Tijekom 1980-ih Sovjetski Savez sanjao je o mjestu na globalnom automobilskom tržištu. Lada, poznata po jednostavnim i izdržljivim modelima poput 2101 (baziranog na Fiatu 124), već je osvojila Istočni blok i dijelove Zapada. No, ti su automobili koristili zastarjelu tehnologiju iz 1960-ih i nisu mogli parirati modernim zapadnim konkurentima. Ladi je trebao novi adut - i tako je nastala Lada Samara.
Lada Samara (VAZ-2108) predstavljena je krajem 1984. kao prvi sovjetski automobil s prednjim pogonom i poprečno postavljenim motorom. Za razliku od starih modela sa stražnjim pogonom, Samara je donijela svjež, kutijasti dizajn s aerodinamičnim linijama. Cilj? Natjecati se s europskim kompaktima poput VW Golfa, Ford Escorta i Peugeota 205.
Sovjeti su čak angažirali Porsche za konzultacije - njemački stručnjaci pomogli su u poboljšanju aerodinamike i smanjenju buke iako je motor imao sovjetski dizajn.
Od 1987. Samara je krenula u osvajanje zapadnih tržišta - Velike Britanije, Francuske, Njemačke i drugih. Njena najveća prednost bila je cijena: koštala je upola manje od sličnih europskih automobila. Ipak, unatoč povoljnoj cijeni uspjeh nije uslijedio.
Iako je Samara obećavala puno, njen neuspjeh na Zapadu bio je posljedica nekoliko ključnih problema. Prvo, kvaliteta izrade bila je ozbiljan nedostatak. Kupci su se često žalili na neprecizne mjenjače, bučne motore i neudobna sjedala, dok su česti kvarovi dodatno pogoršavali iskustvo.
Hrđa se pojavljivala već nakon kratkog vremena, a završna obrada bila je daleko ispod standarda koje su zapadni vozači očekivali. Drugo, vozna dinamika nije ispunila očekivanja. Unatoč sportskom izgledu, upravljač je bio neodređen, ovjes previše tvrd, a cijelo iskustvo vožnje nespretno i neugodno.
Nadalje, iako je izgledala moderno, tehnologija kojom je Samara raspolagala bila je zastarjela - motori su bili neefikasni i glasni, a sigurnosni standardi nisu zadovoljavali europske norme. Konačno, imidž je odigrao veliku ulogu. Lada je na Zapadu već bila poznata kao jeftin, ali nekvalitetan brend, što je Samari otežalo da privuče kupce koji su tražili pouzdanost i prestiž.
Iako na Zapadu nije uspjela, Samara je postala hit u SSSR-u i Istočnoj Europi. Bila je pristupačna, lako popravljiva i davala je osjećaj noviteta. Ljubitelji rallyja zavoljeli su je zbog jednostavnosti i robusnosti, a i danas ima svoje obožavatelje među kolekcionarima.