Test Cupra Atece: Je li prvi sportski SUV marke izgubio svoju oštricu?

Foto: Shutterstock

Sve je počelo s ovim modelom. Kada je Seat 2018. godine odlučio svoju Cupra liniju pretvoriti u samostalni brend, Cupra Ateca bila je prvi automobil koji je nosio novi amblem. Recept je bio uvjerljiv: spojiti motor, mjenjač i pogon iz Volkswagenovih sportskih modela s praktičnom i modernom karoserijom crossovera. Zvučalo je kao dobitna kombinacija, a u praksi je uglavnom ispunila očekivanja, piše Autocar.

Međutim, Ateca je danas jedan od starijih modela na tržištu, a konkurencija u vidu BMW-a X1 M35i ili Porsche Macana postavlja ljestvicu vrlo visoko. Unatoč tome, Cupra vjeruje da je Ateca, osvježena novim stilskim detaljima i nadograđenom tehnologijom u unutrašnjosti, i dalje važan član obitelji. Je li ovaj pionir sportskih SUV-ova izgubio svoju čar?

Ponuda modela i motora

Cupra Ateca dostupna je u četiri razine opreme: V1, V2, VZ2 i VZ3. Svi modeli dolaze bogato opremljeni, uključujući grijani upravljač, LED svjetla, 9,2-inčni zaslon osjetljiv na dodir te podršku za Apple CarPlay i Android Auto. Više razine opreme donose dodatke poput stražnje kamere, pomoći pri parkiranju i bežičnog punjača, dok VZ2 i VZ3 modeli dodaju sportske detalje poput većih naplataka i snažnijih kočnica.

Paleta motora sastoji se isključivo od benzinaca. Osnovu čini 1,5-litreni turbo motor sa 148 KS i prednjim pogonom, dok je u sredini ponude 2,0-litreni motor sa 187 KS i pogonom na sve kotače. Vrh ponude rezerviran je za VZ2 i VZ3 modele, koje pokreće 2,0-litreni motor snage 296 KS.

Svi modeli standardno dolaze sa sedmerostupanjskim automatskim mjenjačem s dvostrukom spojkom (DSG) i pogonom na sve kotače. U usporedbi sa Seat Atecom, Cupra ima tvrđe opruge, adaptivne amortizere i veće kočnice.

Dizajn koji ne vrišti

U svojoj srži, Ateca je snažnija verzija Seatovog SUV-a, a ne potpuno nova kreacija poput Cupra Formentora. Iako je izgled upečatljiv, manje je prepoznatljiv od novijih modela marke, zbog čega se postavlja pitanje zašto od početka nije nosila naziv Seat Ateca Cupra. Unatoč tome, spuštena je za 20 mm u odnosu na standardni model i nudi više prostora od tla od klasičnog kompakta.

"Ateca se jasno trudi pokazati svoj potencijal performansi, s četiri ispušne cijevi na nekim modelima, ali ne izgleda drsko ili nepristojno", napominje Jonathan Bryce, izvršni direktor za društvene medije Autcara. Upravljač je progresivan, što znači da su potrebna samo 2,1 okretaja od jedne do druge krajnje točke.

Unutrašnjost: Funkcionalnost ispred stila

Unutrašnjost Cupra Atece odaje dojam beskompromisne pripadnosti Volkswagen Grupi, a tu se godine najviše osjete. S pozitivne strane, ergonomija je gotovo besprijekorna, a zahvaljujući velikim staklenim površinama, kabina je prozračna i pregledna. Kvaliteta izrade je vrlo dobra, a tu su i fizičke tipke za ključne funkcije. S prtljažnikom od 485 litara, Ateca je i iznimno praktična te nadmašuje neke rivale.

Međutim, unutrašnjosti nedostaje sportskog duha. Okruženi ste morem sive plastike, a osim upravljača, teško je zaključiti da sjedite u Cupri. "Sportska sjedala Atece su previše neudobna i visoko postavljena da bi vam pružila pravi osjećaj da ste u ozbiljnom sportskom automobilu", ističe Bryce. Položaj za vožnju također nije idealan zbog pomaknutih papučica i ograničenog podešavanja upravljača i sjedala.

Infotainment sustav

Digitalni instrumenti i središnji zaslon podižu dojam inače suzdržane kabine. Središnji 8,0-inčni zaslon (koji je zadržao nekoliko fizičkih tipki) i potpuno digitalna instrumentna ploča dolaze standardno. Iako bi nekima zaslon mogao biti premalen za današnje standarde, izbornici su jednostavni, a Cupra donosi i dodatne prikaze za tlak turbine i G-sile. Prava zvijezda je digitalna instrumentna ploča s četiri različite teme koje se mogu prilagoditi željama vozača.

Performanse s manom

Testirani model koristi poznati Volkswagenov 'EA888' 2,0-litreni motor koji razvija 296 KS i 400 Nm okretnog momenta. "Vrhunski VZ3, sa svojim motorom od 296 KS, djeluje ozbiljno brzo, čak i prema današnjim standardima", kaže Jonathan Bryce. Odziv na gas je oštar, a snaga se linearno razvija sve do crvenog polja. Ipak, nedostaje mu karaktera u zvuku, unatoč četiri ispušne cijevi.

Najveća zamjerka ide tromom automatskom mjenjaču. Sedmerostupanjski DSG mijenja brzine glatko u svakodnevnoj vožnji, ali pri jačem ubrzanju oklijeva s prebacivanjem u niži stupanj prijenosa. Unatoč tome, performanse su uvjerljive: ubrzanje od 0 do 100 km/h traje samo 4,9 sekundi. Ipak, međuubrzanja su nešto manje impresivna u usporedbi s klasičnim sportskim kompaktima, što je cijena veće mase i povišene karoserije.

Vožnja između udobnosti i sporta

Ako je cilj bio oponašati upravljivost sportskog kompakta, Ateca u tome ne uspijeva u potpunosti. U opuštenijim načinima vožnje, ovjes je čvrst, ali razumno udoban za svakodnevnu upotrebu. Međutim, kada je potjerate zavojitom cestom, pokazuje svoje slabosti.

Povišena karoserija i dodatna masa zahtijevaju nepopustljiv ovjes koji na neravninama postaje nervozan. Upravljač, koji je u gradu lagan, pri višim brzinama postaje beživotan, a kontrola karoserije djeluje zastarjelo s previše naginjanja.

"Ateca spremno ulazi u zavoje, a strpljiva upotreba gasa pomaže joj da brzo izađe. Međutim, ako previše pritisnete, podupravljanje je neizbježno", objašnjava Bryce. Automobilu nedostaje agilnosti i komunikacije s vozačem, a dojam kvari i buka s ceste i vjetra pri višim brzinama.

Konačna presuda

Ateca se čini kao najbolje što je Cupra mogla ponuditi u vrijeme kada je bila tek produžetak Seata. Danas, kada marka ima vlastitu paletu modela, godine se itekako osjete. I dalje ima uvjerljive kvalitete: dobro je izrađena, vrlo brza i jednostavna za svakodnevnu vožnju. Pružit će i zabavu na zavojitoj cesti, ali samo do određene granice. Njezini glavni nedostaci su trom mjenjač, neprirodan položaj za vožnju i suzdržane vozne karakteristike.

"Ovaj vrući crossover objektivno je impresivan, ali mu nedostaje prava vozačka nagrada", zaključuje Matt Saunders, urednik cestovnih testova. Ukratko, ako tražite praktičan i brz automobil, Ateca je dobar izbor. No, za istinski zabavno iskustvo vožnje, bolje je potražiti negdje drugdje.

Tehničke specifikacije

Testirani model: Cupra Ateca VZ3 2.0 TSI 4Drive 300KS DSG
Cijena: 62.000 eura
Motor: 4 cilindra, 1998 ccm, turbo, benzin
Mjenjač: 7-stupanjski automatski
Pogon: Na sve kotače
Snaga: 296 KS pri 5300-6500 o/min
Okretni moment: 550 Nm pri 1700-4000 o/min
0-100 km/h: 4,9 sekundi
Maksimalna brzina: 250 km/h
Masa: 1628 kg
Potrošnja: 7,5 l/100km (tvornički podatak)
CO2: 204 g/km

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.