Carinske politike koje je uvela administracija američkog predsjednika Donalda Trumpa snažno su potresle globalnu automobilsku industriju. Prvotni prijedlog o uvođenju carine od 25 posto na uvoz automobila i autodijelova u SAD izazvao je veliku neizvjesnost, no sada je postignut novi dogovor s Europskom unijom.
Kako javlja Automotive News, Trumpova administracija i EU dogovorili su smanjenje carina na 15 posto, a zauzvrat se europske zemlje obvezuju na dodatna ulaganja. Ovaj sporazum, koji stupa na snagu 1. kolovoza, ipak ne uključuje ranije najavljene carine od 50 posto na čelik i aluminij.
Slični dogovori već su postignuti s drugim partnerima. Japan je pristao na carinu od 15 posto, dok je s Ujedinjenim Kraljevstvom dogovorena carina od 10 posto za kontingent do 100.000 vozila. Važno je napomenuti da su se sve ove nove carine uvele umjesto prethodnih, koje su iznosile simboličnih 2,5 posto. U sklopu dogovora, Europska unija pristala je ukinuti carine na vozila proizvedena u SAD-u.
Proizvođači automobila već su pretrpjeli milijarde dolara gubitaka zbog dosadašnjih carina, koje su značajno preoblikovale američko tržište. Dok su dionice japanskih tvrtki porasle nakon vijesti o sporazumu, vrijednost dionica europskih proizvođača, prema pisanju New York Timesa, pala je nakon kratkotrajnog rasta.
Za europske proizvođače ovo je tek djelomično olakšanje jer se istovremeno suočavaju s rigoroznim propisima unutar EU, usporavanjem rasta prodaje električnih vozila i sve jačom konkurencijom kineskih brendova.
Paradoksalno, cijela situacija nanosi štetu i samim američkim proizvođačima. Lobist koji zastupa tri najveća američka proizvođača – Stellantis, Ford i GM – izjavio je kako su sada u osjetno nepovoljnijem položaju. Naime, i dalje se suočavaju s carinom od 25 posto na vozila koja proizvode u Meksiku i Kanadi, kao i na brojne dijelove koji od tamo stižu za automobile sastavljene u SAD-u.
Kada se tome doda i carina od 50 posto na čelik i aluminij, postaje jasno da proizvodnja automobila u SAD-u u ovakvim uvjetima više ne predstavlja konkurentsku prednost, piše Motor1.