Slovenci razvili motor koji pretvara svaki auto u zvijer

IAKO ideja motora smještenog izravno u kotač nije nova, tek posljednjih godina privlači veliku pažnju proizvođača automobila. Među predvodnicima ove tehnologije, uz njemačku tvrtku DeepDrive, ističe se i slovenski specijalist za pogonske sustave Elaphe.
Nakon što su u siječnju 2025. na sajmu CES u Las Vegasu predstavili model Sonic.1, Elaphe sada otkriva njegovog naprednijeg nasljednika - Sonic X. Riječ je o motoru koji je osmišljen kao "drop-in" rješenje, što znači da se može ugraditi u postojeća vozila bez potrebe za većim preinakama ili posebno dizajniranim dijelovima. Tehnologija je primjenjiva na čista električna vozila s 400-voltnom ili 800-voltnom arhitekturom, ali i na automobile s motorima s unutarnjim izgaranjem.
Ova fleksibilnost otvara nevjerojatne mogućnosti. Primjerice, električni automobil čija je platforma izvorno dizajnirana samo za prednji pogon može dobiti pogon na sve kotače ugradnjom dvaju Sonic X motora na stražnju osovinu. Na sličan način, klasični automobili s pogonom na jednu osovinu mogu se pretvoriti u snažne hibride, i to uz drastično povećanje performansi.
I do 1600 KS
Elaphe navodi kako samo jedan motor razvija vršnu snagu od preko 300 kW (408 KS) te kontinuiranu snagu od 200 kW (272 KS). Povećanje mase je pritom minimalno - u usporedbi sa standardnim nosačem kotača i disk-kočnicom, Sonic X teži svega 25 kilograma više, što je zanemarivo s obzirom na ogroman dobitak u snazi.
Precizno upravljanje snagom na svakom kotaču omogućuje i napredni "torque vectoring", odnosno ciljanu raspodjelu okretnog momenta. Kod sportskih automobila to može povećati brzinu u zavojima i do pet posto. Kompaktan dizajn i visoka gustoća snage čine Sonic X idealnim rješenjem za vozila visokih performansi gdje je prostor za ugradnju ključan. Motor je skalabilan za kotače od 20 do 23 inča.
Ipak, na masovnu primjenu ove tehnologije još ćemo pričekati. U početku će Sonic X biti namijenjen ugradnji u vozila visoke klase. Razvoj platformi koje bi u potpunosti iskoristile potencijal ovakvih motora izuzetno je složen i skup, stoga će proći još neko vrijeme prije nego što ih vidimo u velikoserijskoj proizvodnji.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati