Proizveden posljednji Lotus Esprit

LOTUS Esprit, jedan od najprepoznatljivijih sportskih automobila 20. stoljeća, predstavljao je vrhunac inženjerske vještine i dizajnerske kreativnosti britanskog proizvođača Lotus Cars. Predstavljen 1975. godine, Esprit je brzo stekao status ikone zahvaljujući svom revolucionarnom dizajnu i impresivnim performansama. Proizvodio se gotovo tri desetljeća, a posljednji primjerak sišao je s proizvodne trake 2004. godine.
Dizajn i razvoj
Dizajn prvog Lotus Esprita potpisuje talijanski dizajner Giorgetto Giugiaro, koji je radio za tvrtku Italdesign. Giugiarov "klinasti" dizajn, karakterističan za 1970-e, učinio je Esprit vizualno upečatljivim i modernim automobilom.
Karoserija od fiberglasa, lagana i aerodinamična, kombinirana je s centralno postavljenim motorom, što je omogućavalo izvrsnu upravljivost i performanse. Prvi model, Esprit S1, pokretao je četverocilindrični motor od 2 litre, koji je razvijao 160 KS.
Tijekom godina Esprit je prolazio kroz brojne nadogradnje. Modeli kao što je Esprit Turbo uveli su turbopunjač, što je znatno povećalo snagu i ubrzanje. Kasniji modeli, poput Esprita V8 iz 1996. godine, opremljeni su 3.5-litrenim V8 motorom s dvostrukim turbopunjačem, koji je razvijao impresivnih 350 KS.
Esprit u popularnoj kulturi
Lotus Esprit postao je globalno poznat zahvaljujući pojavljivanju u filmovima o Jamesu Bondu. U filmu The Spy Who Loved Me (1977.) Esprit S1 ima ključnu ulogu i pretvara se iz sportskog automobila u podmornicu. Ta scena ostala je jedna od najikoničnijih u povijesti filmske industrije i značajno je doprinijela popularnosti modela.
Osim u Bondovim filmovima, Esprit se pojavljivao i u drugim medijima, uključujući videoigre (Gran Turismo i Forza Horizon) i televizijske emisije, čime je dodatno učvrstio svoj status kultnog automobila.
Tehnologija i performanse
Lotus Esprit bio je poznat po svojoj inovativnoj tehnologiji i vrhunskim performansama. Korištenje laganih materijala, poput fiberglasa i aluminija, omogućavalo je izvanrednu agilnost i ubrzanje. Modeli s turbopunjačem, kao što je Esprit Turbo iz 1980-ih, mogli su ubrzati od 0 do 100 km/h za samo 5.6 sekundi, što je za to vrijeme bilo iznimno impresivno.
Kasniji modeli, poput Esprita V8, bili su opremljeni naprednim sustavima upravljanja i elektronikom, što ih je činilo konkurentnima najboljim sportskim automobilima svog vremena. V8 motor s dvostrukim turbopunjačem bio je jedan od najsnažnijih u klasi, a Esprit je bio jedan od rijetkih automobila koji su mogli konkurirati supersportskim modelima iz Italije i Njemačke.
Kraj proizvodnje
Zanimljivo je da je posljednjih 95 Esprita (broj nije službeno potvrđen) bilo namijenjeno američkom tržištu. Ovi modeli, poznati kao Esprit Final Run Edition, imali su neke modifikacije u odnosu na standardne verzije, uključujući Bilstein amortizere s pojačanim postavkama i Eibach opruge.
Tijekom 28-godišnje proizvodnje Lotus je napravio ukupno 10.675 primjeraka Esprita. Ova relativno mala proizvodnja čini Esprit rijetkim i cijenjenim automobilom među kolekcionarima.
Posljednji Lotus Esprit sišao je s proizvodne trake 20. veljače 2004. godine. Lotus je više puta najavljivao nasljednika Esprita, ali do danas nijedan model nije uspio ponoviti uspjeh svog prethodnika.
