Foto: Gov.hr/Netokracija
NE ZNAM jeste li već imali prilike posjetiti novi središnji državni portal i stvoriti svoje mišljenje o ovom projektu na kojem se radilo posljednjih godinu dana, no red je da napišemo nekoliko riječi i o nečemu što je imalo potencijal da postane najbolji digitalni projekt Vlade. Inače, o svemu smo pisali još u siječnju u našoj analizi o tome hoće li novi državni portal postati samo jeftina kopija portala britanske vlade, a sada, kada je projekt konačno zaživio, izdvojili smo vrijeme za detaljniju analizu viđenog.
Iako sam veliki pobornik izrade funkcionalnih stranica koje fokus stavljaju na najvažniji sadržaj, stječe se dojam da je najvažniji sadržaj na početnoj stranici Vlade RH isključivo (samo)promotivnog karaktera. Osim što ostavlja gorak okus u ustima jer ne dobivamo niti jednu važniju informaciju (osim informacija o konferencijama za novinare), čini mi se da bi bolje rješenje bilo da se stranica Vlade nije niti mijenjala, umjesto da se “na silu” išlo na promjenu kako bi se pokazalo “da i mi nešto radimo u digitalnom segmentu”.
Prva asocijacija nove početne stranice Vlade tako mi je pitanje jesam li na internetskoj stranici najvažnije državne institucije ili na nečijem privatnom blogu? Mnogi će se također žaliti na pretjerano korištenje crvene boje na web stranici – svakako, radi se o subjektivnom dojmu svakog posjetitelja, no ostaje činjenica da se ta ista crvena boja mogla bolje iskoristiti za recimo – prikaz linkova. Ovako, linkovi nisu na niti na koji način posebno istaknuti (osim što lagano promijene boju kada pređete mišem preko njih, što definitivno nije dovoljno osobama s poteškoćama s vidom) a niti ne ide u prilog proklamiranoj želji da stranica bude što je moguće pristupačnija što većem broju korisnika.
A završni dokaz (ako vam je uopće potreban) nerazumijevanja projekta gov.uk je vjerojatno stavljanje copyrighta na naše stranice, iako je gov.uk izdan pod javnom licencom, što nismo primijetili na prvih mah, ali nam je ukazao na to naš komentator.
Kad najvažnije informacije nisu na prvom mjestu
Sjeća li se netko portala Mojauprava.hr? Da, to je onaj portal koji nitko nije koristio a na koje su potrošeni milijuni naših proračunskih kuna, koji je odgovarao na česta pitanja građana (nešto slično kao veliki, državni online FAQ). Sva pitanja i odgovori s tog portala sada su preneseni na Središnji državni portal. Dakle, ovo je mjesto na kojem možete pronaći vjerojatno najkvalitetnije informacije o svemu što vas zanima – od upisa djeteta u vrtić do potrebnih dokumenata za izradu osobne iskaznice. Šteta je zapravo što je fokus na početnoj stranici stavljen na posljednje novosti, a ne na ove informacije, koje su prosječnom posjetitelju mnogo važnije od, primjerice, Reformskih mjera fiskalne konsolidacije. S druge strane, to što je ostavljen naziv Moja uprava umjesto nekog smislenijeg, poput Teme koje bi vas mogle zanimati, opet govori o nedostatku novca uloženog u kvalitetnu sadržajnu strategiju.
Razina 2 ili Razina 3 – koju razinu pristupa moram imati da bih mogao koristiti sve prednosti sustava e-Građani? Ovo je samo jedan od primjera gdje se koriste poruke koje zbunjuju građane.
Korisničke upute jedna su sasvim druga priča i projekt e-Građani upravo na tome pada na testu. Zašto raditi projekt kojeg će, realno, moći koristiti samo malen postotak ljudi koji je upoznat s terminima AAI@EduHr, osobni certifikat HZZO-a ili vjerodajnice koje izdaje FINA? Što ti termini znače prosječnom posjetitelju!? Osnovno pravilo web dizajna je da se osmisli kvalitetno sučelje i kvalitetne poruke koje ćete prezentirati vašim posjetiteljima, što ovdje nije napravljeno. Ono što će kratkoročno riješiti problem je izrada kvalitetnih i konciznih uputa koje će u nekoliko koraka građanima objasniti što se od njih očekuje da bi mogli koristiti sustav. I naravno – objašnjenje samog sustava jer prema trenutnom stanju projekta, za sada ćemo moći samo “pregledavati” podatke o, primjerice, svom liječniku, bez mogućnosti da ih preko weba i promijenimo.
Kada spominjemo uporabivost (eng. usability) govorimo o tome koliko je neka stranica jednostavna za korištenje i koliko su poruke koje šaljemo jasne i nedvosmislene. Ako ove projekte gledamo u samopromotivnom smislu, onda ih možemo smatrati uspješnima. Ako pak gledamo očima prosječnog građanina, smatram da nije napravljen dovoljan pomak u tome da se informacije učine pristupačnijima. Kompletna stranica Vlade lošija je u odnosu na prošlu verziju jer nudi manje informacija koje su skrivene unutar nepovezanih linkova.
Česti linkovi (na obje stranice) poput onih o Središnjem državnom portalu, otvaraju se u novom prozoru, bez obzira na kojoj se stranici nalazite. Zapravo, većina linkova je konfuzna i nepovezana, pa tako dio poveznica vodi na vanjske stranice, bez neke smislene ikone koja bi takvu akciju dala do znanja (iako se slične ikone koriste u, primjerice, prikazu novosti). Poruke koje se prikazuju građanima su neusklađene. Ton nije isti kod svih poruka, što je razumljivo kada na projektu radi više članova tima, no opet to se relativno jednostavno rješava tako da se prije početka izrade definira Tone of voice. To u slučaju naše Vlade nije napravljeno.
Zašto bi baš svim građanima bilo jednostavno pristupiti središnjoj državnoj web stranici te informacijama bitnim za život u zemlji koja razvija Gov.hr? Kao i kod uporabivosti ozbiljni problemi postoje i kada govorimo o pristupačnosti (eng. accessibility) i pristupu internet stranici osoba s poteškoćama. Semantički, stranica je prepuna ozbiljnih problema. Sada, ako ne znate zašto je semantika u web dizajnu bitna, vjerojatno ćete pomisliti “koga je briga”. Ali briga je slijepe i slabovidne osobe koje će zbog ozbiljnih semantičkih problema ovu stranicu mnogo teže koristiti i pronalaziti njima važne informacije. Imate li vremena čitati o tehničkim detaljima, nastavite – u suprotnom preskočite sljedeća tri odlomka.
Ono o čemu sam dosta pisao u analizi iz siječnja je što je natječaj postavljen loše i traljavo. Smatrao sam tada, a smatram i sada, da se u natječaju nije trebalo tražiti da internetska stranica bude kompatibilna s Internet Explorerom 6 jer i sam Microsoft više ne pruža podršku Exploreru 6, kao niti operativni sustav Windows XP s kojim je IE6 dolazio predinstaliran, već da se trebalo veći naglasak staviti na pristupačnost web stranice. Kada govorimo o kompatibilnosti, brzim pregledom stranica na servisu BrowserStack možemo vidjeti da stranica usprkos manjim problemima, izgleda dosta dobro čak i u Internet Exploreru 6, izuzmemo li (ozbiljan) problem s nedostajajućom glavnom navigacijskom trakom i manji problem s nepodržavanjem transparentnih PNG slika. No, opet, mali će broj korisnika i vidjeti te probleme, jer je broj onih koji koriste IE6 (izuzmemo li one koji rade po državnim tvrtkama koje još nisu napravila nadogradnju), izrazito malen do – gotovo zanemariv.
Na novi Središnji državni portal i novu stranicu Vlade čekali smo gotovo 18 mjeseci. Iako je prva najava bila da će stranica biti gotova do ulaska Hrvatske u Europsku uniju, brzo su svi postali svjesni da je to jednostavno prekratak i nerealan rok.
Najveći problem Hrvatske je što država i vlast funkcioniraju od izbora do izbora, rijetko tko razmišlja dugoročno. Svaka nova Vlada stvara nova ministarstva i agencije pa stoga nije nimalo čudno da Središnji državni portal, kao i portal Vlade, nije nešto što se radi za razdoblje dulje od četiri godine. Zapravo je najveća šteta što smo ovu stranicu čekali toliko dugo, da je do kraja mandata ove Vlade ostalo tek nešto više od godinu i pol dana, pa ćemo novi web vjerojatno vidjeti već kroz dvije godine.
Ono čemu se doduše možemo nadati je da će projekt e-Građani zaživjeti u mjeri u kojoj je zamišljen, što ćemo moći ocijeniti tek po završetku druge faze projekta, kada ćemo putem sustava promijeniti i svog doktora Opće prakse, predati prijavu poreza ili zahtjev za novom osobnom iskaznicom. Za sada djeluje obećavajuće, ali ništa više od toga. Jer, ako portal ne učinite dostupnim većem broju građana (od onih koji znaju imaju svoje AAI@EduHr lozinke), niste zapravo ništa pametno napravili. Kako sada stvari stoje, servis e-Građani namijenjen je samo onima koji odlično barataju računalima. Svi ostali, nadajte se pomoći svoje djece i unuka, jer teško mogu očekivati da će moja baka od 80 godina otići u FINA-u na šalter i zatražiti svoj mToken. No, to je već jedan sasvim drugi problem.
Emanuel Blagonić, Netokracija.hr