Rugoba koju su svi sprdali. Kupci su u salonima bježali od nje

Foto: AMC, Pontiac

Kada je General Motors krajem 90-ih odlučio kreirati automobil koji će redefinirati SUV segment, nisu mogli ni zamisliti da će njihova kreacija postati jedno od najvećih automobilskih rugla u povijesti. Pontiac Aztek trebao je biti inovativan, robustan i privlačan mladim avanturistima - umjesto toga, postao je simbol promašenog dizajna i tržišnog neuspjeha.

Velike ambicije, loša izvedba

Pontiac, tadašnja podružnica General Motorsa, bio je poznat po sportskim i muscle automobilima poput Firebirda i Grand Prixa. No, krajem 90-ih, tržište se mijenjalo - kupci su željeli svestrane automobile koji kombiniraju sportski duh s praktičnošću SUV-a. GM je vidio priliku da Pontiac pretvori u lidera tog segmenta, a Aztek je trebao biti ključan model u tom planu.

Aztek je zamišljen kao crossover između minivana, SUV-a i avanturističkog vozila - nešto poput modernog crossovera, ali u vrijeme kada takav koncept još nije bio razvijen. Imao je zanimljive ideje: stražnji dio se mogao pretvoriti u šator za kampiranje, stražnji poklopac bio je podijeljen u dva dijela za lakši utovar, a unutrašnjost je nudila inovativne pretince i fleksibilna sjedala. No sve te dobre ideje pale su u drugi plan zbog jednog, ogromnog problema - automobil je bio nevjerojatno ružan.

Dizajnerski fijasko

Pontiac Aztek debitirao je 2000. godine, a javnost je ostala zapanjena njegovim izgledom. Prednji kraj bio je pretrpan nepravilnim linijama, ogromna plastična maska izgledala je kao da se topi, dok su dva para prednjih svjetala davala dojam da auto ima raširene oči u strahu. Stražnji dio bio je jednako nespretan, s neskladnim proporcijama i previše plastike.

GM-ov dizajnerski tim prvotno je zamislio agresivniji i skladniji izgled, no kako je automobil prolazio kroz interne revizije, rukovoditelji su forsirali promjene kako bi se smanjili troškovi proizvodnje. Rezultat je bio kompromis koji nitko nije htio - auto koji nije izgledao ni sportski, ni robusno, ni praktično, već jednostavno čudno.

Dizajnerski neuspjeh nije bio samo subjektivan dojam - istraživanja su pokazala da su kupci doslovno bježali od Azteka u autosalonima. Čak i sam Bob Lutz, tadašnji izvršni direktor GM-a, kasnije je priznao da je automobil izgledao kao da je "rođen iz ružnog natječaja".

Loša kvaliteta i nerealna očekivanja

Osim što je izgledao loše, Aztek nije bio ni tehnološki impresivan. Pokretao ga je 3.4-litreni V6 motor s 185 KS, koji nije bio dovoljno snažan za SUV te veličine. Uz to, bio je težak, a unutrašnjost je bila izrađena od jeftine plastike.

Pontiac je bio optimističan i najavio je da će prodati 75.000 jedinica godišnje, no stvarnost je bila bolna - prve godine prodali su samo 27.000 primjeraka. Sljedećih godina situacija se pogoršala, a Aztek je postao predmet sprdnje u autoindustriji i popularnoj kulturi.

Kultni status, ali prekasno

Ironično, godinama kasnije Aztek je stekao kultni status - ali ne iz pravih razloga. Njegova pojava u popularnoj seriji Breaking Bad, gdje ga je vozio glavni lik Walter White, donijela mu je neočekivanu pažnju. Ipak, to nije moglo promijeniti njegovu sudbinu.

Pontiac je 2005. ugasio proizvodnju Azteka, a samo četiri godine kasnije cijeli brend Pontiac bio je ugašen. Iako nije bio jedini razlog propasti, Aztek je postao simbol GM-ovih loših odluka i nesposobnosti da se prilagodi tržištu.

Auto koji je bio ispred svog vremena, ali na pogrešan način

Danas se Aztek ponekad navodi kao pionir crossover segmenta, jer je pokušao kombinirati praktičnost SUV-a s osobinama monovolumena i lifestyle vozila. No, u stvarnosti, bio je loše izveden, nespretno dizajniran i pogrešno usmjeren proizvod.

Pontiac Aztek ostaje upozorenje svim proizvođačima - nema te inovacije koja može spasiti automobil ako GA ljudi ne žele ni pogledati u salonu.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.