Rivalstvo, ambicija i izdaja: Bezvremenski holivudski klasik o cijeni slave

Foto: Profimedia

13. LISTOPADA 1950. godine, u vrijeme Zlatnog doba Hollywooda, gledatelji su se prvi put upoznali s dramom koja će redefinirati način na koji kinematografija prikazuje uspjeh, rivalstvo i ljudsku taštinu. Sve o Evi (All About Eve), film redatelja i scenarista Josepha L. Mankiewicza, nije bio samo priča o kazalištu - bio je ogledalo industrije koja slavi mladost, kažnjava starenje i hrani se ambicijom svojih zvijezda.

Kroz britke dijaloge i briljantne glumačke izvedbe, Mankiewicz je stvorio film koji ostaje jedan od najinteligentnijih portreta moći i manipulacije ikada snimljenih.

Kazalište kao bojno polje

U središtu priče nalazi se Margo Channing (Bette Davis) - slavna kazališna glumica u godinama, koja stoji na prijelazu između trijumfa i zalaska karijere. Njezin život se mijenja kada u njezinu orbitu uđe Eve Harrington (Anne Baxter), mlada obožavateljica koja se predstavlja kao skromna i zahvalna djevojka oduševljena s Margo.

U početku, Eve postaje njezina pomoćnica pa prijateljica - no iza njezine pristojnosti krije se hladna ambicija i nemilosrdna odlučnost da preuzme sve što Margo ima: pozornicu, obožavanje i moć.

Film se postupno pretvara u psihološki triler bez oružja - bitku volje, taštine i preživljavanja u svijetu gdje slava traje koliko traje i aplauz.

Gluma koja je definirala karijere

Glumačka postava filma jedno je od najjačih oružja Mankiewiczevog majstorskog scenarija:

  • Bette Davis - kao Margo Channing, stvorila je lik koji kombinira cinizam i ranjivost, s replikama koje i danas odzvanjaju kao verbalni udarci.
  • Anne Baxter - kao Eve Harrington, utjelovila je ledenu, proračunatu ambiciju bez trunke samilosti.
  • George Sanders - kao kazališni kritičar Addison DeWitt, promatra svijet iz prikrajka uz beskrajnu ironiju.
  • Celeste Holm - kao Karen Richards, predstavlja moralnu sredinu u svijetu bez morala.
  • Marilyn Monroe - u maloj, ali upečatljivoj ulozi mlade glumice, podsjetila je publiku na prolaznost slave i krhkost snova.

Bette Davis, već tada ikona klasičnog Hollywooda, ovim je filmom cementirala svoj status kraljice sarkazma, a njezina Margo Channing ostala je arhetip profesionalne žene suočene s neumoljivim prolaskom vremena.

Mankiewicz i fokus na dijaloge

Kao redatelj i scenarist, Joseph L. Mankiewicz uspio je spojiti eleganciju klasičnog Hollywooda sa psihološkom dubinom kakva se rijetko viđala na platnima tog doba. On ne traži senzacionalizam, već zadržava fokus na riječima, na licima koja skrivaju više nego što otkrivaju.

Film je istodobno kazališna drama, društvena satira i studija karaktera, prikazujući kako se moć i privrženost neprestano pretvaraju jedna u drugu.

Kritički trijumf i filmska povijest

Po izlasku, film Sve o Evi doživio je ogroman uspjeh i kod publike i kod kritičara. Na dodjeli Oscara 1951. film je osvojio šest nagrada, uključujući za najbolji film, režiju i scenarij, a s ukupno 14 nominacija i dalje dijeli rekord s filmovima Titanic i La La Land.

Bette Davis i Anne Baxter obje su bile nominirane za najbolju glumicu, dok je George Sanders osvojio Oscara za najbolju sporednu mušku ulogu.

Film je zaradio milijune, ali važnije - stekao je kultni status i postao referentna točka svakog razgovora o ambiciji, ljubomori i ženskom iskustvu u industriji koja slavi mladost, a odbacuje zrelost.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.