"Fanovi vole izvođače koji podržavaju LGBTQ zajednicu": Tajna pobjede na Eurosongu

PROŠLE godine Eurosong je pratilo oko 163 milijuna gledatelja – što znači da potencijalno postoji 163 milijuna različitih mišljenja o tome što čini idealnog natjecatelja. Treba li se odlučiti za emotivnu baladu koja će izmamiti suze i donijeti osjećaj ljubavi i mira? Ili je bolja opcija zabavna, pretjerana izvedba, uz odvažne interpretacije tradicionalnih kostima i upečatljivu scenografiju?
Savršena pjesma
Muzikolog sa Berklee Collegea of Music u Bostonu, Joe Bennett, za BBC je analizirao stotine finalista Eurosonga i identificirao dvije dominantne glazbene vrste. Prva je tzv. "euro-banger" – energične pjesme s brzim tempom, izraženim bubnjevima i produkcijom bogatom sintesajzerima, poput švedskih pobjedničkih pjesama Euphoria (Loreen, 2012.) i Heroes (Måns Zelmerlöw, 2015.).
Druga je polagana balada – poput portugalske pjesme Amar Pelos Dois (Salvador Sobral, 2017.) i nizozemske Arcade (Duncan Laurence, 2019.).
Postoji klišej da su pjesme na Eurosongu uvijek o ljubavi i miru – što je dodatno naglašeno pjesmom Love Love Peace Peace, izvedenom tijekom revijalnog dijela natjecanja 2016. godine. Prema Bennettu, u tome ima istine jer se većina pjesama na Eurosongu tematski svrstava u šest kategorija: "ljubav, jedinstvo, samopotvrđivanje, slavlje, povijest i pjesme o glazbi".
Dodaje kako su "pjesme o samopotvrđivanju i osobnom osnaživanju posebno uspješne", kao što je pokazala austrijska pobjednička pjesma Rise Like a Phoenix (Conchita Wurst, 2014.).
Jednostavna i učinkovita pozornica
Iako je izvođačima često primamljivo pretjerati s nastupom, stručnjaci upozoravaju da to nije nužno recept za pobjedu.
Tekstopisac Thomas Stengaard, koji je koautor danskog pobjedničkog hita Only Teardrops iz 2013., smatra da je jednostavnost u scenskoj izvedbi bila ključ uspjeha. "Ako biste zamolili dijete da nacrta taj nastup, moglo bi to učiniti: djevojka bosa, dvojica bubnjara i flautist. Vrlo jednostavno, ali učinkovito", rekao je.
Vokalna trenerica Carrie Grant, koja je predvodila britanski žiri 2014. i kao članica grupe Sweet Dreams osvojila šesto mjesto 1983., slaže se. "Ništa nije gore od izvođača koji ima raskošnu pozornicu, a izvedba to ne opravdava", kaže Grant. "To izvedbu čini još lošijom." Njezin osobni favorit je Conchita Wurst – prvi izvođač nakon 1970. koji je pobijedio bez pratećih pjevača ili plesača na pozornici.
Ono što je Conchitu izdvajalo bila je činjenica da je bila bradata drag kraljica. Grant vjeruje da obožavatelji Eurosonga vole izvođače koji su drugačiji i koji "prihvaćaju LGBT zajednicu". Dodaje kako Conchita nije bila samo zanimljiv vizualni trik, nego "sjajna pjevačica koja je donosila ono što u vokalnom svijetu nazivamo 'trenucima vrijednim zlata.'"
Ton pjesme
Pjesme u molu sve više dominiraju Eurosongom. Bennett razbija uvriježeno mišljenje da je "dur sretan, a mol tužan", naglašavajući da "mol više ukazuje na emocionalnu dubinu". Prema Press Associationu, 85 % finalista 2023. pjevalo je pjesme u molu. U posljednjih 20 godina samo su dvije pjesme u duru pobijedile – Running Scared (Azerbajdžan, 2011.) i Amar Pelos Dois (Portugal, 2017.).
Iznenađenje je ključno
Ponavljanje je važno za učvršćivanje pjesme u pamćenju, kaže američka muzikologinja i profesorica na Sveučilištu Princeton Elizabeth Hellmuth Margulis, no pjesme ne bi smjele biti previše monotone. Najpamtljivije pjesme sadrže "neko iznenađenje ili neočekivani obrat". Klasičan primjer je britanska pobjednička pjesma Making Your Mind Up grupe Bucks Fizz iz 1981. – pjesma prvo mijenja tonalitet, a zatim dolazi do slavne promjene kostima kada pjevačicama skidaju suknje kako bi otkrile kraće.
Raniji pobjednici Eurosonga često su ismijavani zbog besmislenih tekstova, poput švedske pjesme Diggi-Loo Diggi-Ley iz 1984., no Bennett ističe da je upravo naglasak na melodiji ono što čini Eurosong posebnim. "Eurosong treba velike melodijske refrene. Želite da ljudi diljem Europe pjevuše tu melodiju. Jednostavan, pamtljiv refren je ključan."
Tonalitetne promjene nekoć su bile čest trik za dodavanje uzbuđenja. Tijekom 2000-ih godina više pobjedničkih pjesama koristilo je ovu tehniku, poput Fly on the Wings of Love (Olsen Brothers, Norveška, 2000.) i Molitve (Marija Šerifović, Srbija, 2007.). No Bennett primjećuje da, iako su još uvijek prisutne kod otprilike petine finalista, nijedna pjesma s ključnom promjenom u završnom refrenu nije pobijedila od Molitve prije gotovo 20 godina.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati