POGREŠKE su neizbježan i važan dio dječjeg učenja i razvoja. Ono što odrasli izgovore u tim trenutcima može imati dugoročan utjecaj na djetetovo samopouzdanje, odnos prema izazovima i osjećaj vrijednosti. Umjesto da se usmjerimo na pogrešku kao problem, važno je nuditi riječi podrške koje pomažu djetetu da uči i raste.
Kad dijete pogriješi, često se osjeća zabrinuto, posramljeno ili obeshrabreno. Umjesto kritike pomozite mu da pogrešku vidi kao priliku za razvoj. Rečenica poput: "U redu je pogriješiti, tako učimo" šalje poruku da su pogreške normalne i čak korisne. Time djetetu pokazujemo da nije samo u tome – svi griješe, i to je ljudski.
Pitanje poput "Što bismo mogli pokušati drugačije sljedeći put?" potiče dijete da razmišlja i traži rješenja. Takav pristup razvija vještine samoprocjene i uči dijete kako konstruktivno pristupiti izazovima. Djeca tada ne uče samo kako nešto ispraviti nego i kako biti proaktivna i snalažljiva u budućnosti, prenosi The Times of India.
Jedna od najvažnijih stvari koju možete reći jest: "Ponosan/ponosna sam na tebe što si pokušao/pokušala, iako ovaj put nije uspjelo." Djeca tada uče da se trud cijeni jednako kao uspjeh. Ova poruka pomaže im da ostanu motivirana i kad stvari ne idu glatko te razvijaju upornost i vjeru u sebe.
Rečenica "Pogreške nam pomažu da budemo sve bolji" potiče takozvani "mindset rasta", odnosno uvjerenje da se vještine razvijaju trudom i praksom. Djeca tada uče gledati na neuspjehe ne kao prepreke nego kao prilike za napredak. Svaka pogreška postaje važna lekcija na putu prema većem znanju i sigurnosti.
Kad kažete: "Hajdemo zajedno vidjeti što nije išlo", djetetu pružate osjećaj sigurnosti i partnerstva. Time pokazujete da nije samo odgovorno za pogrešku već da ima podršku u njezinu razumijevanju i rješavanju. Takav pristup jača djetetovu samostalnost, ali i njegov odnos s vama.
Kako pišu iz The Times of India, ponekad djeca osjećaju sram kad pogriješe, osobito ako misle da su jedina koja to doživljavaju. Rečenica poput "Svi griješe – nisi sam/sama" pomaže im da ne osjećaju izolaciju i smanjuje pritisak savršenstva. Ona im daje do znanja da su pogreške dio ljudskog iskustva i da ih ne definiraju.