Kako je Mercedes pobijedio Teslu i postao prvi na tržištu s autonomijom razine 3

Foto: EPA

Jeste li znali da je Mercedes prvi proizvođač automobila koji je u SAD-u i certificirao i komercijalizirao sustav autonomne vožnje razine 3 za potrošače? Svi imamo sustave koji nam pomažu u vožnji, poput tempomata i asistencije zadržavanja vozne trake. To su primjeri automatizacije razine 1.

Razinu automatizacije vožnje međunarodno certificira Society of Automotive Engineers (SAE), koje definira šest razina, od 0 (bez automatizacije) do 5 (potpuna automatizacija). Te razine opisuju u kojoj mjeri vozilo može obavljati dinamičke zadatke vožnje. SAE je međunarodna organizacija koja izrađuje tehničke standarde za automobilsku industriju.

Tesla ima autonomiju razine 2

Dakle, kada vozilo može upravljati i skretanjem i ubrzavanjem, smatra se da takvi automobili imaju autonomije razine 2, poput Teslinih vozila i onih s GM-ovim Super Cruiseom. No vozač mora biti za upravljačem i spreman preuzeti kontrolu u svakom trenutku, piše ABC7 News.

Razina 3 je trenutak kada doista ulazite u autonomnu vožnju, a automobil se stvarno smatra autonomnim tek od razine 3 naviše. Kad je riječ o percepciji javnosti, kad pomislite na autonomnu vožnju u osobnim automobilima, pomislite na Teslu.

Mercedes je na temelju Drive Pilota postao prvi proizvođač kojem je odobrena prodaja sustava autonomije razine 3. Odobrenje je početkom 2023. dobio u Nevadi, a potom i u Kaliforniji. Time je sustav, pod određenim uvjetima, postao dostupan potrošačima u obje savezne države.

Tesla i Mercedes rade na budućnosti bez vozača, ali na vrlo različite načine. Tesla pokušava doći do toga uz pomoć umjetne inteligencije s minimalnim hardverom. Mercedes do cilja ide certificiranjem, sa strogo ograničenim operativnim domenama, redundantnim senzorima i formalnim odobrenjima. Oba pristupa mijenjaju pojam toga kako izgleda "automobil za potrošačko tržište".

Ultrazvučni senzori uklonjeni su 2022. godine

Teslu bi se moglo opisati kao tvrtku koja je "AI-prva" i vođena razmjerom, računajući da će golema količina podataka o ljudskoj vožnji koju prikuplja pomoći softveru da se s vremenom poboljšava učenjem iz stvarnih situacija u prometu, koristeći automobile svojih kupaca za napajanje neuronske mreže. To, međutim, Tesline vozače postavlja kao dio krivulje učenja koja je AI-ju potrebna da bi podatke usavršio u svrhu sigurnosti.

Proizvođač je ugradio naprednu pomoć vozaču, a zatim stvarne podatke iz vožnje i online ažuriranja koristi za promjene. Hardver je namjerno skroman, bez lidara, bez radara, pa su čak i ultrazvučni senzori uklonjeni 2022. godine, kada je tvrtka udvostručila oslanjanje na kameru, odnosno "Tesla Vision".

To je prouzročilo mnoge probleme, uključujući tužbe i smrtonosne nesreće, koje su proizašle iz tehničkih pitanja poput iznenadnog kočenja i navigacijskih pogrešaka ili iz toga što su vozači micali ruke s volana i pogled s ceste, vjerujući da ih automobil može odvesti na odredište bez njihove pozornosti.

Tesla je također zavaravajuće nazvala svoju automatizaciju pomoći vozaču u automobilima "Full Self-Driving" (FSD). Zbog toga je imala mnogo problema s regulatorima i udrugama za zaštitu potrošača, jer vozači vjeruju da je vozilo sposobno za potpunu autonomiju kad je sustav uključen.

U Kaliforniji se Tesla suočava s regulatornim otporima i manjkavim certifikatima. Kalifornijski DMV (Department of Motor Vehicles) u srpnju 2025. podnio je tužbu protiv Tesle, tvrdeći da je proizvođač električnih automobila doveo potrošače u zabludu u vezi s mogućnostima samovožnje svojih vozila.

Pilot-projekt robotaksija u Austinu

DMV je predložio obustavu Tesline prodaje i proizvodnje električnih vozila u Kaliforniji. Ipak, ne pokolebavši se, i još uvijek bez potpune autonomije, Tesla je 22. lipnja 2025. pokrenula pilot-projekt robotaksija u gradu Austinu u Teksasu, koristeći vozila Model Y sa softverom FSD.

Usluga je dostupna strogo putem pozivnice, geografski je ograničena i zahtijeva nadzor s prednjeg sjedala, odnos ne nudi potpuno autonomno funkcioniranje bez vozača. Pokretanje je omogućila dozvola koja dopušta da Tesla Robotaxi djeluje kao usluga naručivanja vožnje (poput Ubera ili Lyfta) do 6. kolovoza 2026. Međutim, to ne znači odobrenje za potpunu uslugu bez vozača.

Vratimo se u Kaliforniju: Tesla, razumljivo, nije podnijela zahtjev za ključne dozvole potrebne za potpuno autonomnu uslugu prijevoza putnika. Saveznda država zahtijeva odobrenje i od kalifornijskog DMV-a (za testiranje i uvođenje vozila bez vozača) i od CPUC-a (California Public Utilities Commission, za prijevoz putnika autonomnim vozilima).

Tesla pokreće uslugu poput Ubera

Tesla trenutačno ima samo DMV-ovu dozvolu za testiranje sa sigurnosnim vozačem i TCP (Charter Party Carrier) dozvolu, koja dopušta isključivo prijevoz s profesionalnim vozačem, dakle neautonomno. CPUC je potvrdio da Tesla ne može testirati niti prevoziti javnost u autonomnim vozilima u Kaliforniji, čak ni uz prisutnost ljudskog vozača, bez odgovarajućih dozvola za autonomna vozila.

Unatoč tome, izvršni direktor Tesle Elon Musk najavio je pokretanje usluge naručivanja vožnje u području zaljeva San Francisca. To nije potpuno autonomna usluga robotaksija, nego usluga koja koristi ljudske vozače, poput Ubera ili Lyfta, ali s Teslinim automobilima.

Mercedes se oduvijek fokusirao na načelo "prvo certificiranje" i naglašava sigurnosno ograničene sustave u nastojanju da unaprijedi tehnologiju vožnje bez vozača u potrošačkim automobilima.

Mercedes isporučuje DRIVE PILOT, SAE sustav razine 3 koji omogućuje vožnju bez držanja volana i bez stalnog nadziranja ceste, ali samo pod strogim uvjetima (određene razdvojene autoceste, danje svjetlo, specifični prometni parametri).

Koristi konzervativan paket senzora (kamera, radar, lidar) uz HD karte i redundanciju te traži odobrenja po saveznim državama i po tipovima prije korištenja u potrošačkoj upotrebi. Mercedes je tako ostvario regulatornu prekretnicu u SAD-u, postavši prvi proizvođač automobila sa sustavom razine 3 odobrenim za javnu upotrebu (Kalifornija i Nevada).

"Regulativa i sigurnost na prvom mjestu"

Dok Tesla nastoji pobijediti količinom podataka i brzom iteracijom, koristeći svoje vozače kao sastavni dio krivulje učenja svojeg AI-ja, Mercedes je, naprotiv, prihvatio pristup "regulativa i sigurnost na prvom mjestu" i nastoji steći vjerodostojnost kroz regulatorno povjerenje i oprezno uvođenje.

Trenutačno Mercedes prednjači u SAD-u u ponudi zakonski odobrene, za potrošače spremne autonomne vožnje razine 3, no automobili koje prodaje su premium segmenta i s visokom cijenom.

Tesla ostaje popularan, vodeći i vrlo vidljiv brend električnih vozila u SAD-u, poznat po svojim mogućnostima pomoći vozaču i voljen među svojim sljedbenicima. No, kako konkurencija raste i sve više proizvođača radi na podizanju svojih autonomnih sposobnosti na potrošačkom tržištu, vrijeme će pokazati kako će ova utrka završiti.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.