Premijerno prikazan Doručak kod Tiffanyja
FILM Doručak kod Tiffanyja (Breakfast at Tiffany’s), u režiji Blakea Edwardsa, premijerno je prikazan 5. listopada 1961. godine. Temeljen na istoimenoj noveli Trumana Capotea, film je vrlo brzo nadmašio svoje književno polazište i postao jedan od najprepoznatljivijih holivudskih klasika prošlog stoljeća, kao i simbol urbane nostalgije 1960-ih.
Holly Golightly - kontrast između glamura i praznine
U središtu priče nalazi se Holly Golightly (Audrey Hepburn), mlada žena koja živi u New Yorku i preživljava zahvaljujući pažnji bogatih udvarača. Naizgled slobodna i bezbrižna, Holly skriva tugu i osjećaj nepripadanja. Njezina svakodnevica dobiva novi smisao kada upozna Paula Varjaka (George Peppard), pisca koji se bori s vlastitim identitetom i financijskim problemima.
Film kombinira lagani humor i romantične trenutke s ozbiljnijim temama - od usamljenosti do čežnje za pripadanjem. Najpoznatija scena ostala je ona u kojoj Holly, odjevena u malu crnu haljinu, stoji ispred draguljarnice Tiffany's i jede kroasan - kadar koji je postao jedan od najprepoznatljivijih u povijesti filma.
Audrey Hepburn kao ikona stila i elegancije
Capote je u početku želio da Holly glumi Marilyn Monroe, no izbor Audrey Hepburn pokazao se ključnim za trajnu popularnost filma. Hepburn je unijela eleganciju, krhkost i šarm, stvorivši lik koji je istovremeno glamurozan i duboko ranjiv.
Mala crna haljina koju je za Hepburn dizajnirao Hubert de Givenchy, biserna ogrlica i tamne sunčane naočale pretvorili su je u globalnu modnu ikonu. Do danas se ta kombinacija smatra jednim od najutjecajnijih trenutaka u povijesti mode.
Osim vizualne estetike, film ima i impresivan soundtrack. Pjesma Moon River, koju je skladao Henry Mancini, a čije je stihove napisao Johnny Mercer, osvojila je Oscara i postala glazbeni sinonim za film.
Kontroverze koje prate klasik
Unatoč statusu neospornog filmskog klasika, Doručak kod Tiffanyja nosi i teret problematičnih elemenata. Najveće kritike odnose se na karikaturalni i rasistički prikaz japanskog stanodavca kojeg je glumio Mickey Rooney.
Njegova interpretacija prepuna je stereotipima o Japancima, a danas se taj aspekt filma često navodi kao kontrast njegovoj inače bezvremenskoj eleganciji.
Uspjeh, nagrade i trajno naslijeđe
Film je postigao veliki komercijalni uspjeh i osvojio dva Oscara - za originalnu pjesmu (Moon River) i za glazbu Henryja Mancinija. Audrey Hepburn nije nagrađena Oscarom iako je dobila nominaciju, no Holly Golightly smatra se jednom od najvažnijih uloga njezine karijere.
Desetljećima kasnije, Doručak kod Tiffanyja i dalje se doživljava kao simbol romantične nostalgije New Yorka šezdesetih. Usprkos svojim nedostacima, film je ostao trajna inspiracija modnim dizajnerima, filmašima i gledateljima.
