Analiza: Usporedba kontejnerskog prometa u sjevernojadranskim lukama

Foto: Arhiva

KAKO je Luka Rijeka u posljednje vrijeme, zbog najavljene dokapitalizacije i proširenja kontejnerskog kapaciteta puštanjem u rad nadograđenog terminala Brajdica, dosta spominjana u investitorskim krugovima, iCapital je odlučio usporediti kretanje kontejnerskog prometa u sjevernojadranskim lukama u prvoj polovici ove godine, kao i protekle godine.

Prošlu je godinu obilježio pad kontejnerskog prometa u gotovo svim sjevernojadranskim lukama osim Trsta čiji se promet povećao za 4,6% u odnosu na 2011. U prvoj pak je polovici ove godine slika potpuno suprotna, pri čemu su sve promatrane luke ostvarile rast kontejnerskog prometa u odnosu na isto razdoblje prošle godine, a upravo Trst i Rijeka vodeći su u tom pogledu s povećanjem od 14% odnosno 12%.
 
U Luci Rijeka nedavno je uspješno završena prva razvojna faza projekta proširenja kontejnerskog terminala Brajdica. Kompanija Adriatic Gate Container Terminal investirala je više od 30m EUR u opremanje novog pristaništa i skladišnog prostora za kontejnere, izgrađenog od strane Lučke uprave Rijeka kao dio Rijeka Gateway projekta.
 
Proširenje terminala uključuje 320m novog pristaništa, udvostručen skladišni kapacitet, dvije post-panamax obalne dizalice, šest kontejnerskih mostova za skladišni prostor te još dva kontejnerska mosta za željeznicu. Spomenute investicije trebale bi omogućiti terminalu Brajdica 24% veći promet u 2013. u iznosu 157.000 TEU, prema planu menadžmenta koji također predviđa 245.000 TEU u 2015.
 
Također, Luka Rijeka se sprema i na dokapitalizaciju čime bi osigurala dio sredstava za dovršetak drugog kontejnerskog terminala Zagrebačko pristanište, projekta vrijednog 70m EUR koji bi u konačnici (2017.) trebao imati kapacitet oko 500.000 TEU godišnje, kao i za razvoj pozadinskog terminala na Škrljevu vrijednog oko 40m EUR. Samim time, čelnici luke očekuju porast ukupnog kontejnerskog kapaciteta na preko 1.000.000 TEU godišnje do 2017.
 
Kontejnerski promet Luke Koper se u 1H 2013. poboljšao za 6% u odnosu na 1H 2012. te je dosegao 2,9m tona, dok se mjeren jedinicom TEU povećao za 1%. Konkurentnost kontejnerskog terminala još uvijek je pod utjecajem odgoda produbljivanja prilaznog kanala prema luci, što će u konačnici omogućiti prolaz punih post-panamax brodova.
 
Ulaskom Hrvatske u EU na ovom tržištu možemo očekivati zanimljiv razvoj događanja, s obzirom da će Luka Rijeka postati konkurentnija zbog smanjene carinske procedure, što bi uz postepenu obnovu i razvoj prilazne željeznice trebalo omogućiti iskorištavanje dodatnog kapaciteta kontejnerskog terminala.

Tekst je dio Interkapitalove dnevne publikacije IC Equity Espresso u kojem je dostupno upozorenje investitorima i objašnjenje investicijske Preporuke, dostupne na linku
Komentare možete pogledati na ovom linku.
 
Komentare možete pogledati na ovom linku.