Američki predsjednik Donald Trump jučer je brojne carine obustavio na 90 dana, ali carine od 25 posto na uvoz automobila još su na snazi, a uskoro će nastupiti i carine na automobilske dijelove, što je izazvalo kritike automobilskih kompanija iz američke savezne države Michigan.
Regionalna gospodarska komora Detroita i udruga proizvođača automobila MichiganAuto pozvale su američkog predsjednika da zaštiti složeni međunarodni opskrbni lanac o kojem američka automobilska industrija ovisi od mjera koje slabe njezinu globalnu konkurentnost.
"Industrija po kojoj je savezna država Michigan poznata te opskrbni lanci i zaposlenici koji je podržavaju i dalje će trpjeti nesigurnost i poremećaje uzrokovane promjenjivom trgovinskom politikom", izjavile su komora i udruga nakon što su prošli mjesec upozorile da bi carine mogle autoindustriji izazvati brojne probleme.
Na snazi ostaju i carine od 25 posto na uvoz aluminija i čelika koje također utječu na automobilsku industriju, napominju.
Trump je jučer izjavio da će možda nekim američkim kompanijama odobriti izuzeće od carinskog programa, ali nije jasno obuhvaćaju li njegova razmatranja proizvođače automobila. Na upit o kompanijama koje su tražile izuzeće, američki predsjednik je rekao da su neke od njih carine teško pogodile. "Na neke, zbog same prirode kompanija, utjecaj je bio značajniji. Proučit ćemo to."
Guvernerka savezne države Michigan Gretchen Whitmer, članica Demokratske stranke, u srijedu je u Washingtonu pozvala da se proizvođače automobila oslobodi plaćanja carina.
"Izuzmimo automobile i energiju koji su ključni za proizvođače i izravno utječu na džepove građana", izjavila je. Ranije ovog tjedna u američkoj savjetodavnoj kompaniji za automobilsku industriju predvidjeli su da bi se u SAD-u i Kanadi ove godine moglo prodati 1,8 milijuna vozila manje nego prošle godine, dok bi u sljedećih deset godina prodaja automobila mogla stagnirati ako globalni trgovinski rat eskalira.
Američke carine od 25 posto na uvoz automobila stupile su na snagu 3. travnja. Na vozila proizvedena u Meksiku i Kanadi ti se nameti također naplaćuju, ali proizvođači koji posluju u skladu s američko-meksičko-kanadskim trgovinskim sporazumom USMCA mogu od iznosa odbiti vrijednost udjela proizvedenog u SAD-u.
Nove carine od 25 posto na uvoz automobilskih dijelova stupit će na snagu do 3. svibnja. Stellantis, matično društvo američkog Chryslera, prošli tjedan je objavio da privremeno zatvara proizvodnju u dvjema tvornicama u Meksiku i Kanadi, što je utjecalo na pet američkih pogona koji su s njima povezani i dovelo do privremenog otpuštanja 900 američkih radnika.