Škoda je prije 55 godina napravila model za pakistansko tržište. Rijetki za ovo znaju

OVO JE PRIČA o robusnom pick-upu koji je nastao spajanjem češke inženjerske preciznosti i pakistanskih potreba. Škoda Skopak jedan je od najmanje poznatih modela u bogatoj povijesti češke marke.
Dok danas Škoda osvaja svjetska tržišta s modernim SUV-ovima, a odnedavno i električnim vozilima, malo tko zna za jedan fascinantan dio njezine 130-godišnje povijesti. Prije točno 55 godina, u svibnju 1970., u pakistanskom Karachiju pokrenuta je proizvodnja Škode Skopak, pick-upa koji je bio potpuno prilagođen potrebama lokalnog tržišta.
Rođenje neobičnog projekta
Sve je počelo 1967. godine kada je lokalni uvoznik Haroon Industries Ltd. iz Karachija predložio Škodi ideju izgradnje jednostavnog, ali izdržljivog vozila prilagođenog zahtjevnim uvjetima pakistanskog tržišta. Inspiracija je došla iz Novog Zelanda, gdje je već postojao uspješan projekt Trekka, derivat Škode Octavia prilagođen terenskim uvjetima.
Ime "Skopak" nastalo je spajanjem riječi "Škoda" i "Pakistan", a prvi prototip predstavljen je u proljeće 1969. godine. Za tehnički dizajn bio je zadužen inženjer Josef Velebný, koji je svoje iskustvo s novozelandskim projektom Trekka uložio u stvaranje pakistanskog čuda.
Zanimljivo, inženjer Velebný je zbog ovog projekta čak preselio u Pakistan kako bi osobno nadgledao pokretanje serijske proizvodnje, što je pokazatelj koliko je Škoda ozbiljno shvaćala ovaj neobični, ali važan projekt. Koliko je cijela ova priča zapravo nepoznata, potvrđuju i malobrojne fotografije ovog modela. Škoda raspolaže samo jednom fotografijom (naslovnom fotografijom).
Modularni pristup ispred svog vremena
Ono što čini Skopak posebnim jest njegov inovativni modularni pristup proizvodnji. Vozilo se temeljilo na šasiji Octavia Combi, koja se u Karachi uvozila u rastavljenom stanju. Na čeličnu konstrukciju lako su se mogli pričvrstiti karoserijski dijelovi od stakloplastike.
Ovaj pametni pristup omogućio je proizvodnju različitih verzija vozila. Najosnovnija varijanta bila je dvosjed s jednostavnim tekstilnim trakama umjesto vrata, praktično rješenje za ekstremne uvjete rada.
Mali div s velikim mogućnostima
Unatoč kompaktnim dimenzijama, 4,2 metra duljine, 1,64 metra širine i 1,25 metara visine, Skopak je mogao nositi teret od pola tone i vući prikolicu do 750 kilograma. Posebno praktična značajka bila je mogućnost sklapanja vjetrobranskog stakla, čime se visina vozila smanjivala na samo 1,1 metar. To je omogućavalo lakše kretanje kroz gustu vegetaciju ili ispod povalenih stabala.
Važan dio tradicije
U razdoblju od 1970. do kraja proizvodnje izrađeno je ukupno oko 1.400 vozila u različitim verzijama i konfiguracijama. Iako se danas čini kao zanimljivost iz prošlosti, Skopak predstavlja važan dio Škodine tradicije prilagođavanja lokalnim tržištima.
Ovaj projekt pokazuje kako je češka automobilska industrija već tada bila sposobna za inovativna rješenja i prilagođavanje specifičnim potrebama različitih tržišta, filozofija koja i danas vodi Škodu Auto u njezinoj globalnoj ekspanziji.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati