MARTIN Scorsese, redatelj koji je trajno obilježio povijest filma svojim nemilosrdno iskrenim i vizualno moćnim pričama o zločinu i ljudskoj prirodi, često ističe kako gangsterski filmovi predstavljaju srž njegovog stvaralaštva. Iako ga većina pamti po remek-djelima poput Ulica zla, Dobrih momaka i Casina, Scorseseovo zanimanje za gangsterski žanr seže daleko izvan američkih okvira.
U razgovoru s Edgarom Wrightom za Britanski filmski institut (BFI) Scorsese je otkrio svoju ljubav prema britanskim kriminalističkim filmovima, navodeći dva naslova koja svima preporučuje: Crni petak za gangstere (The Long Good Friday) i Down Terrace.
Objavljen 1980. godine, Crni petak za gangstere redatelja Johna Mackenzieja danas se smatra jednim od najvažnijih britanskih gangsterskih filmova. U središtu priče je Harold Shand, kojeg utjelovljuje legendarni Bob Hoskins.
Harold je londonski gangster koji sanja o tome da svoj kriminalni imperij transformira u legitimno poslovno carstvo, koristeći se dolazećim ulaganjima iz Amerike. Međutim, tijekom uskrsnog vikenda njegov se svijet počinje raspadati - atentati, izdaje i sabotaže izbijaju niotkuda, a Harold mora otkriti tko stoji iza prijetnji koje ugrožavaju njegovu moć.
Film je proslavljen zbog svoje brutalne iskrenosti i prikaza Londona kao grada na razmeđi tradicije i nove, globalizirane ekonomije. Hoskinsova izvedba posebno je hvaljena. Njegova sposobnost da u jednoj sceni pokaže istovremeno hladnokrvnu prijetnju i duboku ranjivost Harolda Shanda učinila je ovaj lik nezaboravnim.
Helen Mirren, koja tumači njegovu partnericu Victoriju, također ostavlja snažan dojam, stvarajući lik žene koja je jednako inteligentna i opasna kao i muškarci oko nje. Bez ovog filma teško je zamisliti kasnije hitove Guya Ritchieja, kao što su Lock, Stock and Two Smoking Barrels ili Snatch.
Drugi film koji Scorsese preporučuje, Down Terrace iz 2009. godine, redateljski je prvijenac Bena Wheatleyja. Za razliku od grandioznih i nasilnih saga koje često obilježavaju gangsterski žanr, Down Terrace nudi intimniji, gotovo kazališni prikaz kriminala.
Radnja prati obitelj koja vodi malu kriminalnu organizaciju iz vlastitog doma u Brightonu. Nakon što se otac Bill (Robert Hill) i sin Karl (Robin Hill) vrate iz zatvora, obitelj postaje paranoična, uvjerena da je jedan od njih doušnik koji surađuje s policijom.
Film vješto kombinira crnu komediju i tragediju, stvarajući atmosferu klaustrofobije i stalne sumnje. Wheatley koristi minimalistički pristup: većina radnje odvija se unutar kuće, a naglasak je na dijalozima i napetim odnosima među članovima obitelji. Iako je ostao relativno nepoznat u odnosu na poznatije britanske kriminalističke filmove, Scorsese ga smatra ključnim djelom koje svaki ljubitelj žanra mora pogledati.
Scorsese je u razgovoru s Wrightom objasnio da ga posebno privlači surovost britanskog stila koji ne ostavlja prostora za kompromis. "Čini mi se da je sve u ponašanju likova. Mislim da mnogo toga ima veze s korijenima kriminala u Engleskoj, koji sežu natrag do vremena kada su cijela sela sudjelovala u razbojništvu, kao u romanu Jamaica Inn", objasnio je Scorsese.
Dodao je i kako britanske kriminalističke priče imaju snažan, gotovo okrutan rub, oblikovan stoljećima preživljavanja i očvrsnulog mentaliteta. Ovdje ne govorimo o romantičnim mafijašima s kodeksom časti, već o ljudima koji su spremni na sve kako bi preživjeli u surovom svijetu.