FILMSKOM industrijom dugi niz godina dominirali su muški redatelji, ali brojne talentirane žene uspjele su probiti barijere i dokazati se kao iznimne filmašice. One su oblikovale filmsku povijest svojim vizijama, neustrašivo se hvatajući u koštac s kompleksnim temama i stvarajući djela koja su nadahnula generacije gledatelja.
Povodom Dana žena predstavljamo deset izvrsnih filmova koji su ostavili neizbrisiv trag u kinematografiji ili popularnoj kulturi, a režirale su ih žene.
Talijanska redateljica Liliana Cavani poznata je po filmovima koji istražuju mračne strane ljudske psihe, a Noćni portir je jedno od njezinih najpoznatijih djela. Film prati Maxa, bivšeg nacističkog časnika koji radi kao portir u hotelu u Beču 1957. godine. Njegov život se naglo mijenja kada u hotel dolazi Lucia, žena koja je tijekom Drugog svjetskog rata bila zatočena u logoru u kojem je radio. Lucia je bila njegova žrtva, ali i romantična partnerica s kojom je imao kompliciran odnos.
Ova psihološka ratna drama analizira teme krivnje, sadomazohizma i traume, istodobno provocirajući i fascinirajući publiku. Film je izazvao burne reakcije kritičara zbog emocionalne i fizičke dinamike između likova, ali je i ostavio trajan utjecaj na europsku kinematografiju, inspirirajući buduće redatelje da se ne boje istraživati tabu teme.
Njihova liga je topla i inspirativna priča o ženskoj bejzbolskoj ligi koja je nastala tijekom Drugog svjetskog rata, kada su profesionalni igrači bejzbola otišli u rat, a žene dobile priliku da se dokažu u sportu. Glavne junakinje, sestre Dottie (Geena Davis) i Kit (Lori Petty), pridružuju se ligi u kojoj se natječu pod vodstvom nevoljkog trenera Jimmyja Dugana (Tom Hanks).
Film majstorski balansira između komedije i drame, istražujući odnos sestara, borbu žena za priznanje u sportu te prijateljstva koja nastaju na terenu. Penny Marshall stvorila je priču koja je istodobno zabavna i dirljiva, dajući glas stvarnim ženama koje su promijenile sportsku povijest.
Nora Ephron, jedna od najvažnijih žena u svijetu romantičnih komedija, napisala je i režirala film Romansa u Seattleu. Radnja prati Sama (Tom Hanks), udovca koji još uvijek tuguje za suprugom, i Annie (Meg Ryan), novinarku koja osjeti posebnu povezanost s njim nakon što čuje njegov emotivni govor na radiju.
Ono što ovaj film čini posebnim jest način na koji prikazuje ljubav - ne kroz klišeje i predvidljive zaplete, već kroz emotivnu povezanost dvoje ljudi koji se nikada nisu upoznali, ali osjećaju da ih sudbina vodi jedno drugome. Ephron vješto gradi priču kroz suptilne trenutke i duhovite dijaloge, a kemija između glavnih glumaca čini film nezaboravnim.
Jedan od najemotivnijih filmova svih vremena, Piano je vizualno i narativno remek-djelo Jane Campion, redateljice koja je svojim radom nebrojeno puta pomaknula granice ženskog filmskog stvaralaštva.
Priča prati Adu (Holly Hunter), nijemu pijanisticu koja s kćeri dolazi na surovi novozelandski otok nakon što se uda za neznanca. Njezin jedini način izražavanja je glazba, a klavir postaje simbol njezine slobode, unutarnjeg svijeta i emocionalnih previranja. Kad klavir završi u rukama neotesanog radnika Baina (Harvey Keitel), između njih se stvara veza koja mijenja njihove živote.
Devedesete su obilježile brojne tinejdžerske komedije, ali rijetko koja je ostavila takav kulturni trag kao Clueless. Film redateljice Amy Heckerling je modernizirana verzija klasičnog romana Emma spisateljice Jane Austen, smještena u svijet bogate kalifornijske mladeži.
Glavna junakinja Cher Horowitz (Alicia Silverstone) tipična je pripadnica visokog društva Beverly Hillsa - modno osviještena, popularna i samouvjerena. No, ispod površine krije se inteligentna i dobronamjerna djevojka koja uživa u pomaganju drugima. Kada preuzme ulogu mentorice novoj učenici Tai (Brittany Murphy), njezine dobre namjere polako se pretvore u niz komičnih situacija koje joj pomažu da shvati vlastite osjećaje i prioritete.
Ono što Clueless čini posebnim nije samo njegova oštra satira tadašnje generacije mladih Amerikanaca već i njegov stilski identitet - od nezaboravnih modnih kombinacija do fraza koje su postale dio pop kulture. Amy Heckerling je majstorski spojila humor, romantiku i društvenu kritiku kako bi stvorila film koji je i danas jednako relevantan i zabavan kao i prije tri desetljeća.
Kada je Mary Harron preuzela režiju Američkog psiha, suočila se s izazovom pretvaranja kontroverznog romana Breta Eastona Ellisa u film koji će zadržati njegovu suštinsku poruku, ali bez nepotrebnog senzacionalizma. Harron je uspjela stvoriti djelo koje je postalo kultni klasik, ne samo zbog brutalne priče već i zbog slojevitog prikaza psihologije glavnog lika.
Patrick Bateman (Christian Bale) na prvi je pogled oličenje uspješnog mladog biznismena s Wall Streeta - bogat, atraktivan i uvijek besprijekorno odjeven. No, istovremeno vodi dvostruki život kao psihopatski ubojica koji uživa u sadističkim zločinima.
Harron koristi suptilnu režiju i crni humor kako bi nas natjerala da preispitamo granice između stvarnosti i iluzije. Film istodobno prikazuje bezdušnost konzumerizma i nevjerojatno precizan portret narcisoidnog psihopata, što ga i dalje čini predmetom mnogih rasprava.
Sofia Coppola majstorski dočarava osjećaj usamljenosti i izgubljenosti u modernom svijetu kroz ovaj intimni i atmosferični film. Izgubljeni u prijevodu je priča o dvoje stranaca, Bobu Harrisu (Bill Murray), ostarjeloj filmskoj zvijezdi koja dolazi u Tokio snimiti reklamu za viski, i Charlotte (Scarlett Johansson), mladoj ženi koja prati svog supruga fotografa iako ima osjećaj da se gubi u njihovom odnosu.
Njih dvoje susreću se u luksuznom hotelu i kroz niz tihih, ali dubokih interakcija razvijaju posebnu povezanost. Njihov odnos nije klasična ljubavna priča, već priča o dvoje ljudi koji se pronalaze u trenucima kad se oboje osjećaju emocionalno izolirano.
Film je vizualno hipnotizirajući - Coppola koristi neonski osvijetljene ulice Tokija, minimalističke hotelske sobe i maglovite gradske pejzaže kako bi stvorila atmosferu melankolije i introspekcije. Sve to, uz prepoznatljivu glazbu i suptilne izvedbe glavnih glumaca, čini Izgubljene u prijevodu jednim od najemotivnijih i najljepših filmova modernog doba.
Monster je film koji je definirao karijeru redateljice Patty Jenkins, ali i Charlize Theron, koja je za svoju ulogu osvojila Oscara. Ova biografska drama temelji se na stvarnom životu Aileen Wuornos, serijske ubojice koja je 1980-ih godina ubijala muškarce na Floridi.
No, Jenkins ne pristupa priči kroz klasičnu kriminalističku perspektivu, već kroz humanizirani prikaz žene čiji je život bio ispunjen zlostavljanjem, siromaštvom i očajem. Aileen (Charlize Theron) i njezina partnerica Selby (Christina Ricci) pokušavaju pronaći sigurnost u svom odnosu, ali njezina prošlost i surova realnost života na rubu društva tjeraju je na put bez povratka.
Film ne opravdava Aileenine zločine, ali ih stavlja u kontekst, dajući nam dublje razumijevanje njezinih odluka i psihološkog stanja. Nevjerojatna transformacija Charlize Theron, koja se fizički i emocionalno posvetila ulozi, čini Monster jednim od najmoćnijih biografskih filmova ikad snimljenih.
Kathryn Bigelow postala je prva žena u povijesti koja je osvojila Oscara za režiju, a njezin film Narednik James donosi surovu, napetu i realističnu priču o ratu u Iraku.
Film prati Jeremyja Rennera u ulozi vojnog stručnjaka za deaktivaciju bombi, koji sa svojom jedinicom svakodnevno riskira život u jednoj od najopasnijih zona na svijetu. Ono što ovaj film izdvaja od klasičnih ratnih filmova nije samo akcija već i duboko istraživanje psiholoških posljedica rata - ovisnosti o adrenalinu, PTSP-a i nesposobnosti prilagodbe mirnom životu nakon borbe.
Bigelow ne koristi rat kao spektakl, već kao tihi, smrtonosni kaos u kojem ljudi preživljavaju zahvaljujući trenucima instinkta, hrabrosti i ludosti.
Greta Gerwig uspjela je klasičnu priču Male žene Louise May Alcott učiniti modernom, relevantnom i nevjerojatno emotivnom. Umjesto da prati kronološki slijed događaja kao u romanu, Gerwig koristi nelinearno pripovijedanje kako bi bolje istražila unutarnji svijet svojih junakinja - Jo, Meg, Beth i Amy.
Saoirse Ronan briljira kao Jo, djevojka koja sanja o neovisnosti i književnoj karijeri u vrijeme kada se od žena očekuju brak i podređenost društvenim normama. Florence Pugh donosi novu dimenziju Amy, često omraženom liku, dajući joj kompleksnost i razumijevanje.
Film je vizualno očaravajući, a svaki kadar odiše toplinom i nostalgijom. Gerwig je stvorila Male žene za novu generaciju, istodobno ostajući vjerna duhu originalne priče i donoseći svjež pogled na feministički klasik.