Zašto još uvijek ne znamo što uzrokuje ADHD?

Foto: Shutterstock

Neurorazvojni poremećaji predstavljaju raznoliku skupinu stanja koja utječu na razvoj mozga od najranije dobi. Među njima su poremećaj pažnje i hiperaktivnosti (ADHD), autizam i teškoće u učenju poput disleksije. Ova se stanja najčešće primjećuju postupno jer kašnjenje u razvoju određenih vještina postaje očitije kako dijete raste.

ADHD je najčešći neurorazvojni poremećaj. Procjenjuje se da zahvaća oko 8 do 10 posto djece i 2 do 5 posto odraslih. Ovaj poremećaj utječe na učinkovitost osobe u obavljanju zadataka (npr. jer se lako ometa) i na njezino ponašanje (gubitak stvari, teškoće s održavanjem pažnje).

ADHD može utjecati na sve aspekte funkcioniranja, uključujući učenje i održavanje prijateljstava. Ako se ne dijagnosticira na vrijeme, izazovi često ostaju prisutni, a kasnije mogu dovesti do anksioznosti, depresije i niskog samopouzdanja.

Kako se ADHD dijagnosticira?

Ne postoji specifična genetska mutacija ni promjena u mozgu koja uzrokuje ADHD, niti postoji jedan pouzdan test za postavljanje dijagnoze.

Službena dijagnoza temelji se na tome pokazuje li dijete najmanje šest kriterija za nepažnju (odrasli pet) i/ili šest kriterija za hiperaktivnost-impulzivnost (odrasli pet), i to u trajanju od najmanje šest mjeseci.

Ti kriteriji uključuju:

  • teškoće s koncentracijom (npr. slabo slušanje, nepažnja prema detaljima, nedovršavanje zadataka)
  • hiperaktivnost (nemir, stalno kretanje, pretjerano pričanje)
  • impulzivnost (npr. upadanje u razgovor, teškoće s čekanjem reda)

Nisu svi s ADHD-om hiperaktivni. Kod nepažljivog tipa glavni je problem održavanje pažnje, osobito pri obavljanju svakodnevnih zadataka koji nisu osobito zanimljivi.

Ako osoba zadovoljava kriterije i za nepažnju i za hiperaktivnost-impulzivnost, riječ je o mješovitom tipu ADHD-a.

Koliko je dijagnoza pouzdana?

Jedan od problema jest to što ti simptomi nisu specifični isključivo za ADHD. Na primjer, teškoće s koncentracijom mogu se pojaviti i kod depresije.

Zato nije dovoljno samo prepoznati simptome s popisa. Ključna stvar u dijagnostici jest: ometaju li ti simptomi svakodnevno funkcioniranje?

Odgovor na to pitanje ovisi o svakodnevnim aktivnostima te osobe. Netko se može teško koncentrirati u školi, ali kasnije briljirati u kreativnom zanimanju poput fotografije ili u brzom, intenzivnom poslu poput novinarstva.

Također, osoba možda zadovoljava dijagnostičke kriterije samo u određenim razdobljima života. ADHD koji ne zadovoljava sve kriterije može i dalje izazvati ozbiljne teškoće.

Razlike između spolova

Dječaci u dobi od 4 do 11 godina i do četiri puta češće dobivaju dijagnozu ADHD-a nego djevojčice.

Dijelom je to zato što su kriteriji bolje prilagođeni prepoznavanju hiperaktivnosti kod dječaka, dok su manje učinkoviti kod djevojčica koje nisu hiperaktivne ili koje prikrivaju teškoće s pažnjom.

Djevojčice i žene češće budu dijagnosticirane kasnije i sklonije su „unutarnjim simptomima" poput depresije. Ipak, razlika u dijagnosticiranju spolova smanjuje se posljednjih desetljeća.

Kod mladih odraslih osoba udio žena među onima s dijagnozom ADHD-a bliži je polovici (oko 38 posto).

Uloga genetike

Genetika igra veliku ulogu, nasljednost ADHD-a iznosi oko 70,0–80,0 posto. To znači da su razlike između osoba s ADHD-om većinom uzrokovane genetskim čimbenicima, a ne isključivo okolišnim.

Što je osoba bliža rodbinski s nekim tko ima ADHD, veća je vjerojatnost da će i sama imati poremećaj. No genetika je složena, nije riječ o jednom genu ili grupi gena koji „uzrokuju" ADHD.

Rana istraživanja povezivala su ADHD sa šest gena povezanih s neurotransmisijom, no svaki od njih imao je malen utjecaj.

Danas se smatra da je ADHD poligenski poremećaj, u njegovu nastanku sudjeluju tisuće genetskih varijacija od kojih svaka ima vrlo malen učinak. Budući da su te varijacije česte, osobine ADHD-a raširene su u cijeloj populaciji bez jasne granice između „ima" i „nema" poremećaja.

U obitelji je teško odvojiti utjecaj genetike od utjecaja zajedničkog okruženja.

Prilagodba odgoja

Podržavajuće obiteljsko okruženje može pomoći djetetu s ADHD-om da lakše savlada svakodnevne izazove. Roditelji često spontano prilagode stil odgoja, što može prikriti simptome i odgoditi dijagnozu.

No ako i roditelji imaju ADHD, to može utjecati na njihov odgoj. Tada je teško razlučiti koliko djetetova ponašanja dolazi iz genetike, a koliko iz odgoja i obiteljskog okruženja.

Istraživanja su također pokazala da djeca koja su među najmlađima u svojem razredu češće dobivaju terapiju za ADHD. To upućuje na to da okoliš utječe na to kada se ADHD dijagnosticira, ali ne nužno na to je li prisutan.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.