Indijski mediji: Model Boeinga koji se srušio u Ahmedabadu dosad nikada nije pao

ZRAKOPLOV Air India na liniji Ahmedabad–London srušio se danas poslijepodne, što je prva fatalna nesreća zrakoplova Boeing 787-8 Dreamliner otkako je taj model uveden 2011. godine, piše indijski NDTV.
>> Razvoj događaja pratite na Indexu
Na letu AI171 bile su 242 osobe, a zrakoplov je poletio s aerodroma Sardar Vallabhbhai Patel u Ahmedabadu oko 14 sati po lokalnom vremenu.
Nekoliko minuta kasnije, s visine od 190.5 metara, srušio se na stambeno naselje. Neposredno prije nesreće piloti su uputili hitan poziv "Mayday", ali nisu dobili odgovor od kontrolora zračnog prometa. Na mjestu nesreće izbili su plamen i gust dim, koji se mogao vidjeti kilometrima daleko. Prema službenim izvorima, nitko od putnika, članova posade i pilota nije preživio nesreću.
"Besprijekorna sigurnosna evidencija"
Kako navodi NDTV, prije ove nesreće, Boeing 787-8 Dreamliner imao je besprijekornu sigurnosnu evidenciju, s 1000 isporučenih zrakoplova u otprilike 14 godina otkad je ušao u komercijalnu uporabu. Na mrežnoj stranici proizvođača opisan je kao "najprodavaniji širokotrupni putnički zrakoplov svih vremena", a prevezao je više od milijardu putnika.
Brži je od bilo kojeg drugog širokotrupnog zrakoplova u povijesti i ima kompozitnu strukturu koja smanjuje potrošnju goriva do 25 posto.
Ovaj zrakoplov za duge relacije ima dolet od 13.530 kilometara i često se koristi za interkontinentalne letove, s kapacitetom od 248 putnika. Može letjeti izravno na odredište (point-to-point), za razliku od težih zrakoplova koji koriste sustav čvorišta (hub).
Prvi je put u promet pušten kod japanske kompanije All Nippon Airways, a više od 80 zrakoplovnih kompanija diljem svijeta naručilo je ukupno 2598 ovih zrakoplova, dok je 889 još u isporuci. Boeing navodi da je korištenje modela 787 otvorilo 180 novih "point-to-point" ruta, što je više nego dvostruko od početnih očekivanja.
Trenutačno postoje tri verzije 787: 787-8 (do 248 putnika, do 13.530 km), 787-9 (do 296 putnika, do 14.010 km) i 787-10 (do 330 putnika, do 11.910 km).
Tvrdnja o besprijekornoj sigurnosnoj evidenciji ipak je samo djelomično točna
Ipak, tvrdnja da je Boeing 787-8 Dreamliner imao "besprijekornu" sigurnosnu evidenciju prije smrtnosne nesreće u Ahmedabadu samo je djelomično točna. Premda jest riječ o prvoj smrtonosnoj nesreći i prvom potpunom gubitku zrakoplova (hull loss) Boeing 787-8 Dreamlinera od njegovog uvođenja u operativnu upotrebu, to ne znači da zrakoplov nije imao tehničkih problema i incidenata.
Tijekom gotovo 14 godina operativne upotrebe, Boeing 787-8 Dreamliner prevezao je više od milijardu putnika na gotovo pet milijuna letova bez ijedne fatalne nesreće prije ovog incidenta. Kako potvrđuje i Aviation Safety Network, prije nesreće u Ahmedabadu nije bilo zabilježenih fatalnih nesreća ili potpunih gubitaka zrakoplova ovog modela.
Međutim, Boeing 787-8 Dreamliner imao je nekoliko ozbiljnih incidenata i tehničkih problema tijekom svoje 14-godišnje povijesti. U siječnju 2013. godine, samo godinu dana nakon uvođenja u komercijalnu upotrebu, cijela flota Boeing 787 bila je prizemljena nakon dva odvojena incidenta s pregrijavanjem litij-ionskih baterija.
Prvi incident dogodio se 7. siječnja 2013. kada je baterija na zrakoplovu Japan Airlinesa izazvala požar dok je zrakoplov bio na zemlji na aerodromu Logan u Bostonu. Drugi incident dogodio se devet dana kasnije kada je zrakoplov All Nippon Airwaysa morao izvršiti hitno slijetanje u Japanu nakon upozorenja o bateriji i pojave dima u kabini.
Ovi incidenti doveli su do prizemljenja cijele globalne flote Boeing 787, što je bila prva takva mjera FAA-e (Savezne uprave za zrakoplovstvo SAD-a) od 1979. godine.
Problemi s kontrolom kvalitete
Od 2019. godine počela su se pojavljivati izvješća o problemima s kontrolom kvalitete u tvornici u North Charlestonu, što je dovelo do pitanja o sigurnosti zrakoplova. Početkom 2020. godine, inženjeri Boeinga žalili su se na udubljenja u vertikalnoj repnoj peraji 787-8, što je utjecalo na stotine zrakoplova ili veliku većinu flote.
U kolovozu 2020. godine, Boeing je prizemljio osam zrakoplova 787-8 zbog nepravilnog postavljanja podloški na trupu i problema s unutarnjom površinom.
U travnju 2024. godine, inženjer Boeinga Sam Salehpour prijavio je da su trup 787 (kao i 777) nepravilno sastavljeni i da bi to moglo uzrokovati raspad pojedinih zrakoplova u zraku.
Početkom 2025. godine, talijanske vlasti otkrile su prijevaru koja je uključivala više od 4800 dijelova. Istraga je pokazala da su talijanski dobavljač MPS i njegovi podizvođači falsificirali certifikate kvalitete za komponente koje se koriste u Dreamlineru.
U recentnijoj prošlosti, u siječnju 2025. godine, Boeing 787-8 United Airlinesa doživio je iznenadni gubitak visine tijekom leta iznad Obale Bjelokosti zbog kvara na obje inercijske referentne jedinice (IRU), što je uzrokovalo ozljede 38 osoba u zrakoplovu, uključujući 16 teško ozlijeđenih.
Nadalje, u ožujku 2025. godine, Boeing 787-10 Dreamliner leta United Airlinesa UAL881, bio je prisiljen izvršiti hitno slijetanje na aerodromu Minneapolis-St. Paul zbog anomalije u protoku goriva.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati