INSTITUCIJA podcastinga, WTF s Marcom Maronom, koja je od svog pokretanja 2009. godine emitirala gotovo 2000 epizoda, najavila je prestanak emitiranja na jesen. Ova vijest označava kraj jedne ere za medij koji je WTF uvelike pomogao oblikovati i popularizirati.
Smatran jednim od najpopularnijih podcasta na svijetu, WTF je neosporno pokrenuo rastući trend ovog tipa sadržaja kada je s emitiranjem započeo 1. rujna 2009. S više od milijarde i 100 milijuna preuzimanja, slušanja i impresija od svog početka, te 1645 redovnih epizoda uz više od 300 bonus epizoda za premium pretplatnike, utjecaj WTF-a je neupitan.
Marc Maron odrastao je u Albuquerqueju, Novi Meksiko, nakon što se njegova obitelj tamo preselila iz New Jerseyja zbog očevog posla vojnog kirurga. Od rane dobi težio je postati komičar, slušajući snimke ikona stand-upa iz 70-ih poput Georgea Carlina i Richarda Pryora.
Maronova rana karijera bila je obilježena značajnim borbama. Postao je štićenik samodestruktivnog "scream" komičara Sama Kinisona i počeo zloupotrebljavati kokain i alkohol. Tijekom studija na Sveučilištu u Bostonu, kao što sam kaže, "malo se navukao na kokain", a to je preraslo u ovisnost kada se preselio u Los Angeles i povezao sa Samom Kinisonom.
Ovisnost o alkoholu i drogama dovela ga je do stanja psihoze i ekstremne paranoje. Maronova karijera bila je dodatno otežana njegovom "paralizirajućom profesionalnom ljubomorom i problemima s bijesom". Priznao je da ga je u ranoj karijeri "pokretao prkos", često se pitajući zašto su drugi uspješni dok on nije.
Prije pokretanja WTF-a, Maron se nalazio u teškoj financijskoj situaciji. Dva puta je dobio otkaz na Air America Radio (AAR), gdje se bavio političkom komedijom, i prolazio je kroz skupi drugi razvod. Opisao je sebe kao nekoga tko nema "ništa" i tko je "jedva solventan", a menadžer ga je napustio. Bio je to trenutak očaja; kako je sam rekao: "Kako da ne umrem švorc?".
Podcast je bio čin "očajničke samopomoći". Maron je zadržao ključ karticu zgrade Air Americe i, bez dopuštenja, koristio njihove studije za snimanje prvih nekoliko epizoda WTF-a. Njegov prvi gost bio je Jeff Ross.
Nakon prvih epizoda snimljenih u New Yorku, Maron se preselio u Kaliforniju. Većina epizoda emisije od tada se snima u Maronovoj kućnoj garaži u Highland Parku u Los Angelesu, koju je nazvao "the Cat Ranch". Ovaj intimni i neformalni prostor postao je ključan element identiteta podcasta. Garaža, isprva ispunjena otpadom, polako se transformirala u prepoznatljivi studio. Svaka emisija započinje audio isječkom Maronove rečenice "Lock the gates!" iz filma Almost Famous, a završava frazom "Boomer lives" u čast mačke koju je doveo iz New Yorka i koja je nestala, što je postalo i hashtag te naziv njegove produkcijske tvrtke.
U počecima podcasta nije postojao jasan put do monetizacije niti provjerene metode za izgradnju publike.
Maron je izjavio: "Kad smo Brendan McDonald i ja započeli ovo, sve što smo znali bilo je da ćemo to raditi svakog ponedjeljka i četvrtka. Nije bilo načina da zaradimo novac. Nismo znali kako izgraditi publiku ili bilo što drugo".
Unatoč tome, podcast je brzo stekao popularnost. Do 2013. godine, WTF je bilježio između 2.5 i 3 milijuna preuzimanja mjesečno. Do srpnja 2022., emisija je navodno premašila 600 milijuna preuzimanja, s prosječno preko 443,000 preuzimanja po epizodi. Ovaj organski rast, potaknut kvalitetom sadržaja i Maronovom jedinstvenom osobnošću, postavio je temelje za dugovječnost i utjecaj podcasta. Maronova sposobnost da stvori prostor za iskrene i duboke razgovore, čak i u nekonvencionalnom okruženju poput garaže, pokazala se kao dobitna formula. To je publici ponudilo alternativu često površnim i promotivnim intervjuima u klasičnim večernjim talk showovima, čime je WTF stekao odanu sljedbu.
Marc Maron razvio je stil intervjuiranja koji je istovremeno neurotičan, brutalno iskren i iznenađujuće empatičan, unatoč njegovom često ciničnom pogledu na svijet. Dok se većina voditelja fokusira na profesionalna postignuća, Maron često zadire u teme poput trauma iz djetinjstva, kreativnih nesigurnosti i suočavanja sa smrtnošću. Njegov stil nije za svakoga, neki slušatelji smatraju ga egocentričnim ili napornim. Međutim, mnogi cijene njegovu sirovost i odbijanje da uljepšava stvarnost.
WTF s Marcom Maronom nije samo proizveo veliki broj epizoda, neke od njih izazivale su rasprave i ostavljale trajan trag. Ove epizode često su nadišle format standardnog intervjua, pretvarajući se u značajne kulturne događaje jer su zadirale u šire društvene razgovore ili duboko osobna ljudska iskustva.
Predsjednik Barack Obama bavio se tamama poput rasnih odnosa, američke opsesije oružjem, politike, očinstva i vladavine straha. Obama je tijekom intervjua upotrijebio riječ "nigger" raspravljajući o rasizmu u Americi, što je izazvalo dodatnu medijsku buru i javnu raspravu. Robin Williams otvoreno je govorio o svojim borbama, uključujući i razmišljanja o samoubojstvu. Komičar Todd Glass je u epizodi WTF-a iz 2012. godine javno priznao da je homoseksualac. Lorne Michaels, tvorac Saturday Night Livea, imao je poseban značaj za Marona osobno. Naime, Maron je godinama u podcastu spominjao Michaelsa i svoj neuspjeli pokušaj da dobije posao na SNL-u sredinom 1990-ih, što ga je proganjalo. U jednoj od epizoda, Maron se i pomirio s komičarem Louisom C.K.-om, a kasniji nastupi C.K.-a, posebno nakon njegovog #MeToo skandala, poslužili su kao "pokušaj povratničke turneje" i predstavljali su jedan od zanimljivijih izleta u svijet "otkazanih".
WTF s Marcom Maronom smatra se "predvodnikom" i jednom od ranih emisija koje su popularizirale format podcasta. Sam Maron je primijetio: "Ovo je bila emisija koja je započela kada nije bilo podcasta. A sada, nema ničega osim podcasta".
Utjecaj WTF-a proteže se dalje od samog formata intervjua, pomogao je uspostaviti podcasting kao legitiman i moćan medij za neovisne kreatore sadržaja da izgrade publiku i karijeru prema vlastitim pravilima. WTF je započeo neovisno, u garaži, bez jasnog puta monetizacije u početku.
WTF je promijenio paradigmu intervjua sa slavnim osobama, prebacujući fokus s promotivnih nastupa na stvarne, duboke razgovore. Pokazao je da publika žudi za autentičnošću i ranjivošću javnih osoba. "WTF efekt" na intervjue sa slavnima stvorio je novo očekivanje autentičnosti, prisiljavajući javne osobe i njihove PR timove da se prilagode medijskom krajoliku koji cijeni sirovost umjesto uglađenosti. WTF je postao poznat po iskrenim, otkrivajućim intervjuima, ali i vrlo osobnim trenucima iz njegova života kao što su problematičan odnos s ocem ili smrt partnerice Lynn Shelton.
Podcast je "preoblikovao i revitalizirao karijeru Marca Marona". Sam Maron je izjavio: "Moj život se dramatično promijenio". To je dovelo do veće publike za njegove stand-up nastupe, glumačkih uloga u serijama i filmovima poput GLOW, Joker, Reservation Dogs,The Order i Deliver Me From Nowhere, te HBO specijala. Podcast mu je omogućio da postigne ciljeve koje je postavio prije nego što je podcast bio "potez očajnika".
Maronova sposobnost da uspjeh WTF-a pretvori u višestruku glumačku i stand-up karijeru pokazuje da podcast može biti moćan alat za osobno brendiranje i diverzifikaciju karijere, a ne samo samostalan projekt. Novi fanovi, nova otvorena vrata u industriji, vidljivost, uloge i više stand-up nastupa. Za razliku od tradicionalnih medija gdje jedna uloga može dovesti do druge, podcast je služio kao kontinuirani, evoluirajući izlog njegovih sposobnosti i njegove osobnosti.
Odluka o završetku WTF-a, kako je Maron objasnio, proizašla je iz kombinacije umora i zadovoljstva. "Umorni smo. Izgorjeli smo," izjavio je i dodao: "I potpuno smo zadovoljni poslom koji smo obavili. U redu je da stvari završe. U redu je pokušati započeti neko drugo poglavlje u svom životu".
WTF ostavlja iza sebe ogromnu arhivu jednostavno kvalitetnih razgovora sa sugovornicima iz svih sfera društva, od već spomenutih pa sve do nedavnog razgovora s glumcem Peterom Wellerom od kojeg biste očekivali tko zna koje po redu pretresanje njegovih iskustava sa snimanja RoboCopa, ali dobili smo neočekivano dubok razgovor o umjetnosti.
WTF s Marcom Maronom nije bio samo podcast, bila je to kulturna institucija. Njegova pionirska uloga u definiranju žanra intervju-podcasta, stvaranje nezaboravnih kulturnih trenutaka kroz svoje epizode, te utjecaj na slušatelje, goste i medijski krajolik neosporni su.
I s vremenom sve polagano gubi zamah pa tako i ovaj podcast koji je unatoč pionirskom statusu s godinama ostao u sjeni Rogana i nekih drugih, "glasnijih" i u ideološki konkretnijih komičara koji su taj recept unaprijedili ili unazadili, ovisno o tome gdje stojite po pitanju novog vala podcastera.
Odlazak ovog podcasta svakako će ostaviti prazninu, u prvom redu za njegove posvećene slušatelje, ali pitanje je hoće li se ta praznina u ovoj "podcast kakofoniji" osjetiti.