Jedanaest navika roditelja koji odgajaju samostalnu i snalažljivu djecu

ODGOJITI samostalno dijete danas znači pružiti mu alate, samopouzdanje i prostor za snalaženje u svijetu. Roditelji koji u tome uspijevaju hodaju po tankoj liniji između vodstva i slobode, znajući kada uskočiti, a kada pustiti dijete da samo pronađe rješenje. Oni shvaćaju da se samostalnost ne stječe preko noći s napunjenih 18 godina, već se gradi kroz bezbroj malih trenutaka tijekom odrastanja, piše YourTango.
Iako je svako dijete jedinstveno, navike roditelja koji odgajaju istinski samostalnu djecu iznenađujuće su slične. Za njih je samostalnost kontinuiran proces, a ne cilj, i vjeruju da su njihova djeca sposobna za mnogo više nego što im se ponekad priznaje.
Puštaju djecu da se sama izbore s problemima
Iako je primamljivo uskočiti čim se dijete suoči s frustracijom, roditelji koji cijene samostalnost znaju koliko je važno pustiti djecu da se sama bore s problemima. To ne znači napustiti ih već se oduprijeti porivu da im odmah ponudimo gotovo rješenje.
Kako piše YourTango, neka istraživanja pokazuju da djeca kojoj se pruži prilika da sama prevladaju izazove razvijaju bolje vještine rješavanja problema i postaju otpornija. Manje frustracije vide kao priliku za učenje, a ne kao krizu.
Rano ih uče donositi odluke
Samostalna djeca navikla su donositi odluke o svojoj odjeći, užini ili načinu na koji će provesti slobodno vrijeme puno prije nego što te odluke postanu presudne. Dopuštajući im da donose odluke primjerene svojoj dobi, roditelji im pomažu izgraditi povjerenje u vlastitu prosudbu. Rana praksa ključna je za razvoj kritičkog razmišljanja koje će im koristiti u adolescenciji i odrasloj dobi.
Postavljaju jasna očekivanja i drže ih se
Struktura i samostalnost naizgled su suprotnosti, ali zapravo najbolje funkcioniraju zajedno. Djeca se osjećaju sigurnije kada znaju što se od njih očekuje, čak i ako imaju fleksibilnost unutar postavljenih granica. Dosljedna pravila i njihova primjena uče djecu odgovornosti i pomažu im da shvate kako njihovi postupci imaju posljedice. Time se potiče i odgovornost i samodisciplina.
Potiču odgovornost primjerenu dobi
Od pospremanja kreveta do pripreme vlastitog ručka, samostalna djeca navikla su doprinositi kućanstvu. Iako se ti zadaci mogu činiti malima, istraživanja pokazuju da djeca koja rano preuzmu kućanske poslove kasnije u životu razvijaju jaču radnu etiku i bolje vještine upravljanja vremenom. Odgovornost nije teret već način izgradnje životnih vještina u malim, savladivim koracima.
Odupiru se porivu da im pretrpaju raspored
Lako je upasti u zamku vjerovanja da više aktivnosti znači bolji razvoj, ali roditelji koji odgajaju samostalnu djecu razumiju vrijednost nestrukturiranog vremena. Vrijeme za odmor omogućuje djeci da slijede svoju znatiželju i nauče se sama zabavljati, što su ključne vještine za samopouzdanje.
Vlastitim primjerom pokazuju kako rješavati probleme
Umjesto da svoje odluke donose u tišini, ovi roditelji otvoreno razgovaraju o njima. Pokazuju kako procijeniti mogućnosti, razmotriti ishode i donijeti odluku, bilo da se radi o odabiru recepta za večeru ili popravku nečega u kući. Dijeljenjem vlastitih iskustava pružaju djeci stvaran primjer koji mogu slijediti kada se suoče s vlastitim izazovima.
Uče ih samopouzdanju i zagovaranju sebe
Roditelji samostalne djece potiču ih da se zauzmu za sebe - da zatraže pomoć od učitelja, pojašnjenje od trenera ili da sami naruče hranu u restoranu. Samozastupanje gradi komunikacijske vještine i uči djecu da njihov glas ima vrijednost. Istraživanja povezuju ovu vještinu s većim uspjehom u obrazovanju i na radnom mjestu.
Normaliziraju pogreške
Samostalna djeca ne boje se pogriješiti jer njihovi roditelji pogreške tretiraju kao dio procesa učenja, a ne kao neuspjeh. Pomažu djeci analizirati što je pošlo po zlu, razmisliti što bi sljedeći put mogli učiniti drugačije i potiču ih da pokušaju ponovno. Psiholozi to nazivaju poticanjem "mentaliteta rasta", koji je povezan s većom otpornošću i dugoročnim uspjehom.
Postupno im prepuštaju kontrolu
Kako djeca pokazuju da su spremna za više odgovornosti, roditelji se povlače i daju im prostora da se sami snalaze. Ovo postupno otpuštanje kontrole gradi međusobno povjerenje. Dijete uči preuzeti više odgovornosti, a roditelj uči vjerovati prosudbi svojeg djeteta. To je spor proces koji vodi do djece koja se osjećaju sposobnima upravljati vlastitim životom.
Cijene trud više od savršenstva
Kada se roditelji usredotoče na trud, a ne na ishod, djeca se osjećaju slobodnije isprobavati nove stvari bez straha od osude ako ne uspiju. To im pomaže razviti upornost, ključnu osobinu za samostalnost. Istraživanja potvrđuju da će djeca koja su hvaljena za trud vjerojatnije birati izazovnije zadatke i ustrajati u njima. Savršenstvo je nerealno, ali trud je uvijek dostižan.
Pripremaju ih za stvarni život
Roditelji koji odgajaju samostalnu djecu ne razmišljaju samo o sljedećoj školskoj godini već o cijeloj budućnosti svog djeteta. Uče ih praktičnim vještinama poput kuhanja, upravljanja novcem, organizacije vremena i osnovnog održavanja kućanstva. Te se lekcije često odvijaju spontano, u svakodnevnom životu, ali pripremaju djecu da se snađu u stvarnom svijetu, spremni ne samo preživjeti već i napredovati.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati