Pad aviona u Etiopiji: Što znamo o modelu Boeing 737 Max 8?

Screenshot: YouTube/Flight

U ZADNJIH 6 mjeseci dva zrakoplova Boeing srušila su se nedugo nakon polijetanja. U jučerašnjoj avionskoj nesreći kada se nakon polijetanja iz Adis Abebe srušio Boeing etiopskog avioprijevoznika Ethiopia Airlinesa poginulo je svih 157 putnika i članova posade, a u listopadu prošle godine Boeing kompanije Lion Air srušio se iznad Javanskog mora i pritom je poginulo 189 osoba.

Uzrok kvara, odnosno što je točno uzrokovalo posljednju avionsku nesreću zrakoplova Boeing, nije za sada poznat. No, ono što se sigurno zna je da se u oba slučaja radilo o modelu 737 Max 8.

Svečani let

Boeing 737 Max 8 prvi put je poletio 29. siječnja 2016. godine, iz Rentona, u Washingtonu, gdje je zrakoplov i napravljen. Poletio je u 10 sati ujutro po lokalnom vremenu. 

Mada vrijeme nije bilo idealno, uz kišu i vjetar, zrakoplov je ipak toga dana krenuo na svoje prvo putovanje, a njegov svečani let promatrao je nemali broj ljudi koji je uživo htio vidjeti prvi susret s nebom Boeinga 737 Max 8.

Poboljšana verzija

Model 737 Max 8 unaprijeđena je verzija modela koji dominira nebom već desetljećima. Originalni 737 vuče korijene iz 60-ih godina prošlog stoljeća, a tijekom godina radilo se na poboljšanju njegovih funkcija i dizajna; tako se u raznim modelima mijenjao raspored sjedenja, snaga motora i slično. 

Boeing 737 Max 8 se u komercijalnim letovima počeo koristiti 2017. godine, piše BBC.

Jedna od važnijih dodanih vrijednosti kod modela 737 Max 8 bila je motor LEAP-1B, koji je trebao ostvariti 20-postotno poboljšanje u iskoristivosti goriva u odnosu na prethodne modele. 

Za razliku od modela 737 Max 7, osmica je duža i može primiti 40-ak putnika više.

"Motor se nalazi malo više sprijeda i više je pozicioniran u odnosu na krila kada se usporedi s prijašnjim modelima, što utječe na ravnotežu zrakoplova", rekao je Gerry Soejatman, zrakoplovni analitičar iz Džakarte. 

Problem sa senzorima

No, poboljšani motor nije bila jedina promjena kod novog modela 737. U novi zrakoplov uveden je i drugačiji sustav senzora.

Prvotno piloti nisu bili obaviješteni o promjenama u funkcioniranju senzora i povezanog softwarea kod novog modela 737 Max 8, ali je, nakon pada zrakoplova avionske kompanije Lion Air, tvrtka koja proizvodi novi model izdala priručnik za pilote kako bi bili upoznati sa svim promjenama koje se uvedene kod najnovijeg modela.

Savezna uprava za civilno zrakoplovstvo upozorila je da ako piloti nisu upoznati s radom novih senzora da "može doći do poteškoća pri upravljanju zrakoplovom, što može dovesti do spuštanja prednjeg dijela aviona prema dolje, značajnog gubitka nadmorske visine i mogućeg sudara".

Ne zna se uzrok

Trenutno nema dokaza koji bi upućivali da je zrakoplov Ethiopia Airlinesa imao iste poteškoće kao i Boeing 737 Max 8 kompanije Lion Air.

"Važno je napomenuti da se u oba slučajeva radilo o novom zrakoplovu i o istom modelu. Također, nesreća se dogodila u istoj fazi leta, nedugo nakon polijetanja. No, potrebna je detaljna provjera kako bi se utvrdio točan uzrok posljednje nesreće“, rekao je John Strickland, zrakoplovni analitičar iz tvrtke JLS Consulting, za BBC.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.