Reuters: Agrokor se pokušava vratiti, ali na putu mu stoje Lidl i Kaufland

Fot: Igor Šoban/Pixsell

NAGODBA s vjerovnicima napokon je izvanrednom povjereniku za Agrokor, Fabrisu Perušku, dala vremena za fokusiranje na izvlačenje hrvatske prehrambene kompanije s ruba stečaja i na njen povratak u utrku s međunarodnom konkurencijom, prenosi Reuters.

Uspješna nagodba Uprave Tiska, lanca kioska u vlasništvu Agrokora, u veljači je imenovala bivšeg konzultanta tvrtke McKinsey & Co. za izvanrednog povjerenika zaduženog za restrukturiranje matičnog društva. Međutim, Peruška su odmah omeli teški pregovori s vjerovnicima koji su trajali mjesecima. Nakon što je 4. srpnja sklopljena nagodba, Peruško se mogao koncentrirati na uvrštenje dionica najvećeg koncerna u jugoistočnoj Europi na burzu unutar četiri godine, kao i na ponovni pristup financiranju te revitalizaciju Konzumovih lanaca supermarketa.

Na putu Agrokoru stoje Lidl i Kaufland

Uspjeh tog koncerna ključan je za područje Balkana na kojem Agrokor zapošljava oko 52.000 radnika, navodi Reuters.

Njegovi prihodi iznose i do 15 posto hrvatske gospodarske proizvodnje i njegova je kriza izazvala trzavice u nekoliko gospodarstava u susjedstvu. Agrokor je ključni faktor trenutačnih nastojanja za spajanjem regionalnih i ratom u devedesetima razorenih gospodarstava, no na putu mu stoje njemački rivali Lidl i Kaufland.

"Mislio sam da ću značajan dio svog vremena potrošiti na restrukturiranje", izjavio je Peruško za Reuters početkom ovog mjeseca.

"Ali, nažalost, razina nesuglasica među vjerovnicima i agresivni rokovi nisu nam ostavili mnogo vremena za to. Sad se konačno mogu posvetiti restrukturiranju", ističe.

Od cvjećarnice do dugova od 58 milijardi kuna

Agrokor, koji je svoj put na tržište počeo kao cvjećarnica 1976. godine, upao je u dugove od oko 58 milijardi kuna (9,12 milijardi dolara), jer je preuzeo kompanije i marke širom bivše Jugoslavije. Suočen sa stečajem, Agrokor je u travnju 2017. godine stavljen pod državni nadzor, prouzrokovavši krizu koja je srušila vladajuću koaliciju u Hrvatskoj.

Sadašnja vlada uvela je zakon kojim je očuvala kompaniju, svojom je politikom 10. srpnja uspjela postići nagodbu o dugovanju s vjerovnicima, u koje spadaju domaći i strani bankari, imatelji obveznica i dobavljači. Na temelju sporazuma najveći samostalni kreditor Agrokora, ruski Sberbank, postao je većinski vlasnik dionica s udjelom od 39,2 posto.

Imateljima obveznica pripao je udio od 25 posto, hrvatskim bankama 15,3 posto, a druga najveća ruska banka VTB (VTBR.MM) dobila je 7,5 posto dionica. Trgovački sud u Zagrebu trebao bi potvrditi nagodbu u listopadu ili studenom.

Turizam, zdravstvo

Peruško je odbio iznijeti bilo kakve informacije o zatvaranju trgovina ili gubitku radnih mjesta. Većina analitičara slaže se da on stoji na putu jačanja Konzuma, najvećeg pokretača prihoda grupe. Prema njegovim izjavama prvi korak bio bi izgradnja kredibiliteta s dobavljačima i vjerovnicima.

Agrokoru je ponekad trebalo više od godinu dana da plati dobavljače, koji su to zatim namirili podizanjem cijena. Učinkovitije vođenje poslovanja i bolje postizanje dogovora s dobavljačima pomogli bi Konzumu pobijediti međunarodnu konkurenciju, rekao je.

Napuštanje dijela poslovanja, poput onog u turizmu i zdravstvu, u svrhu pripreme za potencijalnu inicijalnu javnu ponudu u nadolazećim godinama, također bi moglo biti od pomoći, kaže Peruško. Agrokorovi vjerovnici žele da se dionice kompanije vrate na burzu u roku od četiri godine, dodaje. Peruško je izjavio da trenutno ne planira prodaju glavnih tvrtki u sklopu Agrokora, poput proizvođača sladoleda Leda i proizvođača mineralnih voda Jamnice, iako postoji mogućnost da će promijeniti mišljenje.

Težak zadatak

Analitičari tvrde da je glavni zadatak Agrokora izvlačenje veće dobiti iz lanca 790 Konzumovih supermarketa koji nose oko 45 posto prihoda grupe te su suočeni s jakom konkurencijom međunarodnih maloprodajnih lanaca. Lidl i Kaufland proširili su se tijekom nedavne krize u Agrokoru, a analitičari se slažu da mu upravo oni nanose najveću štetu.

"Konzum je uložio mnogo napora u velike dućane i trgovačke centre, ali kupci su i dalje više usmjereni na Lidl i Kaufland, koji nude proizvode po jeftinijim cijenama", tvrdi ekonomski analitičar iz Zagreba, Damir Novotny.

"Izgubili su godinu dana ne radeći ništa zbog strateškog restrukturiranja, a zapravo su samo pokušavali restrukturirati bilancu." Agrokorov brend Mercator, koji broji 985 trgovina raširenih po Sloveniji, Srbiji, Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori, također se suočava s rastućom konkurencijom međunarodnih trgovačkih lanaca.

Lidl se u Srbiji sprema otvoriti između 10 i 20 trgovina u 2018. godini te je u ožujku otvorio natječaj za više od 1000 radnih mjesta. Kaufland je u travnju u Hrvatskoj otvorio svoj 39. dućan, a Lidl u svibnju 95. Konzum se također bori s konkurentima Studencem i dućanima Tommy na unosnoj dalmatinskoj obali na čije plavo more i surove plaže hrle turisti.

Težak posao pred Peruškom

Analitičari tvrde da je pred Peruškom težak posao.

"Fokusiranje na nagodbu nije mu ostavilo prostora za raspravu o dugoročnom poslovanju", kaže Luka Orešković, investicijski partner i savjetnik u konzultantskoj tvrtki Spitzberg Partners.

"Novi vlasnici trebaju dopustiti Upravi da provede potrebne mjere restrukturiranja, čak i ako one podrazumijevaju rezanje radnih mjesta i zatvaranje trgovina koje posluju s gubitkom. To će sada biti teže nego što je bilo prije godinu dana", ističe.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.