Dogodi se i najboljima. Što napraviti ako ulijete benzin u dizelaša?

Ilustracija: Dusko Jaramaz/PIXSELL

Dogodi se i najboljima. U trenutku nepažnje na benzinskoj postaji posegnuli ste za krivim pištoljem za točenje i sada u spremniku vašeg dizelaša pliva benzin. Prva reakcija? Ne paničarite. Barem ne odmah. Iako se situacija čini katastrofalnom, ulijevanje benzina u dizelski motor ne znači nužno smrtnu presudu za vaš automobil, ali bi to moglo postati ako ga upalite i krenete voziti.

Apsolutno najvažnije pravilo glasi: ne palite motor! Čak ni "samo na sekundu". Benzin u sustavu za gorivo dizelskog motora može prouzročiti potpunu havariju. Ako ste pogrešku shvatili tek nakon što ste napustili postaju, odmah se zaustavite na prvom sigurnom mjestu i ugasite vozilo. 

Je li automobil ugašen? Odlično. Sljedeći korak je poziv vučnoj službi. Ako se motor kontaminiran benzinom ipak pokrene, radit će izrazito nemirno, gubiti snagu, izbacivati gusti dim i proizvoditi zvukove koji lede krv u žilama i zvuče jako, jako skupo. Ubrzo nakon toga, vjerojatno će se i potpuno ugasiti, piše Jalopnik.

Tri razine problema

Ozbiljnost situacije i visina troška ovise o tome koliko je duboko benzin prodro u sustav vašeg vozila. Razlikujemo tri scenarija:

  • Najbolji scenarij: Shvatili ste pogrešku prije paljenja motora. Ovo je jackpot u nesreći. Benzin se nalazi samo u spremniku. Problem se u većini slučajeva rješava relativno jednostavno - ispumpavanjem cijelog sadržaja spremnika, njegovim temeljitim čišćenjem te čišćenjem pumpe goriva koja se nalazi u njemu.
  • Lošiji scenarij: Upalili ste motor na nekoliko sekundi. U ovom slučaju, benzin je već ušao u sustav dovoda goriva i stigao do filtera. Osim ispiranja spremnika, bit će potrebno očistiti, a u gorem slučaju i zamijeniti, cijevi za gorivo. Mehaničar će možda uspjeti spasiti stvar propuhivanjem sustava zrakom pod tlakom, no sigurno ćete trebati novi filter goriva, a potencijalno i njegovo kućište.
  • Najgori scenarij: Vozili ste neko vrijeme. Ako ste primijetili da automobil trza, gubi snagu i čudno se ponaša, pripremite se na ozbiljan udarac za novčanik. Ovo je scenarij u kojem šteta postaje ogromna, pogotovo kod kompleksnih motora poput VW-ovog V10 TDI. Jednom kada benzin stigne do visokotlačne pumpe goriva i injektora, kreće lančana reakcija kvarova.

Pumpe će se zbog nedostatka podmazivanja brzo istrošiti i stvoriti metalne opiljke koji će zagaditi cijeli sustav. Benzin će zatim nagristi i oštetiti injektore. Kada konačno dospije u komoru za izgaranje, uzrokovat će pregrijavanje te oštećenje klipova i cilindara. Nakupljanje čađe može blokirati ventile i poremetiti kompresiju motora.

Zašto je benzin poguban za dizelske motore?

Kemijski sastav dizela i benzina drastično se razlikuje, a upravo te razlike čine njihovu zamjenu kobnom. Dizelski motori oslanjaju se na uljna, maziva svojstva samog goriva kako bi se spriječilo trenje i habanje osjetljivih metalnih dijelova unutar sustava. Benzin je, s druge strane, otapalo - on ispire taj zaštitni sloj i uzrokuje izravan kontakt metala o metal.

Drugi ključni problem je način paljenja. Dizel ima znatno višu točku samozapaljenja od benzina. U dizelskom motoru gorivo se pali pod utjecajem ekstremno visoke kompresije, bez potrebe za svjećicama. Kada u taj sustav dospije lako zapaljivi benzin, on će detonirati prerano i nekontrolirano. Upravo taj princip kompresijskog paljenja, iako genijalan u normalnim uvjetima, može dovesti do opasnog stanja poznatog kao iberturaža, odnosno nekontroliranog rada motora do potpunog uništenja.

Možda se pitate događa li se i obrnuto? Da, ali znatno rjeđe. Pištolj za točenje dizela širi je od otvora spremnika na većini benzinskih automobila pa je ulijevanje dizela u benzinca pravi pothvat koji zahtijeva silu i ignoriranje očitih znakova.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.