Najpoznatiji auto u povijesti u stvarnosti je bio užas. Uništio je život svom tvorcu
![Najpoznatiji auto u povijesti u stvarnosti je bio užas. Uništio je život svom tvorcu](https://ip.index.hr/remote/bucket.index.hr/b/index/6c616284-c8aa-479c-a643-e7112ddc2f77.gif?width=765&height=402)
DELOREAN DMC-12 jedan je od najpoznatijih automobila u povijesti, ali ne zbog svojih tehničkih karakteristika ili uspjeha na tržištu. Njegova priča puna je ambicija, financijskih problema i neuspjelih poslovnih odluka. Iako je zahvaljujući filmu Povratak u budućnost stekao kultni status, u stvarnosti je bio komercijalni neuspjeh koji je doveo do bankrota tvrtke i skandala koji je uništio karijeru njegovog tvorca, Johna DeLoreana.
John DeLorean: Vizionar koji je želio promijeniti autoindustriju
John DeLorean bio je poznat kao briljantan inženjer i uspješan menadžer u General Motorsu. Tijekom 1960-ih i 1970-ih stekao je ugled radeći na modelima poput Pontiaca GTO, Firebirda i Chevrolet Vege. No, DeLorean se nije slagao s politikom velikih korporacija i odlučio je osnovati vlastitu automobilsku kompaniju. Godine 1975. pokrenuo je DeLorean Motor Company (DMC) s idejom da stvori sportski automobil budućnosti - siguran, pouzdan i ekološki prihvatljiv.
DeLoreanov san bio je stvoriti automobil koji će trajati desetljećima i odoljeti vremenu. Želio je nešto potpuno drugačije od onoga što su u to vrijeme nudili američki proizvođači. Njegov novi model, DMC-12, trebao je postati simbol inovacije i luksuza.
Dizajn i tehnološki izazovi
Za dizajn DeLoreana DMC-12 bio je angažiran Giorgetto Giugiaro, jedan od najpoznatijih automobilskih dizajnera toga doba. Njegova vizija bila je stvoriti sportski automobil s futurističkim izgledom. Karoserija je izrađena od nehrđajućeg čelika, bez ikakvog sloja boje, kako bi automobil bio otporan na koroziju. No, takav pristup donio je i probleme - čelik je lako primao otiske prstiju i bio sklon ogrebotinama.
Vrata u obliku galebovih krila bila su jedno od najprepoznatljivijih obilježja DMC-12. Iako su izgledala spektakularno, bila su nepraktična u svakodnevnoj upotrebi. Otvaranje je zahtijevalo više prostora od standardnih vrata, a mehanizam je bio sklon kvarovima.
Automobil je pokretao 2.8-litreni V6 motor, razvijen u suradnji s Peugeot-Renault-Volvom (PRV). Iako je DeLorean najavljivao vrhunske performanse, motor je proizvodio samo 130 konjskih snaga, što je bilo razočaravajuće za sportski automobil. Uz to, automobil je bio težak, što je dodatno utjecalo na loše ubrzanje i slabe vozne karakteristike.
Osim problema s performansama i sama kvaliteta izrade bila je upitna. Tijekom testiranja otkrivene su brojne greške, a serijska proizvodnja kasnila je više od dvije godine. DeLorean je trebao novac, a investitori su gubili strpljenje.
Proizvodnja u Belfastu i početak kraja
Kako bi osigurao financiranje, DeLorean je dobio potporu britanske vlade i tvornicu otvorio u Belfastu, Sjevernoj Irskoj. Cilj je bio stvoriti radna mjesta u regiji pogođenoj sukobima između katolika i protestanata. Međutim, radnici u tvornici nisu imali iskustva s proizvodnjom automobila, što je dovelo do niske kvalitete izrade i brojnih problema u serijskoj proizvodnji.
DeLorean DMC-12 napokon je krenuo u prodaju 1981. godine, ali izostao je očekivani uspjeh. Početna cijena iznosila je 25.000 dolara, što je bilo više od Porschea 911 i Chevroleta Corvette, a performanse i kvaliteta nisu opravdavale tu cijenu. Kupci su brzo shvatili da automobil nije onoliko revolucionaran koliko je obećavano.
Prodaja je bila loša, a tvrtka se ubrzo našla u financijskim problemima. DeLorean je tražio dodatne investicije, ali nitko nije bio spreman riskirati novac u tvrtki koja je već bila na rubu propasti.
Skandal s kokainom i bankrot
Dana 19. listopada 1982. američka vlada optužila je Johna DeLoreana za trgovinu kokainom nakon tajne operacije (sting operation) koju su snimili federalni agenti. Na snimci se vidi kako se DeLorean dogovarao s agentima na tajnom zadatku da financira krijumčarenje kokaina.
FBI ga je uhvatio tako što su mu u hotelu blizu Međunarodne zračne luke Los Angeles dali više od 27 kg kokaina, čija se vrijednost procjenjivala na oko 6.5 milijuna dolara. FBI je tvrdio da je DeLorean bio "financijer" operacije, s planom prodaje ukupno 100 kg (220 lb) kokaina, procijenjene vrijednosti od 24 milijuna dolara.
Vlada je za DeLoreana saznala putem povjerljivog doušnika Jamesa Timothyja Hoffmana, bivšeg susjeda, koji je FBI-u rekao da mu se DeLorean obratio u vezi dogovora oko trgovine kokainom, navodi Wikipedia.
Međutim, u stvarnosti je Hoffman bio taj koji je nazvao DeLoreana i predložio mu posao, u pokušaju da sebi osigura smanjenu kaznu za optužbu za trgovinu kokainom iz 1981. godine, za koju je čekao suđenje. Hoffman (čije je ime bilo redigirano na originalnoj optužnici) također je tvrdio da je znao za DeLoreanove financijske probleme prije nego što je kontaktirao s njim te da ga je čuo kako priznaje da mu hitno treba 17 milijuna dolara kako bi spriječio skoru propast svoje tvrtke DMC.
Zahvaljujući tim dvjema činjenicama, DeLorean se na sudu uspješno obranio proceduralnom obranom policijske provokacije (entrapment). Njegovi odvjetnici uspješno su dokazali da su FBI i DEA nelegalno namamili DeLoreana u kriminalnu zavjeru, dopuštajući Hoffmanu (koji je bio aktivni FBI-ev doušnik i poznavao DeLoreana samo površno) da ga potakne na sudjelovanje samo zato što je bio u financijskoj krizi.
Još jedan važan faktor bio je DeLoreanov čisti dosje, za razliku od Hoffmana, koji je bio višestruki kriminalac i imao izravnu korist od toga da DeLoreana navede na samooptuživanje. DeLoreanov pravni tim pozvao je samo jednog svjedoka - njegovu tajnicu Carol Winkler.
Njezin dnevnik poziva dokazao je da je Hoffman bio taj koji je prvi nazvao DeLoreana. Dana 16. kolovoza 1984., DeLorean je oslobođen svih optužbi, ali je u tom trenutku DMC već bankrotirao, a njegova poslovna reputacija bila je nepovratno narušena. Kada su ga nakon oslobađajuće presude pitali hoće li se vratiti u automobilsku industriju, DeLorean je cinično odgovorio: "Biste li vi kupili rabljeni auto od mene?"
Dana 21. rujna 1985., DeLorean je ponovno optužen, ovaj put za prevaru investitora i utaju poreza jer je navodno prisvojio milijune dolara prikupljenih za tvrtku. Međutim, i ovih je optužbi oslobođen.
Do trenutka zatvaranja tvrtke, proizvedeno je oko 9.000 primjeraka DMC-12, a mnogi su ostali neprodani.
Neočekivana slava zahvaljujući filmu "Povratak u budućnost"
Iako je DeLorean propao kao poslovni pothvat, 1985. godine dobio je novu priliku za slavu. Redatelj Robert Zemeckis i scenarist Bob Gale tražili su neobičan automobil koji će u filmu Povratak u budućnost poslužiti kao vremenski stroj. Izabrali su DeLorean DMC-12 zbog njegovog futurističkog izgleda, a film je postao ogroman hit.
DMC-12 je preko noći postao kultni automobil. Iako tvrtka više nije postojala, popularnost filma učinila je DeLorean ikonom 1980-ih. Danas su preostali modeli među kolekcionarima izuzetno cijenjeni, a restaurirani primjerci postižu visoke cijene na aukcijama. Danas DeLorean više nije samo automobil - on je dio popularne kulture i podsjetnik na to kako ponekad neuspjeh može stvoriti legendu.
![](/Content/img/loader_40px.gif)
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati