Psiholozi savjetuju kako nagraditi dijete za odličan uspjeh

Foto: Shutterstock

Ljetni praznici su u tijeku, a mnogi učenici već su odavno primili svoje svjedodžbe. Dok se neki još uvijek s ponosom prisjećaju dobrih ocjena, drugi možda nisu ostvarili očekivane rezultate. U takvim situacijama roditelji se često pitaju, treba li djecu nagraditi novcem za uspjeh i kako reagirati kada ocjene nisu najbolje? Na ta pitanja odgovaraju obiteljska psihologinja Nina Grimm i dječji psiholog dr. Niko Hüllemann, piše Bild.

Treba li djecu nagrađivati novcem?

Prema riječima dr. Hüllemanna, ocjene su prvenstveno povratna informacija za dijete, a ne za roditelje. Prvo pitanje koje bi roditelji trebali postaviti jest, je li dijete samo zadovoljno svojim uspjehom? S njim se slaže i Nina Grimm. Objašnjava kako nagrađivanje ima isti princip kao i kažnjavanje, može djelovati kratkoročno, ali rijetko dovodi do željene, trajne motivacije za učenjem. Nagrada u obliku novca može donijeti trenutnu radost, no ne potiče unutarnju želju za znanjem. Zato se ona osobno zalaže protiv nagrađivanja svjedodžbi novcem.

Koliki iznos je primjeren?

Ako dijete samo izrazi želju da uspjeh proslavi novčanom nagradom, psihologinja smatra da je i to prihvatljivo. Važno je da ono samo odluči na koji način želi obilježiti dobre rezultate. Iznos nagrade ovisi o mogućnostima obitelji i dobi djeteta. Grimm predlaže okvirne iznose:

  • Niži razredi osnovne škole: 2 do 5 eura za peticu, 1 do 3 eura za četvorku.
  • Učenici od 5. do 7. razreda: 5 do 10 eura za peticu, 3 do 5 eura za četvorku.
  • Od 8. razreda nadalje: 15 do 30 eura za peticu, 7 do 20 eura za četvorku.

Postoje li bolje nagrade od novca?

Stručnjaci se slažu da je zajedničko obilježavanje uspjeha bolja opcija od novca. Dr. Hüllemann savjetuje da roditelji pruže podršku iskrenim slušanjem, postavljanjem pitanja i zajedničkim aktivnostima. Nina Grimm naglašava važnost razgovora. Kada stigne svjedodžba, roditelji bi trebali odvojiti vrijeme za pitanja poput: "Kojom si ocjenom najzadovoljniji?" ili "U čemu bi volio napredovati?" te "Kako ti možemo pomoći?". Na taj se način potiče djetetova ambicija.

Kako reagirati na loše ocjene?

Ako svjedodžba donese razočaravajuće rezultate, najvažnije je ostati smiren. Roditelji bi trebali obuzdati emocije, pitati dijete kako se osjeća i pažljivo ga slušati. Kritiziranje ocjena, upozorava dr. Hüllemann, nema koristi, u tom slučaju dijete će učiti samo kako bi udovoljilo roditeljima, a ne iz želje da razumije i primjenjuje znanje.

Nina Grimm podsjeća da školske ocjene ne određuju djetetovu inteligenciju ni budući profesionalni uspjeh. Djeca disciplinu i predanost mogu pokazati i u drugim područjima, poput sporta ili umjetnosti. Pogreške i neuspjesi nisu ugodni, ali su prilika za usmjeravanje prema novim ciljevima. Ključno je, zaključuje, stvoriti poticajno okruženje, jasno odrediti vrijeme za učenje te ograničiti vrijeme provedeno pred elektroničkim uređajima i pružiti podršku koja će dijete ohrabriti.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.