Zastava 101 Poli: Kako je nastao prvi pickup Balkana

VRAĆAMO se u vrijeme bivše države, kad je domaća autoindustrija imala apsolutnu prevlast na cestama, uključujući i segment lakih dostavnih vozila. A među njima se posebno isticao danas pomalo zaboravljeni Poli - 101 Poli - Stojadin u koji se, zahvaljujući ogromnoj plastičnoj nadogradnji straga, mogla utrpati ogromna količina tereta.
Među prvima
I dok je Stojadin, na čijoj je osnovi nastao Poli, sišao s proizvodne trake čak četiri godine prije Golfa I, njegova pickup verzija stigla je koju godinu kasnije. Točnije, Volkswagen je imao europsku verziju kamioneta već potkraj 70-ih (Caddy), a dostavni Stojadin krenuo se razvijati tek 1980.godine.
Za dolazak Polija zaslužan je drugi model, Zastavina kopija Fiata 128. Zastava je započela proizvodnju Fiata 128 16. 5. 1980. Alati, ali i dokumentacija, pristižu iz Torina u Kragujevac, a među njima i planovi za FIAT 128 Bakkie – pickup koji se proizvodio samo u Južnoafričkoj tvornici.
U to vrijeme je tvornica Zastava specijalni automobili Sombor modernizirana i pripremljena za novi model. Kompletirani su pogoni, uključujući strojnu obradu, lakirnicu i pogon za proizvodnju nadogradnji od poliestera. Na gotovo sto tisuća četvornih metara prostora tvornica je dosegla proizvodni kapacitet od 10.000 automobila godišnje.
Jasno je da je Poli nastao iz Stojadina, ali u to analogno doba "pješice" se krenulo u preradu i proračune. Kompletan stražnji kraj je modificiran, a ugradnjom dodatnih elemenata i pregrade iza prednjih sjedala nastojalo se zadovoljiti područje čvrstoće i, dakako, torzijske krutosti.
1984. godine je predstavljen 101 T s ceradnim krovom straga, koji je i dalje pokretao motor snage 55 KS. Službeni podaci kažu kako je nosivost bila 515 kg, a vozilo je moglo pod punim opterećenjem svladati uspon od 26%, dijelom i zahvaljujući "kratkom" četiri-stupanjskom mjenjaču sa starih Zastava 101.
Dostavni Stojadin postaje hit na tržištu, a osim državnih službi biraju ga brojni gospodarski subjekti i obrtnici. Godinu kasnije ime je promijenjeno u pick-up. Koji mjesec kasnije dolazi i verzija s kućicom od poliestera te dobiva ime Poli – od francuske riječi Polyvalent – višenamjenski. Kao opcija dolazi i snažniji motor od 1.3 litre zapremine.
Mislilo se na sigurnost i upotrebljivost pa je, uz ojačani ovjes, automobil dobio veće retrovizore, kao i dodatnu zaštitu podnice drvenim oblogama ili gumom. Posebna verzija kućice s fiksnim prozorima za dnevno osvjetljenje tovarnog prostora se javlja kao opcija krajem devedesetih godina.
Konstantna modernizacija
Ograničeni resursima, autori ovog vozila su konstantno pratili zahtjeve tržišta i poboljšavali karakteristike modela. Poli je tijekom godina evoluirao i pratio putničku Zastavu 101 po opremi, ali u tehničkim rješenjima na motoru je bio bolji od putničkog.
Tako su prednja vrata bila veća, s kultne Zastave 101 Mediteran, i zadržana do 1992. godine. Nadgradnja B stuba i manja vrata s putničke Skale postaju standard 1992. Rade se izmjene i na ubrizgavanju, a tek krajem 90-ih stiže i pet-stupanjski mjenjač. Ugrađen je i novi tip termostata koji na putničkoj verziji nikad nije ugrađen. Tanki ventilator hladnjaka sa snažnim motorom bio je uparen s aluminijskim hladnjakom veće zapremine od bakrenog, što je dalo dodatnu rezervu hlađenja.
Najava MPV-a
Puno prije dolaska Berlinga i sličnih, u Zastavi se razmišljalo i o putničkim verzijama dostavnog vozila. Tako je nastao 101 K, višenamjenski automobil za prijevoz putnika i tereta, koji je u tovarnom prostoru mogao prevesti do šest putnika. 1988. godine se mijenjaju sigurnosni propisi i ova verzija se ukida.
>>Jeste li znali? Stojadin je postojao i u produljenoj izvedbi s tri osovine
Možda najzanimljivija verzija je projekt razvoja vozila s dvije zadnje osovine. Dva prototipa proizvedena su početkom 90-ih, a danas više nisu u funkciji.
Izvozni model
Postojala je još jedna teretna verzija Stojadina za koju se malo zna i koja nije planirana za tržište Jugoslavije.
Naročito je perspektivno bilo tržište Velike Britanije. Neposredno prije nastanka Polija javila se potražnja za Zastavom 101 prilagođenom za dostave lakog tereta po gradu. Ponio je komercijalnu oznaku Yugo 311 VAN (3 vrata i 1.1 motor), odnosno 313 VAN (1.3 motor).
Bio je to prerađeni model s 3 vrata, bez zadnjeg sjedala i zadnjih bočnih prozora. Imao je pregradu između prednjeg i zadnjeg dijela te dodatna ojačanja ovjesa i podnice.
Konačan kraj
Iako je redovna proizvodnja Polija stala 2010., mali broj je montiran od zaostalih dijelova zaključno s 2012. Na taj način Poli je produžio proizvodni vijek legendarnog Stojadina za četiri godine. Podsjetimo, posljednji putnički Stojadin sišao je s trake 21. studenog 2008. godine.
Kad je u pitanju sama tvornica, ona je tijekom godina putem aukcija rasprodavana, a 2020. godine je sve što je preostalo od tvornice iz Sombora otkupila kompanija ̈Green City International ̈ iz Beograda, za 1.24 milijuna eura.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati