U sve više kućanstava ljubimci nisu samo kućni ljubimci, oni su članovi obitelji. Ovaj emocionalni pomak vidljiv je u svim aspektima skrbi, a osobito u prehrani. Sve veći broj vlasnika pasa i mačaka okreće se svježoj hrani koja se čuva u hladnjaku, priprema od namirnica za ljudsku upotrebu i reklamira kao zdravija, ukusnija i prirodnija alternativa suhoj hrani. Trend koji je započeo u nišnim krugovima sada preplavljuje mainstream tržište, mijenjajući način na koji industrija hrane za kućne ljubimce funkcionira.
Prema podacima tvrtke General Mills, tržište svježe hrane za kućne ljubimce u Sjedinjenim Američkim Državama procijenjeno je na oko tri milijarde dolara, a očekuje se da će do 2035. godine doseći čak deset milijardi. To znači više nego utrostručenje tržišta u svega desetak godina. Prema izvješću CoBanka, prodaja svježe hrane za pse u razdoblju od 2021. do 2023. porasla je za impresivnih 86 posto, dok je kod mačaka zabilježen rast od 54 posto. Ovi podaci nedvosmisleno pokazuju da se radi o dugoročnom trendu, a ne prolaznoj modi.
Nekada rezervirano za male startupove i entuzijaste, tržište svježe hrane danas privlači pozornost najvećih imena prehrambene industrije. Tako je General Mills, globalni prehrambeni div, nedavno lansirao novu liniju Blue Buffalo Fresh hrane za pse, opremljenu posebnim rashladnim jedinicama u trgovinama. Time je direktno ušao u konkurenciju s etabliranim liderom tržišta, Freshpetom, koji trenutačno dominira s 95 posto udjela u prodaji rashlađene hrane za pse i ostvaruje prihod od gotovo milijardu dolara godišnje.
Osim američkih robnih marki, i europski proizvođači poput Edgard & Coopera pronalaze put na američko tržište, nudeći proizvode temeljene na održivim sastojcima i ekološkom pakiranju. S druge strane, startupovi poput The Farmer's Dog i NomNomNow nastavljaju privlačiti vjerne korisnike kroz izravnu dostavu svježih obroka na kućnu adresu, često s personaliziranim planovima prehrane.
Vlasnici kućnih ljubimaca sve češće traže prehrambene opcije koje smatraju zdravijima i transparentnijima. Svježa hrana obično je minimalno obrađena, ne sadrži konzervanse i često nosi oznaku "human-grade", što znači da je tehnički prikladna i za ljudsku konzumaciju. Za mnoge vlasnike to je izraz brige i ljubavi. Ako oni jedu bolje, zašto ne bi i njihovi ljubimci?
Osim emocionalnih razloga, sve je više dokaza i tvrdnji temeljenih na pojedinačnim iskustvima o pozitivnim učincima svježe hrane na zdravlje životinja, uključujući sjajniju dlaku, bolju probavu i više energije. Mnogi vlasnici kombiniraju svježu hranu s klasičnim granulama kako bi postigli ravnotežu između zdravlja i praktičnosti, čime se rađa novi segment tržišta: "hibridna prehrana".
Unatoč rastu, tržište svježe hrane suočeno je s nizom izazova. Prvi i najočitiji je cijena - svježa hrana je osjetno skuplja od klasične. To je opravdano kvalitetnijim sastojcima i složenijom logistikom, no postavlja pitanje dostupnosti široj populaciji.
Drugi izazov je infrastruktura. Za razliku od suhe hrane koja se može skladištiti mjesecima, svježa hrana zahtijeva rashladne lance distribucije, posebne vitrine u trgovinama i precizno planiranje distribucije. Neke robne marke, poput Freshpeta, uložile su milijune dolara u vlastite rashladne sustave kako bi osigurale održivost modela.
Treći je regulacija. Termin "human-grade" još uvijek nije univerzalno definiran ni strogo kontroliran, što može dovesti do zabune među potrošačima i neujednačenih standarda kvalitete.
U vremenima kad se sve više govori o održivosti i klimatskom utjecaju prehrambene industrije, proizvođači svježe hrane za ljubimce također traže inovativna rješenja. Neki istražuju korištenje alternativnih izvora proteina poput insekata ili biljnih zamjena, dok drugi razvijaju potpuno veganske formule. Ove inovacije još su u ranoj fazi i izazivaju rasprave o nutritivnim potrebama životinja, ali otvaraju vrata za ekološki prihvatljivije opcije.
Također, tehnološki napredak donosi personalizaciju prehrane putem aplikacija, testova DNA i pametnih uređaja koji prate unos hrane i zdravlje ljubimca u stvarnom vremenu. Sve to stvara novu vrstu povezanosti između vlasnika, ljubimca i prehrambene industrije.
Jedno je sigurno - kućni ljubimci nikada nisu jeli bolje. A industrija koja ih hrani nikada nije bila ambicioznija.