Američka mornarica ulaže milijarde u razvoj pomorskih dronova koji bi trebali biti ključni u odvraćanju Kine na Pacifiku, ali niz nesreća na testiranjima otkriva ozbiljne probleme, javlja Reuters.
Tijekom testiranja kod Kalifornije prošlog mjeseca, jedan dron se iznenada zaustavio zbog softverskog kvara. Drugi je potom naletio na njega, prešao preko palube i srušio se natrag u more, otkriva Reuters. U nesreći su sudjelovali prototipovi tvrtki Saronic i BlackSea Technologies.
Nekoliko tjedana ranije, tijekom drugog testiranja, autonomni dron BlackSea naglo je ubrzao dok ga je prateći brod vukao, prevrnuvši taj brod. Kapetan je završio u moru te je spašen bez ozljeda.
Prema izvorima upoznatima s istragom, incidenti su rezultat kombinacije softverskih kvarova i ljudske pogreške, odnosno loše komunikacije između brodskih sustava i vanjskog softvera.
Američki generali otvoreno govore da su uspjesi Ukrajine s pomorskim dronovima (naslovna fotografija) protiv ruske Crnomorske flote potvrdili njihovu važnost. Ti dronovi izgledaju poput glisera bez sjedala, često su naoružani eksplozivom i koštaju oko 250 tisuća dolara, što ih čini pogodnim za samoubilačke misije.
SAD želi otići korak dalje – razviti flotu potpuno autonomnih pomorskih dronova koji se mogu kretati u rojevima bez ljudskog nadzora. Cijena po plovilu može doseći nekoliko milijuna dolara. No, kako za Reuters govori Bryan Clark iz američkog konzervativnog think-tanka Hudson Institute, problemi pokazuju da mornarica tek mora shvatiti što ti sustavi mogu, a što ne mogu.
Problemi nisu samo tehničke prirode. Pentagon je nedavno smijenio kontraadmirala Kevina Smitha, čelnika mornaričke jedinice zadužene za nabavu dronova, nakon istrage vojnih inspektora. Jedinica je sada pod revizijom i mogla bi biti restrukturirana ili ugašena.
Osim toga, ugovor vrijedan gotovo 20 milijuna dolara s tvrtkom L3Harris, koja razvija softver za upravljanje dronovima, stavljen je na neodređenu pauzu.
Trumpova administracija izgradnju rojeva dronova proglasila je jednim od vojnih prioriteta. Zakon koji je Kongres usvojio prošlog mjeseca uključuje gotovo 5 milijardi dolara za autonomne pomorske sustave.
Mornarica je već uložila najmanje 160 milijuna dolara u BlackSea, koja mjesečno proizvodi desetke autonomnih brodova, dok je Saronic, procijenjen na 4 milijarde dolara, još bez većih ugovora, ali s milijunskim prototipnim narudžbama.
"Ti sustavi igrat će ključnu ulogu u budućim mornaričkim sukobima, proširujući doseg flote, poboljšavajući situacijsku svijest i povećavajući borbenu učinkovitost", rekao je vršitelj dužnosti načelnika pomorskih operacija Jim Kilby tijekom posjeta tvornici BlackSea.
Američka mornarica sada traži i veće autonomne projekte – poput besposadnih podmornica i brodova za nošenje tereta i oružja.
T.X. Hammes iz think tanka Atlantic Council kaže da mornarica ulazi u "nepoznate vode". "Sustav je naviknut graditi velike brodove i donositi odluke godinama. Sada ih se odjednom traži da se kreću brzo", rekao je.