Dogodi se i najboljima. U trenutku nepažnje na benzinskoj postaji posegnuli ste za krivim pištoljem za točenje i sada u spremniku vašeg dizelaša pliva benzin. Prva reakcija? Ne paničarite. Barem ne odmah. Iako se situacija čini katastrofalnom, ulijevanje benzina u dizelski motor ne znači nužno smrtnu presudu za vaš automobil, ali bi to moglo postati ako ga upalite i krenete voziti.
Apsolutno najvažnije pravilo glasi: ne palite motor! Čak ni "samo na sekundu". Benzin u sustavu za gorivo dizelskog motora može prouzročiti potpunu havariju. Ako ste pogrešku shvatili tek nakon što ste napustili postaju, odmah se zaustavite na prvom sigurnom mjestu i ugasite vozilo.
Je li automobil ugašen? Odlično. Sljedeći korak je poziv vučnoj službi. Ako se motor kontaminiran benzinom ipak pokrene, radit će izrazito nemirno, gubiti snagu, izbacivati gusti dim i proizvoditi zvukove koji lede krv u žilama i zvuče jako, jako skupo. Ubrzo nakon toga, vjerojatno će se i potpuno ugasiti, piše Jalopnik.
Ozbiljnost situacije i visina troška ovise o tome koliko je duboko benzin prodro u sustav vašeg vozila. Razlikujemo tri scenarija:
Pumpe će se zbog nedostatka podmazivanja brzo istrošiti i stvoriti metalne opiljke koji će zagaditi cijeli sustav. Benzin će zatim nagristi i oštetiti injektore. Kada konačno dospije u komoru za izgaranje, uzrokovat će pregrijavanje te oštećenje klipova i cilindara. Nakupljanje čađe može blokirati ventile i poremetiti kompresiju motora.
Kemijski sastav dizela i benzina drastično se razlikuje, a upravo te razlike čine njihovu zamjenu kobnom. Dizelski motori oslanjaju se na uljna, maziva svojstva samog goriva kako bi se spriječilo trenje i habanje osjetljivih metalnih dijelova unutar sustava. Benzin je, s druge strane, otapalo - on ispire taj zaštitni sloj i uzrokuje izravan kontakt metala o metal.
Drugi ključni problem je način paljenja. Dizel ima znatno višu točku samozapaljenja od benzina. U dizelskom motoru gorivo se pali pod utjecajem ekstremno visoke kompresije, bez potrebe za svjećicama. Kada u taj sustav dospije lako zapaljivi benzin, on će detonirati prerano i nekontrolirano. Upravo taj princip kompresijskog paljenja, iako genijalan u normalnim uvjetima, može dovesti do opasnog stanja poznatog kao iberturaža, odnosno nekontroliranog rada motora do potpunog uništenja.
Možda se pitate događa li se i obrnuto? Da, ali znatno rjeđe. Pištolj za točenje dizela širi je od otvora spremnika na većini benzinskih automobila pa je ulijevanje dizela u benzinca pravi pothvat koji zahtijeva silu i ignoriranje očitih znakova.