Kako biciklisti na Tour de Franceu idu na WC?

PROFESIONALNI cestovni biciklizam jedan je od najiscrpljujućih sportova na svijetu, a legendarni Tour de France njegov je ultimativni test izdržljivosti. Tijekom tri tjedna, gotovo 180 najboljih svjetskih biciklista u izdanju za 2025. godinu prevalit će tisuće kilometara na ruti od Lillea do Pariza, provodeći sate i sate u sjedalu u utrkama nabijenim adrenalinom.
Uz stalnu potrebu za rehidracijom i nadoknadom energije, nameće se i jedno vrlo praktično, ali često prešućeno pitanje: što vozači rade kada ih usred etape "pozove priroda"?
Taktika, dogovor i nepisana pravila
Odgovor uvelike ovisi o situaciji u samoj utrci. Ako se peloton približava cilju ili se nalazi u ključnom, odlučujućem trenutku etape, većina vozača jednostavno će stisnuti zube i izdržati, nerijetko potpomognuta adrenalinom. Međutim, u mirnijim fazama utrke, strategije su puno fleksibilnije.
Solo bijeg: U ranim, ravnijim dijelovima etape, nije neuobičajeno da se pojedini vozač nakratko odvoji od grupe, zaustavi uz rub ceste kako bi obavio nuždu i zatim se bez većih problema vrati u ritam pelotona.
Grupna stanka: Ponekad se peloton odluči za organiziranu pauzu. U tom slučaju, vozač koji je lider utrke ili neki od veterana signalizira vrijeme za "pauzu za nuždu", tijekom koje svi mogu stati u miru. Prema nepisanom pravilu biciklističkog bontona, napadi su tijekom takve stanke strogo zabranjeni.
Oprez, kazne su moguće
Ipak, vozači moraju dobro paziti gdje i kada staju. Pravila su jasna, a kazne stvarne. Tako su 2021. godine Wout van Aert i Luke Rowe bili među vozačima koji su kažnjeni s 200 švicarskih franaka (oko 166 funti) zbog "mokrenja na javnom mjestu" na neprimjerenoj lokaciji.
Rješenje u pokretu
Postoji i treća, sve češća opcija, obavljanje nužde u vožnji. Neki vozači to čine tako da im momčadski kolega pomogne održati ravnotežu dok se oni pridržavaju za njega, dok drugi jednostavno podignu hlačice ili prihvate posljedice mokre odjeće.
Ovaj pristup, koliko god neugodno zvučao, može imati i neočekivane prednosti, kako je za GQ magazin objasnio legendarni sprinter Mark Cavendish. "U utrkama koje su potpuno mokre i ledeno hladne, volim se pomokriti", rekao je rekorder po broju etapnih pobjeda na Touru. "Zagrije me na djelić sekunde. Utopliš se i ne moraš se s tim zamarati."
Nezgode koje se pamte
Logistika je, očekivano, nešto kompliciranija za biciklistice, iako kraće etape u ženskim utrkama donekle smanjuju potrebu za pauzama. No, to nije spriječilo kontroverze. Tijekom Vuelta Femenina 2023., Demi Vollering optužila je suparnicu Annemiek van Vleuten za nesportski napad baš u trenutku dok su se ona i njezine timske kolegice zaustavile radi obavljanja nužde.
Ni muški vozači nisu imuni na neugodne situacije. Vjerojatno najpoznatiji primjer dogodio se na Giro d'Italia 2017. godine, kada je vodeći u ukupnom poretku, Tom Dumoulin, morao hitno sići s bicikla zbog "želučanih problema" netom nakon uspona na Stelvio. Njegova prednost značajno se istopila dok su ga suparnici pretjecali.
Na Dumoulinovu sreću, ovaj neugodan trenutak nije bio presudan, Nizozemac se uspio oporaviti i na kraju osigurati svoju jedinu Grand Tour pobjedu, osvojivši ružičastu majicu na završnom kronometru.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati