Kontrolori leta spremaju štrajk u Francuskoj. Ryanair je bijesan

FRANCUSKI kontrolori leta planiraju stupiti u štrajk danas i petak, što najavljuje ljetnu sezonu putovanja obilježenu velikim kašnjenjima. Temeljni razlog je rascjepkan, preopterećen i kronično potkapacitiran sustav kontrole zračnog prometa u Europi.
Dok kontrolori upozoravaju na preopterećenost i izgaranje, zrakoplovne kompanije poput Ryanaira zahtijevaju od političara da poduzmu mjere kako bi letovi mogli nesmetano ići dalje.
"Ovo će negativno utjecati na mrežu"
"Francuski štrajk će sigurno negativno utjecati na mrežu", rekao je Frédéric Deleau, potpredsjednik za Europu Međunarodne federacije udruga kontrolora leta (IFATCA), globalne organizacije u čijem članstvu nisu francuski sindikati.
Kad dođe do štrajkova ili drugih problema u zračnom prometu, dodao je, "valovi zastoja" prisiljavaju kontrolore da "zadrže promet u blizini zračnih luka, a potom usporavaju zrakoplove u zraku kako ne bi stigli prerano... Tek nakon što se problem riješi, sustav može ponovno normalno funkcionirati."
Nadolazeći štrajk u Francuskoj samo je još jedan rizik u već sumornoj prognozi za ljetne letove. "Svako ljeto od covida bilo je najgore do sada", rekao je Paul Reuter, potpredsjednik sindikata pilota European Cockpit Association.
Europski zračni promet postao krhak
"Imamo ograničen zračni prostor, ograničen broj pista, a zračne luke imaju svoja ograničenja... Svaki poremećaj, budući da imamo vrlo malo sigurnosnih margina, poremetit će cijeli sustav. I to je vjerojatno ono što nas čeka i ovog ljeta", rekao je Reuter, koji inače radi kao kapetan Boeinga 737 za luksemburški Luxair.
Političari su također svjesni da je europski zračni promet postao iznimno krhak i podložan poremećajima.
"Već prošle godine kašnjenja u europskoj zrakoplovnoj mreži bila su najgora u posljednjih 25 godina, a situacija će se ove godine vjerojatno još pogoršati", napisao je europski povjerenik za promet Apostolos Tzitzikostas u pismu ministrima prometa u travnju, koje je vidio Politico.
"Prošle godine Europa je imala 35.000 letova u jednom prometnom ljetnom danu, a ove godine očekujemo 38.000", dodao je Tzitzikostas.
"Visoka potražnja vrši veliki pritisak na pružatelje usluga kontrole leta (ANSP), od kojih se neki još uvijek bore s manjkom osoblja i kapacitetom", priznao je povjerenik, pozvavši vlade da "započnu zapošljavanje i obuku dodatnih kontrolora gdje je potrebno".
Nema brzog rješenja
Problem se, međutim, ne može brzo riješiti jer obuka novih kontrolora leta traje najmanje tri godine. Uz to, profesionalna licenca za upravljanje zračnim prometom vrijedi samo za određeno područje europskog rascjepkanog zračnog prostora, kojim upravlja 40 različitih pružatelja usluga.
Tvrtka CAE iz Kanade, specijalizirana za usluge obuke, nedavno je predvidjela da će Europi trebati najviše kontrolora leta od svih regija svijeta tijekom sljedećeg desetljeća – 27.000 od ukupno 71.000 globalno.
Ryanair bijesan
U međuvremenu, aviokompanije su bijesne. U pokušaju da javno prozove najgore ANSP-ove, Ryanair je pokrenuo "Ligu kašnjenja", koja rangira zemlje prema tome koliko dodatnog vremena putnici gube zbog kašnjenja u mreži.
"Francuska, Španjolska, Njemačka, Portugal i Ujedinjeno Kraljevstvo i dalje su najgori pružatelji kontrole leta po pitanju kašnjenja, zbog nesposobnosti svojih ministara prometa da osiguraju dovoljno osoblja i učinkovito upravljanje", priopćila je ova niskotarifna kompanija u srijedu.
Prema podacima koje je prikupio Ryanair, francuska kontrola leta izazvala je kašnjenja za više od 26.000 njihovih letova od 1. siječnja do 30. lipnja, čime je pogođeno 4.7 milijuna putnika. Slijedi Španjolska s oko 16.500 letova, te Njemačka sa 7.500.
"Prošao je još jedan mjesec lošeg upravljanja kontrolom leta i manjka osoblja, a ni Europska komisija ni nacionalni ministri prometa nisu učinili ništa da riješe probleme s najgorim pružateljima usluga u Europi", izjavio je Ryanairov izvršni direktor Michael O’Leary.
O’Leary je ANSP-ove opisao kao "zaštićene državne monopole koje nije briga ni za putnike ni za kašnjenja".
Ni Ryanair nije bez krivnje
Kao odgovor na opetovane optužbe Ryanaira protiv francuske kontrole leta, francusko Ministarstvo prometa poručilo je u lipnju za Politico da je "kontrola leta tek treći najčešći uzrok kašnjenja u Europi, iza problema koji se pripisuju samim avioprijevoznicima".
Ministarstvo je istaknulo i da ni Ryanair nije bez krivnje.
"Ryanair se nalazi na 26. mjestu među europskim zračnim prijevoznicima po točnosti, s 69 posto točnih dolazaka. U usporedbi, najtočnija zrakoplovna kompanija u Europi ima 86 posto", stoji u pisanom odgovoru ministarstva.
Također su dodali: "Ako francuske ili njemačke kontrole leta uzrokuju kašnjenja, to je i zato što djeluju u jednom od najgušćih zračnih prostora na svijetu, koji je posljednjih godina pod velikim ograničenjima zbog geopolitičkih okolnosti i obrambenih zahtjeva."
Prema podacima Eurocontrola, europskog tijela za upravljanje zračnim prometom, "još je prerano reći" hoće li 2025. biti gora od prethodne godine, kada su zabilježena najveća kašnjenja u prometu u posljednjim desetljećima, s prosječnih 2.13 minuta kašnjenja po letu.
"Mreža je zasićena"
"Zračni promet u Europi dosegnuo je razine prije pandemije, a mreža je zasićena", naveli su iz Eurocontrola u odgovoru e-poštom. Nestabilna geopolitička situacija dodatno otežava upravljanje prometom.
"Već prije eskalacije krize na Bliskom istoku, kompleksnost je bila visoka, djelomično i zbog totalne invazije na Ukrajinu. Neki ANSP-ovi u jugozapadnoj, jugoistočnoj i srednjoj Europi sada imaju 30–40 posto više letova nego 2019.", priopćeno je iz Eurocontrola.
Umor, kašnjenja i ljutnja – sve raste
Sve to stvara iznimno teške uvjete za aviokompanije, putnike i kontrolore. Kako je rekao Deleau, rast potražnje znači da "umor podjednako pogađa pilote i kontrolore". To izaziva zabrinutost jer je "naša osnovna zadaća sigurnost".
Kada su kontrolori "kronično iscrpljeni zbog broja sati koje moraju odraditi u travnju, svibnju i lipnju, a onda moraju nastaviti punim tempom kroz srpanj, kolovoz, rujan i listopad – to je već crveni alarm", rekao je Deleau, koji već 33 godine radi kao aktivni kontrolor leta.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati