Japanski automobilski div Nissan najavio je drastičan potez - gašenje svoje povijesne tvornice Oppama. U sklopu opsežnog plana restrukturiranja, proizvodnja će se do ožujka 2028. godine u potpunosti preseliti na drugu lokaciju. Ova odluka predstavlja kraj jedne ere za pogon koji neprekidno radi od 1961. godine i zapošljava oko 2400 radnika, a prijeti i ostavljanjem dubokog traga na lokalno gospodarstvo u okolici Tokija.
Zatvaranje tvornice Oppama ključan je dio Nissanovog plana restrukturiranja nazvanog 'Re:Nissan'. Otkako je preuzeo vodstvo, izvršni direktor Ivan Espinosa najavio je ukidanje 20.000 radnih mjesta diljem svijeta te smanjenje broja tvornica sa 17 na 10. Cilj je smanjiti godišnju proizvodnju s 3,5 na 2,5 milijuna vozila i tako vratiti tvrtku na put profitabilnosti.
Iz Nissana poručuju kako će se cjelokupna proizvodnja iz pogona Oppama do kraja fiskalne 2027. godine preseliti u tvornicu Nissan Motor Kyushu u prefekturi Fukuoka. Tvrtka je ovaj potez opravdala detaljnom analizom koja je pokazala da je preseljenje "najučinkovitije rješenje temeljeno na proizvodnom kapacitetu, isplativosti i potencijalu za ulaganja". Dodali su kako će ovim potezom smanjiti troškove proizvodnje u Japanu, ojačati konkurentnost i osigurati dugoročni rast.
Unatoč poslovnoj logici, izvršni direktor Ivan Espinosa izrazio je žaljenje zbog posljedica koje će ova odluka imati na zaposlenike.
"Nissan je danas donio tešku, ali nužnu odluku. Nije bilo lako, ni meni ni tvrtki, ali vjerujem da je ovo ključan korak prema prevladavanju trenutnih izazova i izgradnji održive budućnosti", izjavio je Espinosa. "Tvornica Oppama ponosan je dio naše povijesti i njezino će naslijeđe živjeti. Iskreno zahvaljujem našim zaposlenicima, lokalnoj zajednici i partnerima koji su ovu tvornicu podržavali s predanošću i srcem."
Gašenje pogona Oppama nije samo poslovni potez, već i simboličan udarac za Nissan i cijelu regiju. Tvornica je otvorena davne 1961. godine, a s njezinih je traka sišao legendarni Datsun Bluebird. Upravo je ovdje 2010. godine započela i masovna proizvodnja prvog električnog modela Leaf, čime je tvornica ušla u povijest. S godišnjim kapacitetom od 240.000 vozila, ovaj pogon bio je ključan za Nissanovu strategiju.
Zatvaranje će imati razorne posljedice na lokalno gospodarstvo, s obzirom na to da se u blizini nalaze i brojni Nissanovi dobavljači. Tvornica je ujedno i popularna turistička atrakcija. Unatoč tome, lokalni dužnosnici izražavaju duboku zabrinutost. Guverner prefekture Kanagawa, Yuji Kuroiwa, upozorio je da će zatvaranje imati "ogroman utjecaj na zapošljavanje i gospodarstvo".
Ova vijest dolazi u vrijeme dodatnih izazova za japanskog proizvođača. Pojavile su se glasine, koje su prenijeli Reuters i Nikkei, da je Foxconn, tehnološki div poznat po proizvodnji iPhonea, bio u pregovorima s Nissanom o mogućoj proizvodnji električnih vozila upravo u pogonu Oppama. Ti su planovi sada očito propali.
Osim unutarnjeg restrukturiranja, Nissan se suočava i s vanjskim pritiscima, ponajprije na američkom tržištu. Najava bivšeg američkog predsjednika Trumpa o mogućem uvođenju carina od 25 % na sav japanski izvoz automobila predstavlja ozbiljnu prijetnju. Takav potez ne bi pogodio samo Nissan, već i druge japanske divove poput Honde i Toyote.
Hideo Kumano, glavni ekonomist s Instituta za istraživanje Dai-ichi Life, upozorio je da bi američke carine mogle gurnuti japansko gospodarstvo u recesiju. "Neizbježno je da ćemo pretrpjeti određenu štetu. Postoji mogućnost da padnemo u recesiju", izjavio je Kumano.