Europska komisija predstavila je akcijski plan za europsku automobilsku industriju. "Želimo osigurati da europski proizvođači automobila, dobavljači i povezani pružatelji usluga ostanu inovativni, konkurentni i čvrsto usidreni u Europi", rekao je medijima povjerenik EU za promet Apostolos Tzitzikostas.
Automobilska industrija čini sedam posto europske ekonomske proizvodnje i zapošljava oko 14 milijuna ljudi, prema riječima povjerenika za promet. No, dodaje on, ne radi se o pukim brojevima. Ljudi su, kaže, ponosni na automobilsku industriju. Ali ona je u opasnosti. Komisija vidi automobilsku industriju u EU na kritičnoj prekretnici zbog brzih tehnoloških promjena i sve veće konkurencije, piše Deutsche Welle.
Pritisak uglavnom vrši kineska konkurencija. Europski proizvođači električnih automobila imaju male šanse na kineskom tržištu. Suprotno tome, kineski proizvođači pokušavaju se učvrstiti u Europi s pristupačnim električnim automobilima. Američka prijetnja uvođenjem kaznenih carina na čelik i aluminij također izaziva zabrinutost kod proizvođača automobila jer se plaše povećanja cijena.
Plan koji je sada predstavila Europska komisija temelji se na razgovorima s predstavnicima automobilske industrije. Cilj je učiniti industriju spremnom za budućnost.
Komisija želi osigurati da europska automobilska industrija ne zaostane dalje u ključnim tehnologijama kao što je umjetna inteligencija. Zbog toga želi okupiti aktere koji razvijaju vozila "sljedeće generacije". To uključuje okvirne uvjete za razvoj i testiranje samovozećih automobila u EU-u. Europska komisija namjerava osigurati milijardu eura za zajedničke inicijative industrije i javnog sektora.
Trenutačno je samo 15 posto svih novih vozila prodanih u EU električno. Kako bi potaknula potražnju za automobilima s nultom emisijom, Komisija želi razgovarati s državama članicama o sustavima poticaja, poput poreznih olakšica.
Prema podacima Komisije, oko 60 posto svih novih registracija u EU pripada voznom parku poduzeća, odnosno službena vozila, vozila za iznajmljivanje ili taksiji. Zakonski prijedlog trebao bi biti predstavljen 2025. kako bi se na ceste dovelo više klimatski neutralnih vozila.
Europska komisija također je najavila promicanje sistema "socijalnog leasinga". Time se građanima s nižim primanjima želi omogućiti korištenje e-mobilnosti. Francuska je, primjerice, uvela takav model.
Predsjednica Komisije Ursula von der Leyen već je u ponedjeljak najavila da želi izaći u susret automobilskoj industriji. U budućnosti bi trebalo biti više fleksibilnosti u ograničenjima. Trenutno je tako da se mjeri prosječna količina CO2 koju emitira svaki proizvođač svake godine. Ako se prekorači određena granica, mogu se primijeniti kazne.
Europska komisija sada želi proizvođačima dati priliku da izravnaju granične vrijednosti za tekuću godinu u odnosu na one za nadolazeće godine. To bi im moglo pomoći da izbjegnu kazne ove godine. O tome moraju odlučiti EU parlament i Vijeće EU putem zakonodavnog prijedloga.
Ovo mora biti "posljednji ustupak automobilskoj industriji", upozorila je organizacija Transport and Environment koja se zalaže za održivi transport. Komisija time, navodi organizacija, potkopava najvažniji poticaj za sustizanje elektrifikacije.
No s druge strane Sigrid de Vries, glavna direktorica europskog industrijskog udruženja ACEA (Europsko udruženje proizvođača automobila) kaže da se tu ne radfi o nekom "daru proizvođačima automobila, već je to nužna korekcija kako bi se promjene cijelog ovog industrijskog sektora nastavile".
Na konferenciji za novinare ona je pohvalila plan i prethodni dijalog s Komisijom kao "znak rastuće svijesti" o izazovima s kojima se industrija suočava. Europa, kaže ona, treba još jednom razmisliti kako se želi nositi s izazovima zelene tranzicije s jedne strane i globalne konkurentnosti s druge strane. Njezina udruga pozdravlja "pragmatični zaokret" Komisije, ali smatra da se mora učiniti više.
Trenutačni plan je da se od 2035. godine u EU-u ne smiju prodavati nova vozila s motorima s unutarnjim sagorijevanjem. Povjerenik za promet Tzitzikostas sada je najavio da će takozvano postupno ukidanje tih motora biti preispitano ranije nego što je planirano - naime već ove godine, a ne tek sljedeće.
Revizija, koja bi se trebala održati u drugoj polovici 2025., usredotočit će se prvenstveno na pitanje može li se cilj novih automobila s nultom emisijom CO2 postići i drugim tehnologijama, poput e-goriva.
Veliki dijelovi konzervativne Europske pučke stranke, koja uključuje i predsjednicu Komisije Ursulu von der Leyen, žele poništiti zabranu motora s unutarnjim sagorijevanjem kako bi se proizvođačima automobila dalo više vremena.
Organizacija Transport and Environment, pak, upozoravaju da zakonodavci ne smiju popustiti pod pritiskom automobilske industrije kada se preispituju granične vrijednosti. Automobili, kombiji i kamioni u EU trenutno su odgovorni za 22 posto emisije stakleničkih plinova.
EU također želi osigurati da baterije za električne automobile proizvedene u Europi postanu konkurentne. U tu svrhu bit će stavljena znatna sredstva na raspolaganje, a zakonski prijedlog će specificirati koje komponente baterija moraju dolaziti iz EU-a.
Osim toga, od 2026. postojat će mehanizam za pomoć proizvođačima automobila u nabavci sirovina. U tu će se svrhu u fond za inovacije sliti 1,8 milijardi eura, a Komisija će nastojati sklopiti s partnerima nove sporazume o slobodnoj trgovini, kako bi osigurala jednake uvjete i siguran pristup rijetkim sirovinama, rekao je Tzitzikostas.