Američki mali poduzetnici na rubu opstanka: "Uništavaju nas Trumpove carine"

ADMINISTRACIJA američkog predsjednika Donalda Trumpa početkom travnja podigla je carine na robu iz Kine na 145%. Od tada su vlasnici malih poduzeća koji ovise o uvozu iz Kine sve očajniji dok promatraju smanjenje zaliha i nevjerojatan porast troškova.
Predsjednik Trump prošlog je tjedna djelomično ublažio stav rekavši kako očekuje da će carine značajno pasti. To je potaknulo rast na burzi. No za mala poduzeća koja posluju s minimalnim maržama ova neizvjesnost izaziva golemu nestabilnost. Neki kažu da ih svega nekoliko mjeseci dijeli od potpunog zatvaranja, piše Associated Press.
Proizvođači igara i igračaka osobito su pogođeni carinama jer se većina ovih proizvoda koji se prodaju u SAD-u proizvodi u Kini. WS Game sa sjedištem u gradu Manchester-by-the-Sea u saveznoj državi Massachusetts obiteljsko je poduzeće koje izrađuje luksuznije verzije popularnih društvenih igara poput Monopola, Candy Landa i Scrabblea.
Izgubili narudžbe američkih kupaca vrijedne 16 milijuna dolara
Njihova najpopularnija linija igara dolazi u kutijama koje izgledaju poput starih knjiga i prodaju se po cijeni od 40 dolara. Igre ove tvrtke našle su se na popisu Oprahinih omiljenih stvari 2024. godine i prodavale su se u 14.000 trgovina diljem Sjeverne Amerike, od velikih nacionalnih lanaca do malih obiteljskih trgovina, ističe vlasnik Jonathan Silva, čiji je otac osnovao tvrtku 2000. godine.
Cjelokupna proizvodnja WS Gamea odvija se u Kini. Carine su zaustavile rast koji je trajao 25 godina. Tijekom posljednja tri tjedna WS Game je imao tri kontejnera gotovih igara u vrijednosti od 500.000 dolara koja su zapela u Kini. Izgubili su narudžbe triju najvećih američkih kupaca u ukupnoj vrijednosti od 16 milijuna dolara. I Silva tu ne može učiniti mnogo.
"Kao malo poduzeće, nemamo ni prostor ni mogućnosti da tek tako premjestimo proizvodnju", rekao je Silva, koji zapošljava 22 osobe. Kaže da su carine poremetile poslovanje i dovele ga na rub stečaja te procjenjuje da ima sredstava za još samo četiri mjeseca.
Jeremy Rice je suvlasnik Housea, trgovine kućnog dekora u Lexingtonu (Kentucky), koja se specijalizirala za aranžmane umjetnog cvijeća za dom. Oko 90% cvijeća koje njegovo poduzeće koristi proizvedeno je u Kini.
Rice surađuje s desecima dobavljača. Najveći od njih preuzimaju dio troška carina i ostatak prenose na kupce. Jedan dobavljač povećao je cijene za 20%, a drugi za 25%. No Rice očekuje da će manji dobavljači cijene povećati i više.
Potrebne su godine da dobavljač otvori tvornicu u drugoj zemlji
House nudi umjetno cvijeće srednje klase. Velika glavica hortenzije, primjerice, prodaje se po cijeni između 10 i 16 dolara. Kina je jedino mjesto koje proizvodi kvalitetno svileno cvijeće. Potrebne su godine da dobavljač otvori tvornicu u drugoj zemlji ili premjesti proizvodnju, objasnio je Rice.
Rice je ove godine naručio blagdanski dekor ranije. No unatoč tome ima dovoljno svakodnevnog cvjetnog asortimana za samo dva do tri mjeseca: "Nakon toga, ne znam što ćemo". Rice je zabrinut da će trgovinski rat uništiti mnoga mala poduzeća, kao što se dogodilo tijekom Velike recesije i pandemije: "Nema se kamo otići, nema se što učiniti".
Jedna trgovina čajem u Michiganu također je pogođena aktualnim sukobom oko carina. "To mi je doslovno stvorilo veliki grč u želucu", rekla je Lisa McDonald, vlasnica TeaHausa, trgovine smještene u Ann Arboru, gdje se nalazi Sveučilište Michigan.
McDonald je vlasnica TeaHausa već gotovo 18 godina i prodaje čaj kupcima diljem SAD-a. Amerikanci su 2024. godine popili oko 86 milijardi porcija čaja. Gotovo sav taj čaj je uvezen jer se čaj uglavnom ne uzgaja u SAD-u zbog klimatskih i troškovnih faktora.
"Ne mogu naplatiti 75 dolara za vrećicu čaja od 50 grama"
McDonald uvozi čaj u rinfuzi iz Kine, Indije, Kenije, Šri Lanke i drugih zemalja. Kaže da njezina baza kupaca dolazi iz cijelog SAD-a i svijeta. No brine je postoji li granica koliko su ljudi spremni platiti. Njezini vrhunski čajevi mogu koštati i do 33 dolara za vrećicu od 50 grama.
"Ne vjerujem da mogu naplatiti 75 dolara za vrećicu od 50 grama čaja, bez obzira na to koliko je taj čaj dobar", rekla je McDonald.
Razumije Trumpovu logiku korištenja carina kako bi potaknuo domaću proizvodnju, ali kaže da se to ne može primijeniti na industriju čaja: "Ne možemo uzgajati čaj u SAD-u u potrebnim količinama. Ne možemo samo preokrenuti industriju i 'učiniti čaj ponovno velikim' u Americi. To jednostavno nije moguće".
Tvrtka Jima Umlaufa, 4Knines iz Oklahoma Cityja, proizvodi navlake za sjedala i obloge prtljažnika za vlasnike pasa i druge korisnike. Za proizvodnju su mu potrebne sirovine iz Kine, poput tkanina, premaza i komponenti.
Umlauf istražuje mogućnosti proizvodnje izvan Kine još od 2018. godine, kada je Trump prvi put uveo carinu od 25% na kinesku robu, no naišao je na mnoge prepreke. U međuvremenu 4Knines sam snosi dodatne troškove, što je, prema njegovim riječima, ograničilo rast i smanjilo profitne marže.
Poduzetnik bezuspješno pokušavao kontaktirati Bijelu kuću
Sada nove carine čine poslovanje gotovo nemogućim. Potražnja postoji, ali tvrtka si ne može priuštiti uvoz dodatnih proizvoda: "Imamo ograničene zalihe i uskoro ćemo ostati bez njih".
Kao mali poduzetnik koji se trudio izgraditi brend visoke kvalitete, stvarati radna mjesta i pridonositi zajednici, Umlauf je frustriran. Pokušao je kontaktirati Bijelu kuću kako bi zatražio podršku za mala poduzeća. No nije dobio nikakav odgovor.
"Vrijeme je da dužnosnici i političari uzmu u obzir puni učinak trgovinske politike, ne samo na cijene dionica ili globalnu konkurentnost, nego i na stvarne ljude koji vode mala poduzeća", rekao je Umlauf.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati