Dostavljači Wolta prosvjedovali, vikali: "Siđite, želimo razgovor!"

DOSTAVLJAČI koji rade za Wolt danas prosvjedovali su danas Zagrebu zbog, kako tvrde, drastičnog pada zarada, loših uvjeta rada i posredovanja takozvanih agregatora, preko kojih većina stranih radnika obavlja dostave.
Prosvjed je počeo okupljanjem na Velesajmu u 10 sati, a kolona dostavljača na biciklima, skuterima i automobilima uputila se oko 11.15 sati prema sjedištu Wolta u Kuzminečkoj 10a, gdje je nekolicina njih krenula na sastanak s predstavnicima Wolta, no stigli su samo do recepcije. Sastanak će se održati sutra.

Podršku dostavljaćima na prosvjedu pružila je i zastupnica Možemo! Jelena Miloš.
Prosvjednici najavljuju nastavak pritiska, sljedeći put ispred Ministarstva rada ili Vlade, a poručuju da neće stati dok se ne osiguraju dostojanstveni radni uvjeti za sve dostavljače – domaće i strane
Brajak tvrdi da je Wolt u početku tvrdio kako ne može direktno zapošljavati, ali sada dio dostavljača ipak radi izravno za platformu, s boljim uvjetima. Prema njegovim riječima, to dokazuje da agregatori nisu nužni, već služe kao tampon-zona da se izbjegne kolektivno pregovaranje. Kad bi svi bili direktno zaposleni, otvorio bi se put za sindikalno organiziranje i pregovore", kazao je.
Navode i da su neke zemlje poput Gruzije, Španjolske, Finske i Slovenije već ukinule agregatore ili uredile prava radnika. "U Gruziji su čak Vlada i parlament odredili visinu satnice. Rekli su Woltu: ‘Ili poštujte zakon, ili odlazite’. I uspjeli su. Kod nas, Vlada još podilazi platformama", objašnjava Brajak.
Indexu je Nader Wahech, sindikalist i dio wolt Rewolt inicijative, potvrdio da nije bilo sastanka danas. "Nije bilo njihovog direktora", rekao nam je. "Tu smo se okupili da pošaljemo Woltu jasnu poruku, naši zahtjevi su vrlo jasni. Moraju nam dići cijenu rada, cijena nam je pala 50 posto u godinu dana. Pričamo o ogromnom padu, i to je neizdrživo, inflacija je išla gore, imamo svoje zahtjeve", rekao nam je.
"Zahtijevamo da:
- startna cijena dostave bude 2 eura,
- do 5 kilometara se plaća 40 centi po kilometru,
- iznad 5 kilometara 60 centi po kilometru,
- da se vrate tjedni i mjesečni bonusi,
- da nam vrate naknade za brdo
i da se vrate dodatne naknade za duže udaljenosti – kao, primjerice, kad vozimo 10 kilometara prema sedmoj zoni i zatim 10 kilometara natrag – to ne može više biti plaćeno 2 eura.
Također zahtijevamo da podrška odgovara u razumnom roku, a ne da čekamo satima. Ako imamo hitan problem na terenu, moramo imati nekoga tko odgovara odmah – to je minimum sigurnosti.
Danas smo pokušali ući u ured Wolta. Dočekala nas je jedna djelatnica sa dva zaštitara. Što je nas šokiralo. Bili su pristojni zaštitari, ali nitko iz Uprave nije bio prisutan. Tražili smo direktora, g. Šušnjara, no rečeno nam je da nije tu. Ponudili su sastanak za sutra u 10:30.
Međutim, mi smo već poslali čiste, jasne zahtjeve. Ono što tražimo sada nije razgovor o detaljima, nego da Wolt jasno kaže: prihvaća li ili ne naše zahtjeve. Ako ih prihvaća – možemo dalje razgovarati o nijansama, o 5 ili 10 centi gore-dolje. Ali ne možemo dalje dok ne dobijemo osnovnu potvrdu da su voljni surađivati.
Trenutno nije definirano ništa. Sastanak je sutra i nadamo se da će iz toga nešto konkretno proizaći. Naš je cilj dogovor oko povećanja cijene rada - ali i pravda.
Također, tražimo da Wolt postane izravni poslodavac, a ne da se nastavlja suradnja preko agregatora. Wolt već ima dostavljače koji rade direktno za fiksnu plaću i fiksno radno vrijeme - zašto ne mogu svi? Već imaju ljude koji rade fiksno. Ako žele odgovornost, moraju i zapošljavati"
Kako neslužbeno doznajemo iz Wolta, dostavljačima je ponuđen sastanak u petak, te se danas nisu s nikim sastali iz Wolta.
Najavio je prosvjed pred Ministarstvom kako bi utjecali na njih. "Novac je ovdje, a ne kod agregatora", dodao je sindikalist Tomislav Kiš. "Počinjemo pripreme za prosvjed pred Ministarstvom. Ne slušajte prijetnje agregatora, i oni su uplašeni, baš kao i vi", poručio je. "Ako vam netko prijeti, zovite sindikat, mi ćemo poduzeti pravne radnje i zaštititi vas", dodao je.
Danas govorimo o ozbiljnom problemu moći – ili točnije, o nedostatku moći među onima koji pregovaraju u ime radnika. Naime, pregovarači – ma tko oni bili – ne određuju ni cijene ni uvjete rada. Sve odluke donose se unutar zatvorenih struktura moći, izvan domašaja onih koji zaista nose teret ovog posla – radnika na cesti. Ako želimo stvarne promjene, ne možemo više pregovarati s agregatima koji nemaju stvarnu ovlast, nego s onima koji stvarno odlučuju – s Voltom.
Od države očekujemo više. Više od tišine. Više od zakulisne potpore onima koji izrabljuju. Postoji, prema našim saznanjima, skriveni popis agregatora koji nikada nije objavljen. Ako država štiti takve podatke, moramo se zapitati – štiti li ona radnike ili one koji ih iskorištavaju?
"Mi zahtijevamo izravne pregovore s Woltom. Želimo jasno definirane cijene i uvjete rada. Ne više proizvoljne odluke, već formalne, pisane dogovore koji imaju pravnu težinu. Transparentnost i pravičnost nisu luksuz – one su osnovni preduvjet svakog civiliziranog društva u 21. stoljeću.
Upozoravamo i na zabrinjavajuće taktike zastrašivanja. Radnici su primali prijeteće poruke od Wolta, što je dovelo do smanjenog odaziva na štrajkove i prosvjede. To nije slučajnost – to je pokušaj gušenja radničke volje i slobode udruživanja.
Najavljujemo i inicijativu za izmjene Izbornog zakona kako bismo osigurali veću zaštitu radnika kroz sustav. Ako dođe do pravnih posljedica, spremni smo. Postoji volja, postoji snaga, i postoji pravna osnova za obranu radničkih prava.
Naša borba nije samo za plaću – to je borba za dostojanstvo".
"Plaća ovisi o vremenu provedenom na cesti. Nekad sam za kraće radno vrijeme zarađivao više nego sada za duže vrijeme na cesti. Broj kilometara koje radimo se povećao, a cijene su u prosjeku smanjene za 40 posto u odnosu na ranije. Došla je i inflacija, amortizacija vozila je velika, gorivo je poskupjelo, a nama se cijene ruše.
Nekad smo radili za 14,5 kuna, odnosno 1,92 eura po dostavi, a sada je ta cijena smanjena na 1,37 eura. Nemamo definiranu ni početnu cijenu, ni cijenu po kilometru – plaćaju nam koliko žele.
Svi drugi sustavi imaju jasno definirane tarife, samo Wolt nema", rekao nam je jedan od dostavljača.
Mladen Brajak, dostavljač i sindikalni povjerenik Novog sindikata, ističe da je pravi problem u sustavu agregatora – posrednika koji formalno zapošljavaju radnike umjesto same platforme.
"Naši ljudi daju agregatorima 2 do 10 posto, ali strancima uzimaju i do 80 posto. Kako? Zato što nema nikakve kontrole. Prijave ih na minimalac, a ostatak zadrže za sebe. Agregatori bi prema zakonu trebali imati iste obaveze kao i svi drugi poslodavci", rekao je Brajak.
Dodaje da je situacija posebno teška za strane radnike: "Neki im uzimaju putovnice, prijete deportacijom ako se pobune. To je moderno ropstvo. Ljudi daju ogromne svote da dođu u Hrvatsku, a onda ih ucjenjuju i iskorištavaju."
Ispred sjedišta uzvikuju: "Siđite, želimo razgovarati".
Krenuli su na biciklima i motorima te automobilima. Ispred sjedišta Wolta će održati govor.
U koloni je oko 15 dostavljača na biciklima i motorima, a pridružilo im se i sedam automobila. Kolona će krenuti prema sjedištu Wolta, gdje će biti održan govor i izneseni zahtjevi radnika.
Jedan od organizatora prosvjeda dostavljača, Braljak, poručio je da je glavni zahtjev radnika transparentno plaćanje, jer su im primanja u proteklih godinu dana pala za oko 40 posto, jednako koliko i cijene dostava. Kako kaže, početna cijena jedne dostave pala je s 1,92 na 1,37 eura, a zahtjev prosvjednika je da se vrati start na 2 eura i uvede plaćanje od 40 centi po kilometru, odnosno 60 centi za udaljenosti veće od pet kilometara.
Poseban problem, naglašava, je nedostatak transparentnosti – Wolt, tvrdi, cijene postavlja proizvoljno i bez jasnih pravila.
"Drugi zahtjev je da se vrate bonusi kakvi su bili prije godinu dana. Od tada su dvostruko spušteni" rekao je Braljak, prenosi HRT.
Ustvrdio je i da se situacija s agregatorima nije popravila, unatoč tvrdnjama vlasti.
"Tu se ništa nije promijenilo. Gospodin Božinović govori kako je 40 agregatora trebalo prestati s radom. To je jako mali broj. Oni su svi većinom u debelom kriminalu i to bi trebalo pročešljati. Agregatori ne služe ničem, osim da se platforma ogradi od odgovornosti. Njih bi u potpunosti trebalo ukinuti", poručio je.
"Radnici nemaju ni normalno zdravstveno osiguranje. Vama može u parku, dok čekate dostavu, nešto pasti na glavu i niste pokriveni. Imate osiguranje samo za vrijeme dostave. Osim toga, agregatori računaju rad po kiši, na blagdan ili iza ponoći kao i svaki drugi. Oni kupcu naplate više, ali nama ne daju više", rekao je jedan od organizator prosvjeda.
Zbog toga, između ostalog, organizatori prosvjeda traže ukidanje agregatora i direktnu suradnju s Woltom. "Onda Wolt neće zapošljavati ljude koji nisu potrebni, nego će zaposliti one koji su potrebni. Naravno, Wolt neće primiti sve radnike koji su kod agregatora, ali vjerujem da mnoge hoće jer oni stalno traže nove dostavljače", zaključio je Wahsh.
"To je robovlasništvo. Neki koji rade preko agregatora ne mogu skupiti ni 500 eura", rekao je organizator prosvjeda Wolta za Novu TV.
"Skupit ćemo se na Velesajmu, krenuti oko 10 i oko 11 sati biti ispred ureda Wolta. Krenut ćemo zajedno automobilima, skuterima i biciklima, a ispred ureda će biti održan govor i nadamo se da će nas primiti unutra", rekao je Nader Wahsh, jedan od organizatora prosvjeda, koji će se u četvrtak održati u Zagrebu.
"Želimo da vrate cijenu rada koja je bila prije – da start bude 2 eura. Prije je start bio 14,5 kuna. Sada je 1,37 eura za automobile, a za bicikle još manje. Također tražimo da se prvih pet kilometara plaća 40 centi po kilometru, a svaki nakon 60 centi. Umjesto da nam zbog inflacije povećaju naknadu jer su isto učinili restoranima i kupcima, nama su je spustili", objasnio je.
Tvrdi da je i stranim i domaćim radnicima u nešto više od godinu dana zarada gotovo prepolovljena.
"Prije bismo za 10 sati dnevno, pet ili šest dana tjedno, zaradili 2000 eura bruto, od čega bi nam ostalo oko 1300 eura neto. Sada je za isto radno vrijeme prosječna neto plaća oko 800 eura", tvrdi Wahsh.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati