Osnovan Cadillac

CADILLAC je sinonim za američki luksuz, snagu i tehničku inovaciju, a njegova priča počinje točno 22. kolovoza 1902. godine. Taj datum označava osnivanje marke koja će oblikovati automobilsku industriju i postati ikona prestiža. Od skromnih početaka u Detroitu do statusa globalnog simbola, Cadillac je privlačio političare, zvijezde i vizionare, uključujući i Josipa Broza Tita.
Rođenje Cadillaca 22. kolovoza 1902.
Priča o Cadillacu započinje 22. kolovoza 1902., kada je Henry M. Leland, iskusni mehaničar i poduzetnik, osnovao Cadillac Automobile Company. Leland je preuzeo ostatke propale Henry Ford Company, nakon što je Henry Ford napustio tvrtku zbog nesuglasica s investitorima Williamom Murphyjem i Lemuelom Bowenom.
Umjesto likvidacije, Leland ih je uvjerio da nastave s proizvodnjom automobila koristeći njegov jednocilindrični motor. Tvrtka je dobila ime po Antoineu de la Mothe Cadillacu, francuskom istraživaču koji je 1701. osnovao Detroit, grad koji će postati srce američke automobilske industrije. Ovaj datum, 22. kolovoz, označava trenutak kada je Cadillac započeo svoju misiju stvaranja vrhunskih automobila, postavljajući temelje za buduće inovacije.
Prvi Cadillacovi modeli, Runabout i Tonneau, predstavljeni su iste godine, a već 1903. na sajmu automobila u New Yorku privukli su pažnju s preko 2000 narudžbi. Lelandov fokus na preciznu proizvodnju i zamjenjivost dijelova omogućio je Cadillacu da se istakne, osvojivši prestižnu Dewar Trophy 1908. godine od engleskog Royal Automobile Cluba zbog pouzdanosti.
Inovacije koje su promijenile automobilski svijet
Nakon što je 1909. godine postao dio General Motorsa, Cadillac je nastavio gurati granice tehnologije. Godine 1912. uveo je prvi električni starter, eliminirajući opasnu ručnu kurblu i čineći automobile pristupačnijim široj publici, uključujući žene.
U 1920-ima i 1930-ima, Cadillac je lansirao moćne V12 i V16 motore, a 1915. godine predstavio je vodom hlađeni V8, koji je postao sinonim za američke automobile. Ove inovacije, zajedno s uvođenjem zatvorenih kabina, automatskih mjenjača i naprednih sustava upravljanja, učinile su Cadillac pionirom u industriji.
Cadillac nije samo proizvodio automobile; on je definirao luksuz. Modeli poput Fleetwooda i Eldorada nudili su raskošne interijere i dizajn koji je privlačio bogate i moćne. U poslijeratnom razdoblju, Cadillac je postao simbol američkog sna, s ikoničnim repnim perajama i kromiranim detaljima koji su odražavali optimizam tog doba.
Danas, s električnim modelima poput Lyriqa i konceptima kao što su Opulent Velocity i Elevated Velocity, Cadillac nastavlja inovirati, prilagođavajući se eri održivosti.
Slavne ličnosti za volanom Cadillaca
Cadillac je oduvijek bio izbor elita, političara i zvijezda, simbolizirajući status i moć. Među američkim predsjednicima, Theodore Roosevelt, Dwight Eisenhower, Richard Nixon, Bill Clinton i George W. Bush koristili su Cadillace za službene i privatne prilike.
Eisenhower je 1953. godine na svoju inauguraciju stigao u bijelom Cadillacu Eldoradu. U svijetu zabave, Elvis Presley bio je strastveni ljubitelj Cadillaca, posjedujući više modela, uključujući zlatni Fleetwood i ružičasti Cadillac iz 1955., koji je poklonio svojoj majci. Zvijezde poput Marlene Dietrich, Clarka Gablea, Clinta Eastwooda i Ann-Margret također su bile viđene u Cadillacima, često ih koristeći kao odraz svog uspjeha.
Izvan SAD-a, Josip Broz Tito bio je jedan od najpoznatijih vozača Cadillaca. Posjedovao je nekoliko modela, uključujući tamnozeleni Eldorado kabriolet iz 1953., koji mu je poklonila jugoslavenska dijaspora iz Kanade. U tom je vozilu na Brijunima prevozio svjetske lidere poput Jawaharlala Nehrua, Gamala Abdela Nassera, Indire Gandhi, te zvijezde kao što su Sophia Loren i Richard Burton.
Još jedan Titov Cadillac, serija 75 convertible iz 1960., danas je sačuvan na Brijunima i dostupan je za vožnje posjetiteljima, svjedočeći o njegovom povijesnom značaju. Tito je koristio Cadillace za isticanje svog statusa, čime je ovaj automobil postao rijedak simbol luksuza u komunističkom svijetu.
Zašto je Cadillac važan?
Cadillac je važan jer je redefinirao što automobil može biti. Njegovo osnivanje 22. kolovoza 1902. označilo je početak ere precizne proizvodnje, čime je masovna proizvodnja automobila postala stvarnost.
Inovacije poput električnog startera, V8 motora i naprednih sigurnosnih sustava postavile su standarde koje su drugi proizvođači slijedili. Cadillac je također bio kulturni fenomen, simbol američkog luksuza i moći, privlačeći svjetske lidere i zvijezde. Njegova sposobnost da se prilagodi modernim izazovima, poput elektrifikacije i ulaska u Formulu 1 od 2026., dokaz je njegove trajne važnosti.
