Premijerno prikazan film Kraljevna nevjesta.
FILM Kraljevna nevjesta (The Princess Bride), u režiji Roba Reinera, premijerno je prikazan 25. rujna 1987. godine, a temelji se na istoimenom romanu Williama Goldmana iz 1973. Godine. Na površini film izgleda kao klasična fantastična bajka, ali zapravo je riječ o duhovitoj mješavini romanse, satire i pustolovine, što mu je osiguralo trajno mjesto u povijesti kinematografije.
Uokvirena priča i bajkoviti svijet
Film je strukturiran kroz metafikcijski okvir: djed (Peter Falk) čita priču svom unuku (Fred Savage), čime se stvara intimna atmosfera obiteljskog pripovijedanja i naglašava bezvremenost bajki.
Priča vodi gledatelje u izmišljeno kraljevstvo Florin, gdje mlada Buttercup (Robin Wright) biva prisiljena na brak s bezdušnim princom Humperdinckom (Chris Sarandon). No, u središtu radnje stoji njezina prava ljubav - mladić Westley (Cary Elwes), koji je nestao, ali se vratio u njezin život prerušeni u misterioznog pirata Robertsa.
Na putu do ponovnog susreta, priča donosi niz nezaboravnih likova: španjolskog mačevalca Iniga Montoyu (Mandy Patinkin), čiji je život obilježen željom za osvetom, nježnog diva Fezzika (André the Giant) te sitničavog, samouvjerenog Vizzinija (Wallace Shawn). Svaki od ovih likova nosi snažnu dozu humora, ali i emotivne dubine, što filmu daje slojevitost i omogućuje mu da djeluje i kao satira i kao autentična bajka.
Produkcija i nastanak filma: Od romana do uspješne adaptacije
Goldmanov roman dugo je nosio etiketu djela koje je nemoguće adaptirati za filmska platna zbog složene narativne strukture koja kombinira bajku i postmoderni komentar o samom činu pripovijedanja.
Projekt je godinama kružio među producentima bez uspješne realizacije. Tek dolaskom Roba Reinera, poznatog po hitu This Is Spinal Tap i kasnije Ostani uz mene (Stand by Me) i Kad je Harry sreo Sally (When Harry Met Sally), film je dobio svoj konačni oblik.
Snimanje je provedeno u Velikoj Britaniji - dvorci, brežuljci i prirodni krajolici Engleske i Irske pružili su savršenu kulisu za bajkoviti ugođaj. Posebno se pamte mačevalački dvoboji, koje je koreografirao legendarni majstor borilačkih scena Bob Anderson. Rezultat su neke od najslavnijih scena dvoboja u povijesti filma, u kojima se humor isprepliće s virtuoznom koreografijom.
Glumačka postava i nezaboravne interpretacije
Glumačka ekipa filma danas se smatra savršenim odabirom. Cary Elwes i Robin Wright unijeli su toplinu i iskrenost u uloge Westleya i Buttercup, stvarajući romantičnu jezgru filma.
Mandy Patinkin posebno se istaknuo ulogom Iniga Montoye. Njegova replika : "Moje ime je Inigo Montoya. Ubio si mog oca. Pripremi se za smrt", postala je jedna od najcitiranijih u povijesti popularne kulture i često se navodi kao primjer briljantno izvedene filmske rečenice.
André the Giant, profesionalni hrvač, u ulozi Fezzika pokazao je sasvim drugačiju stranu svoje osobnosti. Njegova dobroćudnost i karizma osvojile su publiku i učinile ga prepoznatljivim i izvan svijeta profesionalnog sporta.
Od skromnih prihoda do statusa kultnog klasika
Unatoč izuzetnoj originalnosti, film Kraljevna nevjesta u trenutku prikazivanja nije ostvario veliki komercijalni uspjeh. Neki vjeruju da je problem bio u marketinškoj kampanji koja ga nije znala jasno predstaviti publici - je li riječ o dječjoj bajci, romantičnoj komediji ili parodiji?
Kritičari su, međutim, od samog početka prepoznali njegovu duhovitost, inteligentne dijaloge i vještinu kombiniranja žanrova. Pravi uspjeh stigao je tek nekoliko godina kasnije zahvaljujući VHS izdanjima i učestalim prikazivanjima na televiziji. Generacije gledatelja otkrivale su film u obiteljskom okruženju, što je dodatno učvrstilo njegov status.
Kulturni utjecaj i naslijeđe
Danas je Kraljevna nevjesta nezaobilazan dio popularne kulture, a film se neprestano citira u serijama, filmovima i internetskim memima. Redovito se uvrštava na popise najboljih komedija i avanturističkih filmova svih vremena, a časopisi kao Empire i Total Film smještaju ga među najveće filmske klasike 1980-ih.
Posebno vrijedi istaknuti da je film odabran za očuvanje u američkom nacionalnom filmskom registru. Danas ga se gleda ne samo kao zabavnu bajku, nego i kao briljantnu metaforu o ljubavi, prijateljstvu i samom pripovijedanju.
