad ljudi pričaju o “Etsy vješticama”, misle ponajprije na "witchy estetiku". To su oni feedovi puni kristala, tarot karata, suhog cvijeća, svijeća i ostalih praznovjerja - naravno, u većini slučajeva ljudi to objavljuju iz fore - malo tko zaista vjeruje u "vještice".
No, Etsy je postao glavno mjesto gdje ekipa kupuje te stvari – od malih spell kitova do personaliziranih čarolija koje netko “napravi” i pošalje u paketu.
Sad, “prokleti nekog preko Etsyja” zvuči kao meme, ali stvarno postoji u ponudi – to su shopovi gdje doslovno svako može naručiti da mu netko napravi spell, recimo da "privuče" ljubav, novac… ili da nekome “pošalje lošu karmu”.
To nije klasično “baba vračara” proklinjanje, više je kao online servis: ti im napišeš ime, što želiš (npr. “da moj bivši dobije lekciju”) i oni kažu da će zapaliti svijeću, napraviti ritual i “poslati energiju”.
Za Gen Z, ovo je uglavnom samo šala. Uglavnom.
Netko to radi iz zabave, netko zato što vjeruje u manifestaciju i energiju svemira, a netko čisto jer mu je cool dio self-care rutine. Kritičari kažu da je to samo kapitalizam prerušio duhovnost – jer doslovno ljudi plaćaju po 30 dolara da im netko “baci kletvu”.
Ukratko: "prokleti" nekog preko Etsyja znači naručiti personaliziranu čaroliju online, a cijeli taj trend je miks spiritualnosti, estetike i malo humora.
A kakav je to portal?
Jezebel je američki internetski portal (blog / online magazin) koji se bavi vijestima, kulturom, ženskim pitanjima i komentarima na pop kulturu, često iz feminističke perspektive. Pokrenut je 2007. godine pod Gawker Medijom, osnovala ga je Anna Holmes.
Ideja je bila da bude protuteža tradicionalnim ženskim časopisima, koji često idealiziraju ljepotu, luksuz, glamur — Jezebel je htio kritički promišljati takve uzore i teme. Jezebel je mijenjao vlasnike: nakon Gawker Media, prešao je u ruke Univision Communications, zatim G/O Media.
Krajem 2023. dogodile su se bitne promjene: portal je neko vrijeme prestao s radom kad su dali otkaze članu osoblja, ali je potom kupio Paste magazine, koji je obnovio portal.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati