Rektor Bjeliš studentima: Nisam dugo čekao da demokracija postane manipulativna!

REKTOR Sveučilišta u Zagrebu, Aleksa Bjeliš, pomno prati sva događanja oko studentskih prosvjeda pa je odlučio reagirati na prozivke studenata iznesene na službenom blogu studenata prosvjednika s Filozofskog fakulteta u Zagrebu - www.slobodnifilozofski.bloger.hr.

Podsjetimo, oni su u svom jučerašnjem izvješću o šestom danu blokade fakulteta napisali: "U petak je na studentski plenum Filozofskoga fakulteta samoinicijativno došao rektor Zagrebačkog sveučilišta Aleksa Bjeliš. Na eksplicitno pitanje studenata rektor je pred oko 800 ljudi na plenumu izjavio da podupire naše zalaganje za besplatno obrazovanje dostupno svima. Međutim, to se pokazalo kao običan populizam i licemjerstvo, s obzirom na to da je isti rektor u subotnjoj radijskoj izjavi zagovarao studentske kredite kao rješenje problema, time se izravno suprotstavljajući volji studenata i njihovih profesora. Smiješno je i to da se rektor poziva na mađarski primjer. Možda nije čuo, ali Mađarska je trenutno u potpunom gospodarskom krahu. Ridikulozno je da se u doba globalnog kolapsa neoliberalnog ekonomskog modela rektor i dalje zalaže za socijaldarvinistički pristup obrazovanju, pokazujući još jednom temeljno nerazumijevanje studentskih zahtjeva. Molimo rektora, ministra i premijera da izdvoje nešto svoga dragocjenog vremena i pročitaju pomno sve dokumente i materijale kojima studenti dodatno argumentiraju svoje jasno artikulirane zahtjeve. Svi se dokumenti mogu pronaći na adresi www.slobodnifilozofski.bloger.hr. Nadamo se da se nakon toga više nećemo morati ponavljati i da će, kao što smo to učinili i mi, i oni konačno prijeći s riječi na djela".

Rektor Bjeliš im je na sve to odgovorio: "U razgovoru za Radio 101, u subotu 25. travnja 2009. godine prijepodne, spomenuo sam, ako se dobro sjećam, kako nije isključeno da aktualna direktna demokracija ubrzo postane i manipulativna demokracija. Nisam dugo čekao. Molim svakoga tko je pratio taj razgovor ili će pratiti njegovu snimku, da sam zaključi i usporedi što se reklo u rečenicama koje su izdvojene. Pritom, molim i da se osim na sadržaj izjava koje su izdvojene, obrati pozornost i na način kojim su one izvađene iz konteksta cijelog razgovora koji je trajao nešto više od sat vremena. Stoga, zbog istinitog informiranja cjelokupne javnosti, ali i studenata prosvjednika, još jednom u nekoliko točaka želim iznijeti svoje stavove, koji su sadržani u mojem rektorskom programu, i o kojima često govorim, na uvijek jednak način".

"Jedina participacija studenata treba obuhvatiti samo one studente koji u višim godinama studija ne ispunjavaju na dovoljno uspješan način studijske obveze"

"Iz vlastitih prihoda Sveučilišta, tj. njegovih sastavnica, treba pojačanim financiranjem iz državnog proračuna potpuno ukinuti prihod od studentskih školarina kao komercijalnu kategoriju o kojoj ovisi poslovanje Sveučilišta. Jedina participacija studenata treba obuhvatiti samo one studente koji u višim godinama studija ne ispunjavaju na dovoljno uspješan način studijske obveze, o čemu treba donijeti jasne i nedvosmislene kriterije. Na nacionalnoj razini treba razviti elemente skrbi za sve one koji zadovoljavaju uvjete za upis na studij i uspješno studiranje, a zbog socijalnih i gospodarskih uvjeta im je to otežano. Mogući načini kojima se to treba postići su izravna potpora te povoljni krediti subvencionirani od države i drugih zainteresiranih dionika iz javnog i privatnog sektora. Treba hitno prići preuređenju sustava studentskog standarda, na način koji će jamčiti njegovu održivost i daljnji razvoj. O svim navedenim točkama treba postići društveni sporazum na nacionalnoj razini, nakon zajedničkog rada predstavnika Vlade, visokoobrazovnih ustanova, studenata, roditelja (tj. sindikata), i ostalih relevantnih sudionika", navodi rektor Bjeliš.

"Čini mi se kako je u ovih nekoliko točaka, jednako kao i u službenim dokumentima Sveučilišta, uključujući i dva zadnja godišnja izvješća, te u brojnim javnim istupima, kako mojim, tako i u onima drugih predstavnika Sveučilišta, svakome tko objektivno i dobronamjerno sluša ono što je rečeno, jasno koje stavove o cjelokupnom sustavu visokog obrazovanja, pa i o pitanju studentskih participacija, imaju rektor i Senat Sveučilišta u Zagrebu. Nadam se da su oni dovoljni kao polazište za daljnje zajedničke korake, i da čine izlišnima svako daljnje ometanje redovitog rada na pojedinim sastavnicama Sveučilišta", dodaje.

"Pred svima nama stoji još jako puno posla"

"Time želim i završiti ovo pismo. No, dopustite mi, da na samom kraju, ipak iznesem svojih nekoliko osobnih stajališta i impresija, i to ne s pozicije rektora, nego s pozicije sveučilišnog profesora i člana akademske zajednice. Ovim se pismom nisam želio osvrtati na kvalifikacije `populist i licemjer` koje su mi pripisali nepotpisani autori, sudionici (kakve ono?) demokracije. Ipak, ne mogu ne primijetiti kako se ova nova demokratska metoda kojom se studenti koriste, pojavila na fakultetu s kojeg potječu generacije velikih autora i moralnih vertikala koje su mnogima, pa i meni, omogućile spoznajno i intelektualno sazrijevanje, i jednako tako obnavljanje. Neka od tih imena su mi mogli biti djedovi ili očevi, drugi su moji vršnjaci, trećima bih ja mogao biti otac. Stižu na red unuci, pa i ovi koji pišu nepotpisane izjave. Stoga bih ovo pismo mogao efektno završiti riječima kako i od njih mogu učiti, te kako su i oni jednako sjajni, baš kao i njihovi prethodnici. Međutim, odgovornost sveučilišnog profesora i odgajatelja nalaže mi biti iskren i reći ono što mislim i osjećam, a to je: Pred svima nama, kako pred Sveučilištem, studentima i kolegama s Filozofskog fakulteta, tako i pred Vladom Republike Hrvatske, Ministarstvom znanosti, obrazovanja i športa, te svim sudionicima sustava visokog obrazovanja, stoji još jako puno posla, ukoliko želimo ovaj sustav učiniti boljim, pravednijim i kvalitetnijim. U tom smislu, ja i dalje predlažem početak konstruktivnih razgovora kojima će započeti rješavanje svih otvorenih pitanja", završio je Bjeliš.

I.M.
Foto: Boris Kovačev/Cropix

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.