Gdje su nestali karavani?

Povijest karavana fascinantno je putovanje kroz američku automobilsku kulturu, odražavajući promjene u obiteljskoj dinamici, širenje predgrađa i evoluciju potrošačkih preferencija.

Karavani, prvotno poznati kao "depot hacks", pojavili su se početkom 20. stoljeća kako bi prevozili putnike i prtljagu sa željezničkih postaja. Prvi zatvoreni karavan predstavljen je 1922. godine, a izraz "station wagon" počeo je zamjenjivati "depot hack" između 1923. i 1929. godine.

Model Star, predstavljen 1923. godine, često se smatra prvim serijski proizvedenim karavanom. No Fordov Model A iz 1929. godine označio je ulazak velikog proizvođača na tržište karavana. Do 1937. godine Ford je postao prvi proizvođač koji je samostalno proizvodio i sastavljao vlastite karavane.

Poslijeratni procvat i vrhunac popularnosti

Razdoblje nakon Drugog svjetskog rata donijelo je značajan porast popularnosti karavana, potaknuto širenjem predgrađa i "baby boomom". Udio karavana u ukupnoj proizvodnji automobila u SAD-u porastao je s manje od 3% 1950. godine na gotovo 17% krajem 1950-ih.

Najveći prodajni uspjeh karavana zabilježen je 1976. godine, kada je u SAD-u prodano 972.212 jedinica, što je činilo 10% svih prodanih vozila. Te godine američki kupci mogli su birati između 62 različita modela karavana.

Neki od najznačajnijih modela u povijesti karavana uključuju:

  • Ford Country Squire – Veliki karavan s pogonom na stražnje kotače, popularan desetljećima.
  • Ford Taurus Wagon – Predstavljen 1986. godine, postao je jedan od najprodavanijih karavana svih vremena.
  • Plymouth Suburban – Predstavljen 1949. godine, bio je jedan od prvih karavana izrađenih u potpunosti od čelika.
  • Chevrolet Nomad – Model iz 1950-ih, posebno poznata verzija iz 1957. godine, Bel Air Nomad.
Ford Country Squire

Pad popularnosti i današnji status

Popularnost karavana počela je opadati 1970-ih zbog naftne krize i rasta cijena goriva. Dodatno, dolazak monovolumena (minivana) 1983. godine, posebno Chryslerovih modela na K-platformi, ubrzao je pad tržišta karavana.

Do 2015. godine karavani su činili samo 1.1% svih automobilskih prodaja u SAD-u, sa 188.959 prodanih jedinica. Glavni razlozi ovog pada uključuju uspon SUV-ova i monovolumena, koji su nudili više prostora i bili klasificirani kao kamioni, što ih je činilo podložnijima manje strogim regulacijama potrošnje goriva, kao i promjene u potrošačkim preferencijama, pri čemu su kupci sve više birali vozila koja su percipirana kao svestranija i modernija.

Zanimljive činjenice

  • Chrysler Town & Country iz 1941. godine bio je prvi karavan temeljen na limuzinskoj karoseriji, umjesto na odvojenom okviru, što je označilo značajnu promjenu u dizajnu.
  • Posljednji "woodie" karavan (s pravim drvenim panelima na vanjštini) bio je Buick Roadmaster Estate Wagon iz 1953. godine.
  • Karavani su i dalje popularni u Europi, osobito u Njemačkoj i Skandinaviji, gdje su pogodni za vožnju velikim brzinama na autocestama.
  • Zbog svoje svestranosti, karavani su se koristili u razne svrhe – od dostave pošte u ruralnim područjima do prijevoza izviđača.
Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.