Čovjek čiji su izumi spasili milijune života, a malo tko zna za njega

Foto: Mercedes Benz

Béla Barényi (1. ožujka 1907. – 30. svibnja 1997.) bio je austrijski inženjer mađarskog podrijetla, poznat kao "otac pasivne sigurnosti" u automobilskoj industriji. Njegovi izumi, poput koncepta zone gužvanja i sigurnosne putničke ćelije, postali su standardi koji su spasili nebrojene živote na cestama diljem svijeta.​

Barényi je rođen u Hirtenbergu, blizu Beča, u tadašnjoj Austro-Ugarskoj. Njegov otac Jenő Barényi bio je mađarski vojni časnik, dok je majka Maria Keller potjecala iz austrijske industrijske obitelji. Nakon završetka studija strojarstva i elektrotehnike na Tehničkoj visokoj školi u Beču Barényi je radio za nekoliko automobilskih tvrtki, uključujući Austro-Fiat, Steyr i Adler. Godine 1939. pridružio se Daimler-Benzu, gdje je ostao do umirovljenja 1972. godine. ​

Ključni izumi i doprinosi

Zona gužvanja (crumple zone): Godine 1952. Barényi je patentirao koncept zone gužvanja, koji predviđa deformacijske prednje i stražnje dijelove vozila koji apsorbiraju energiju udara, štiteći tako putnike u čvrstoj putničkoj ćeliji. Ovaj je koncept prvi put implementiran u Mercedes-Benz modelima serije W111 iz 1959. godine, poznatim kao "Heckflosse" ili "repne peraje". ​Danas svi moderni automobili imaju ugrađene zone gužvanja, koje su optimizirane za različite tipove sudara, uključujući frontalne, bočne i stražnje udare.

Sigurnosna putnička ćelija: Barényi je razvio ideju čvrste putničke ćelije koja ostaje netaknuta tijekom sudara, dok se ostali dijelovi vozila deformiraju kako bi apsorbirali energiju udara. Ova tehnologija postala je temelj pasivne sigurnosti u modernim automobilima i u kombinaciji sa zonama gužvanja pruža maksimalnu zaštitu u sudarima. Danas se sigurnosne ćelije izrađuju od visokootpornih materijala poput čelika visoke čvrstoće i aluminijskih legura, a integriraju se s drugim sigurnosnim sustavima poput zračnih jastuka i sigurnosnih pojaseva kako bi se dodatno smanjio rizik od ozljeda.

Sigurnosni volan: Barényi je također zaslužan za razvoj sigurnosnog volana s pomičnim stupom upravljača, koji se pri sudaru povlači unatrag kako bi smanjio rizik od ozljeda vozača. ​

2500 patenata

Tijekom svog rada u Daimler-Benzu, Barényi je registrirao više od 2500 patenata, što ga čini jednim od najplodnijih izumitelja u povijesti. 

Njegove inovacije postale su sastavni dio filozofije sigurnosti Mercedes-Benza, a mnoge od njih danas su standard u cijeloj automobilskoj industriji. Primjerice, koncept zone gužvanja i sigurnosne putničke ćelije implementirani su u mnogim modelima, značajno smanjujući smrtnost i ozbiljnost ozljeda u prometnim nesrećama. ​

Barényi je još 1925. godine, tijekom studija, osmislio koncept automobila s motorom smještenim straga i aerodinamičnom karoserijom, što je prethodilo dizajnu Volkswagen Bube. ​Godine 1994. Barényi je uvršten u Automobilsku kuću slavnih u Detroitu, a 1999. nominiran je za titulu automobilskog inženjera stoljeća. 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.