USPRKOS rastu popularnosti, jedna od praktičnih funkcija svojstvenih električnim automobilima odlazi u povijest, ali zasad samo u Kini.
Nova pravila koja je donijela vodeća zemlja u proizvodnji električnih vozila zabranjuju tzv. one-pedal vožnju, odnosno način vožnje u kojem se vozilo može zaustaviti otpuštanjem papučice gasa, bez pritiskanja kočnice. Ova promjena izazvala je burne reakcije u autoindustriji, ali i u vozačkoj zajednici.
Kina je donijela nacionalni sigurnosni standard kojim se zabranjuje da električna vozila imaju postavku gdje je one-pedal način vožnje zadan kao početni ili automatski način upravljanja vozilom. Vozači će i dalje moći koristiti regenerativno kočenje, ali ne na način da to bude jedini sustav usporavanja koji vodi do potpunog zaustavljanja.
Novi propis stupa na snagu 1. siječnja 2026. za nova vozila, a od 1. siječnja 2027. za već postojeće modele u proizvodnji.
Iako regenerativno kočenje ima brojne prednosti, kineske vlasti upozoravaju na jednu ključnu manu: gubitak navike korištenja papučice kočnice. Vozači koji se previše oslanjaju na one-pedal sustav razvijaju sporiju reakciju u hitnim situacijama kada regeneracija jednostavno nije dovoljna za naglo zaustavljanje.
Istraživanja su pokazala da kod takvih vozača može doći do kašnjenja u pritiskanju kočnice, što povećava rizik od nesreća. Umjesto toga, kineski regulatori žele da svi vozači aktivno koriste kočnicu, kao i kod klasičnih automobila, kako bi ostali u treningu za situacije koje zahtijevaju brzu i odlučnu reakciju.
Riječ je o načinu vožnje prisutnom u mnogim električnim modelima – od Tesle i Nissana do BMW-a i Renaulta – gdje otpuštanje papučice gasa automatski aktivira snažno regenerativno kočenje, usporavajući vozilo sve do potpunog zaustavljanja. Takav sustav povećava učinkovitost povrata energije u bateriju, produžuje doseg vozila i nekima vožnju čini ugodnijom, osobito u gradskoj vožnji.
Od 2026. godine Kina također uvodi obveznu primjenu ABS sustava (sustava protiv blokiranja kočnica) u svim novim električnim vozilima. Uz to, uvedeno je novo pravilo prema kojem će se stražnja kočiona svjetla morati automatski uključiti ako se vozilo usporava regenerativnim kočenjem negativnom akceleracijom od minimalno 1,3 m/s². Vozači koji dolaze straga će tako lakše moći procijeniti da se vozilo ispred usporava.