Ford Model T, poznat i kao "Tin Lizzie", predstavljao je revolucionarni korak u povijesti automobilske industrije jer je bio prvi automobil koji je postao dostupan širokim masama. Proizveden od strane Ford Motor Companyja od 1. listopada 1908. do 26. svibnja 1927., ovaj model je omogućio da automobilsko putovanje postane dio svakodnevnog života srednje klase u Americi.
Dizajniran pod nadzorom Henryja Forda, a uz sudjelovanje inženjera poput Josepha A. Galamba, Eugenea Farkasa i Childea Harolda Willsa, Model T nije bio samo vozilo, već simbol industrijske inovacije koja je promijenila svijet. Prvi primjerak napustio je tvornicu u Detroitu 27. rujna 1908., označivši početak serijske proizvodnje i privukavši više od 15.000 narudžbi u prvim danima nakon lansiranja, što je nagovijestilo njegov ogroman uspjeh.
Proizvodnja Modela T započela je u tvornici Ford Piquette Avenue u Detroitu, ali zbog rastuće potražnje, Ford je 1910. preselio operacije u veći kompleks u Highland Parku u Michiganu. Tijekom gotovo 19 godina proizvodnje, ovaj automobil se masovno izrađivao na pokretnim proizvodnim linijama s izmjenjivim dijelovima, što je omogućilo brzu i jeftinu proizvodnju.
Do 1914. Ford je proizvodio više automobila od svih ostalih proizvođača zajedno, a vrhunac je dosegnut 1925. kada je dnevna proizvodnja dostizala između 9.000 i 10.000 jedinica. Ukupno je proizvedeno preko 15 milijuna primjeraka, a proizvodnja u SAD-u završila je 1927. kako bi se tvornice preorijentirale na nasljednika, Model A.
Međutim, neke međunarodne tvornice, poput one u Corku u Irskoj, nastavile su rad do kraja te godine. Rezervni dijelovi proizvodili su se još godinama.
Model T bio je koncipiran kao ekonomičan automobil s raznovrsnim karoserijama, uključujući otvorene i zatvorene varijante poput touring automobila, roadstera, kupea, sedana i pickup kamioneta. Dostupan je bio i kao šasija za neovisne karoserijske radionice.
Model T bio je koncipiran kao ekonomičan automobil s raznovrsnim karoserijama, uključujući otvorene i zatvorene varijante poput touring automobila, roadstera, kupea, sedana i pickup kamioneta. Dostupan je bio i kao šasija za neovisne karoserijske radionice.
Motor je bio smješten sprijeda, a međuosovinski razmak iznosio je 2,54 metra, s ukupnom duljinom od oko 3,4 metra, širinom od 1,68 metara i visinom od 1,85 metara za ranije modele. Masa vozila kretala se između 544 i 748 kilograma, ovisno o varijanti.
Dizajn se tijekom godina mijenjao, posebno u području haube i prednjeg dijela, ali svi modeli nosili su isto ime bez označavanja godišta. Ovo jednostavno, ali robusno vozilo bilo je prilagođeno lošim cestama toga vremena, s visokim klirensom i fleksibilnim ovjesom, što ga je činilo idealnim za ruralna područja.
Srce Modela T bio je četverocilindrični motor obujma 2,9 litara, koji je razvijao 20 konjskih snaga. Maksimalna brzina dosezala je oko 68 kilometara na sat, a potrošnja goriva kretala se između 5,6 i 9 litara na 100 kilometara. Zanimljivo je da je motor bio dizajniran za rad na benzinu, kerozinu ili etanolu, ali s padom cijena benzina i prohibicijom alkohola, benzin je postao dominantan.
Rashladni sustav koristio je termosifonski princip u kasnijim modelima, dok su rani imali pumpu za vodu. Paljenje se oslanjalo na niskonaponski magneto integriran u zamašnjak, a električno osvjetljenje uvedeno je 1915., s električnim starterom dostupnim od 1919. Ovaj motor bio je poznat po svojoj pouzdanosti i jednostavnosti popravka, što je doprinijelo popularnosti Modela T među običnim ljudima.
Jedna od inovacija Modela T bio je planetarni mjenjač s dva stupnja prijenosa, upravljan trima pedalama na podu i ručicom. Lijeva pedala služila je za niski stupanj ili neutralni položaj, srednja za rikverc, a desna za kočenje prijenosa.
Ručica je kontrolirala parkirnu kočnicu i dodatne funkcije. Ovo rješenje bilo je revolucionarno za svoje vrijeme, omogućavajući lakše upravljanje u usporedbi s ranijim automobilima. Dodatne opcije, poput Ruckstellovog dvostupanjskog stražnjeg mosta, nudile su bolje omjere za brzinu ili vuču, posebno za teže varijante. Iako nije imao kočnice na kotačima, ovaj sustav bio je dovoljan za brzine toga doba i pridonio je pristupačnosti vozila.
Uvođenje pokretne proizvodne linije 1913. u Highland Parku dramatično je promijenilo proizvodnju Modela T, smanjivši vrijeme sastavljanja s 12,5 sati na samo 93 minute do 1914. Ova inovacija, koju su razvili Ford i njegovi inženjeri, omogućila je pad cijena s 780 dolara 1910. na 290 dolara 1924., čineći automobil dostupnim radničkoj klasi.
Proizvodna linija postala je model za masovnu proizvodnju diljem svijeta, a Ford je dominirao tržištem, proizvodeći polovicu svih automobila na planeti do vremena kada je proizveden 10-milijunti primjerak. Ova promjena ne samo da je revolucionirala automobilsku industriju već je utjecala na cijeli koncept rada i ekonomije, potičući rast infrastrukture i turizma.
Model T postigao je nevjerojatan prodajni uspjeh, s preko 15 milijuna prodanih jedinica, što ga je činilo najprodavanijim automobilom u povijesti sve do 1972., kada ga je nadmašio Volkswagen Beetle. Godišnja proizvodnja Modela T dosegla je vrhunac od preko dva milijuna jedinica 1923., a cijene su pale s 825 dolara za runabout 1909., što je ekvivalentno oko 24.000 dolara u 2025., na 260 dolara 1925., odnosno oko 4.600 dolara danas.
U to vrijeme, prosječna godišnja plaća radnika u SAD-u kretala se od 600-700 dolara 1909. do 1.200-1.300 dolara 1925., što znači da je Model T postao dostupan za otprilike 20% godišnje plaće radnika u Fordovim tvornicama. Ova pristupačnost, uz masovnu proizvodnju, omogućila je da automobil postane svakodnevni dio života srednje klase, revolucionirajući mobilnost.
Ovaj automobil nije samo promijenio mobilnost već je postao dio američke kulture, simbol slobode i napretka. Pojavio se u brojnim filmovima, pjesmama i pričama, a njegova jednostavnost potaknula je hobije poput restauracije. Danas se Model T slavi kao pionir koji je doveo do moderne automobilske ere, ostavljajući nasljeđe koje se osjeća u svakom vozilu na cesti.