Zašto i novi automobili korodiraju?

Ilustracija

NA posebnom udaru su japanski proizvođači i pojedine talijanske marke.

Troškovi zaštite od korozije su među najskupljim tehnološkim postupcima, ali usprkos razvoju i sve učinkovitijim sustavima, korozija je i dalje snažno prisutna u autoindustriji. 

Korozija je oduvijek bila briga vlasnika automobila, a čini se da moderni automobili hrđaju brže nego ikad prije. Iako su tehnološka dostignuća unaprijedila mnoge aspekte proizvodnje vozila, zaštita od korozije izgleda nije pratila taj razvoj, bar ne u praksi.

Stručnjaci upozoravaju da su mjere štednje i strože ekološke regulative među glavnim razlozima zašto novi automobili često imaju slabiju antikorozivnu zaštitu nego oni proizvedeni prije nekoliko desetljeća.

Japanski automobili na udaru

Povijesno gledano, japanski automobili pokazivali su veću sklonost koroziji od europskih konkurenata. Prema ljestvici švedskog magazina Vi Bilägare, među najslabije ocijenjenim markama su: Honda, Suzuki, Subaru i Toyota.

Jedan od razloga krije se u vrsti čelika. Japanski proizvođači često koriste čelik uvezen iz Kine, koji se skladišti i transportira u vlažnim uvjetima, pa je podložniji koroziji. Dodatni problem nastaje tijekom transporta brodom, zbog čega su vozila izložena slanoj morskoj atmosferi prije nego što stignu do kupaca.

Kako piše Autokult, problem je posebno izražen kod vozila s karoserijom na okviru (body-on-frame konstrukcija), poput Toyote Hilux, Land Cruisera i Suzukija Jimny. Kod tih modela korozija se može pojaviti već unutar prve godine korištenja.

Njemačka i francuska vozila stoje bolje

Europski proizvođači tradicionalno pridaju više pažnje zaštiti od korozije. Porsche, BMW, Renault i Audi iističu se kvalitetnijim zaštitnim premazima i debljim slojevima premaza i samog čelika, što produžuje vijek trajanja njihovih vozila. Na vrhu ljestvice Vi Bilägare nalazi se Porsche s maksimalnom ocjenom, a slijede ga Jaguar, Nio, BMW i Audi.

No i među europskim markama postoje slabosti. Talijanski proizvođači poput Fiata i Alfa Romea već desetljećima muče muku s korozijom, iako njihovi problemi nisu toliko izraženi kao kod japanskih proizvođača.

Zašto je antikorozivna zaštita danas lošija?

U prošlosti su se automobili izrađivali od debljeg čelika, a mnogi su se redovito parkirali u garažama. Danas se proizvode lakši automobili s tanjim metalom radi veće učinkovitosti, pa i niže potrošnje goriva, što ih čini osjetljivijima na koroziju.

Optimizacija u konstruiranju, ali i samog procesa proizvodnje za posljedicu može imati pogreške, odnosno slabe točke na automobilu koje će se prije kvariti ili u ovom slučaju korodirati.

Nedavni primjer dogodio se na Alfinom Tonaleu koji je zbog lošeg konstruktorskog rješenja na poklopcu prtljažnika u tom dijelu podložniji koroziji (link)  

Osim toga, ekološke regulative ograničile su upotrebu određenih kemikalija i dovele do tanjih slojeva boje i zaštitnih premaza. Rezultat je da čak i novi automobili ponekad pokazuju prve znakove korozije dok su još u salonu.

Još jedan problem leži u načinu korištenja. Veliki dio novih automobila koristi se u flotama tvrtki i rent-a-car uslugama, gdje dugoročna zaštita nije prioritet. Kad takva vozila dođu na tržište rabljenih, problemi postaju vidljiviji.

Tko su najveći gubitnici, a tko pobjednici?

Prema podacima Vi Bilägare (rezultati testiranja preko 380 modela), na dnu ljestvice nalaze se Honda, DS, Fiat, Hongqi, Lynk & Co, Mitsubishi, Range Rover, Subaru, Suzuki, Ford i Toyota.

Na vrhu ljestvice s najboljom zaštitom od korozije su: Porsche, Jaguar, Nio, BMW, Audi, Mini, Mercedes, Renault, Volkswagen i SEAT.

Zaključno s Lexusom, samo 14 automobilskih marki ostalo je iznad industrijskog prosjeka i ocjene 3,1. 

Što vlasnici mogu učiniti?

Budući da tvornička zaštita često nije dovoljna, stručnjaci savjetuju dodatne tretmane protiv korozije, osobito u vlažnim ili priobalnim područjima. Redovito pranje soli s podvozja tijekom zime također može znatno produljiti životni vijek automobila.

Unatoč tehnološkom napretku, korozija ostaje ozbiljan problem modernih automobila. Proizvođači sve češće štede na zaštiti, dok strože regulative ograničavaju upotrebu učinkovitih zaštitnih premaza. Rezultat su vozila koja brže propadaju, a vlasnici su primorani sami ulagati u dodatnu zaštitu ako žele imati automobil učinkovito zaštićen od korozije. 

Ljestvica otpornosi na koroziju po markama (najbolji 5, najgori 1)

  1. Porsche – 5,
  2. Jaguar – 4.7,
  3. Nio – 4.5,
  4. BMW – 4.1,
  5. Audi – 4.0,
  6. Mini – 4.0,
  7. Mercedes – 3.9,
  8. Renault – 3.7,
  9. Volkswagen – 3.6,
  10. Seat – 3.6,
  11. Dacia – 3.5,
  12. Tesla – 3.4,
  13. Škoda – 3.4,
  14. Lexus – 3.3,
  15. Alfa Romeo – 3.0,
  16. BYD – 3.0,
  17. Cupra – 3.0,
  18. Polestar – 3.0,
  19. Volvo – 3.0,
  20. Kia – 2.9,
  21. Hyundai – 2.9,
  22. Nissan – 2.7,
  23. Peugeot – 2.6,
  24. Opel – 2.6,
  25. Jeep – 2.5,
  26. MG – 2.5,
  27. Citroën – 2.4,
  28. Mazda – 2.3,
  29. Ford – 2.2,
  30. Toyota – 2.2,
  31. DS – 2.0,
  32. Fiat – 2.0,
  33. Hongqi – 2.0,
  34. Lynk & Co – 2.0,
  35. Mitsubishi – 2.0,
  36. Range Rover – 2.0,
  37. Subaru – 2.0,
  38. Suzuki – 2.0,
  39. Honda – 1.8.
Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.