Plastični "mališa" iz Priboja: Nastao je prije Smarta, a koštao je svega 3900 maraka

Screenshot: Facebook

RAT i sankcije zapečatili su sudbinu jednog od najmanjih i najjeftinijih automobila.

Bivša država bila je jedna od rijetkih koja je imala vlastitu autoindustriju s potpunom logistikom unutar svojih granica. S istom logikom krenulo se i u razvoj minijaturnog gradskog automobila koji je trebao na jeftin način riješiti problem gradskih gužvi.

Automobil je nastao u pribojskom Poliesteru, na istom mjestu gdje su desetljećima izlazili, malo je reći, legendarni FAP-ovi kamioni. Dodijeljeno mu je ime Pol-10 gdje je brojčani dio označavao snagu pogonskog motora.

Naime, maleni Poli pokretao je japanski Kubota dizelaš od 7,4 kW ili 10 KS, i to u kombinaciji s automatskim mjenjačem. Sama karoserija, izrađena od plastike, osmišljena je u francuskoj tvrtki ERAD krajem 1980-ih, koja je tada proizvodila plastične mikroautomobile. Na osnovi njih napravljeni su kalupi za izradu dijelova od poliestera, odrađena je i edukacija radnika u Francuskoj te je sve bilo spremno za početak proizvodnje. 

Poli-10 bio je dugačak 2,5 metara, a zahvaljujući izostanku metalne karoserije ukupna masa iznosila je svega 400 kg. Stoga ne čudi da je mali dizelski motor bio dovoljan da "mališana" potjera do 75 km/h, i to uz prosječnu potrošnju od 2,3 l/100 km. 

Na gradskom dvosjedu su kao i kod Zastavinih vozila trebale surađivati brojne tvornice iz tadašnje države. Brave i pojasevi su se proizvodili u Bratstvu i Otexu u Ohridu, košuljice mjenjača u Makarskoj, motor u tvornici Soko iz Mostara, upravljač u Fusolu u Nevesinju, kočnice u varaždinskom Strojoteksu, otkrio je svojevremeno za Novosti Dragan Njemčević, rukovoditelj tehničke pripreme u tvornici Faspini pribojskog Poliestera.

A daljnja priča je poznata. Dolazi rat, mogućnost suradnje s tvrtkama u susjedstvu je otežana, a ubrzo će poslovanje biti opterećeno sankcijama. Stoga se krenulo u probnu seriju od svega 30 primjeraka čija je sudbina ostala nepoznata. Nekoliko godina kasnije svijet je upoznao Smarta.

Objavljuje Žarko ĆaćićPonedjeljak, 24. lipnja 2019.
Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.