FOTO Bio je čudo avioindustrije. Sad postaje sve veći problem

Foto: Shutterstock, EPA

Najveći komercijalni putnički avion na svijetu, Airbus SE A380, iskusio je neočekivanu renesansu u smislu putničkih kapaciteta kada se globalno putovanje oporavilo nakon pandemije. No održavanje sigurnosti ovog aviona u zraku postaje sve skuplja glavobolja za zračne prijevoznike, piše Bloomberg.

Dvadeset godina nakon svog prvog leta, gomilaju se regulatorni bilteni koji nalažu popravke, inspekcije ili zamjenske dijelove za ovaj golemi četveromotorni zrakoplov. Iako su neki postupovne naravi, poput zahtjeva za pravovremenim provjerama opreme, drugi su ozbiljnije prirode.

Popis kvarova postaje sve duži

Tobogani za evakuaciju koji propuštaju, napuknute brtve i puknuta osovina stajnog trapa nalaze se među 95 direktiva o plovidbenosti za A380 koje je od siječnja 2020. izdala Europska agencija za sigurnost zračnog prometa (EASA). To je otprilike dvostruko više direktiva nego za velike zrakoplove kompanije Boeing u istom razdoblju.

S obzirom na to da je ograničena ponuda novijih i štedljivijih zrakoplova, kompanije koje su se obvezale na dvokatni A380 nemaju mnogo izbora nego nastaviti letjeti njime. U svojoj mladosti A380 je bio trijumf međunarodne suradnje, s četiri milijuna dijelova koje je proizvodilo 1500 tvrtki diljem svijeta. Sada je složenost ovog zrakoplova postala izazov zbog rascjepkanih opskrbnih lanaca zrakoplovne industrije.

"A380 je složen zrakoplov kojeg veličina čini zahtjevnijim za održavanje u usporedbi s drugim zrakoplovima. Za sigurnost je vrlo važno da se ne stvara stigma vezana uz objavu direktive o plovidbenosti - sigurnost mora biti na prvom mjestu", navodi se u priopćenju Europske agencije za sigurnost zračnog prometa.

Agencija je navela kako te direktive, koje nalažu radnje radi postizanja sigurnosti zrakoplova, mogu značajno varirati po opsegu i hitnosti. "Količina direktiva za različite tipove zrakoplova nije dobra osnova za usporedbu", poručila je EASA.

Međutim, s kapacitetom za prijevoz 485 putnika ili više, kašnjenja uzrokovana mehaničkim kvarovima mogu biti skupa i izazvati lančane probleme u rasporedu letova. Zrakoplov A380 kompanije Qantas Airways na liniji Sydney-London pokvario se u Singapuru 7. svibnja zbog problema s pumpom za gorivo. Let prema Londonu bio je odgođen više od 24 sata, a putnici su bili smješteni u hotelima.

Više od 100 dana parkiran u Manili

To je bio drugi problem s pumpom za gorivo koji je izazvao kašnjenje leta QF1 u Singapuru otkako je Qantas ponovno aktivirao svoje A380 zrakoplove. Nedavno su Qantasovi putnici, koji su 14. srpnja trebali letjeti iz Singapura za Sydney u A380, danima kasnili zbog tehničkih problema. Planovi za njihovo preuzimanje zakomplicirani su oštećenjem drugog A380 na aerodromu u Sydneyju, kada se aeromost zabio u jedan od motora.

Jedan zrakoplov British Airwaysa, A380 registracijske oznake G-XLEB, nedavno je proveo više od 100 dana u Manili. Nakon povratka u londonsku zračnu luku Heathrow sredinom lipnja, letio je samo sedam dana od sljedećih trideset, prema podacima Flightradar24.

Ipak, British Airways od sljedeće godine kreće s programom obnove interijera, uključujući i preuređenje kabina A380, što upućuje na to da će zrakoplov i dalje biti u upotrebi još godinama. Za zrakoplovne kompanije koje koriste A380, alternative velikog kapaciteta nisu brojne. Novi Boeing 777X kasni godinama, a Airbus ne može dovoljno brzo proizvoditi A350 za duge relacije.

U međuvremenu, operateri A380 raspolažu superjumbo zrakoplovom koji će postajati sve zahtjevniji i skuplji za korištenje. Na internetskim forumima o zrakoplovstvu neki od tih letova već dobivaju reputaciju po kvarovima, otkazivanjima ili noćnim kašnjenjima.

Zauzimaju prostor i radnu snagu u radionicama

U priopćenju, Airbus je naveo da A380 "i dalje redovno leti uz visoku operativnu pouzdanost, koja je za globalnu flotu u posljednjih 12 mjeseci iznosila 99%. Airbus je predan pružanju potpune tehničke podrške kupcima kako bi mogli optimizirati rad svoje flote A380, a to će se nastaviti sve dok zrakoplov bude u službi."

U međuvremenu, A380 zauzimaju prostor i radnu snagu u radionicama diljem svijeta, pogoršavajući ionako prisutan nedostatak kapaciteta za popravak u komercijalnoj floti. Sveobuhvatna kontrola tog golemog zrakoplova može potrajati i 60.000 radnih sati, prema podacima tvrtke za održavanje zrakoplova Lufthansa Technik.

Qantas šalje neke svoje zrakoplove u Dresden u Njemačkoj na generalni remont; British Airways ih šalje u Manilu na popravke; a Emirates, najveći operater A380 zrakoplova na svijetu, održava neke u Kini.

Neki od nedavnih kvarova na tim zrakoplovima posljedica su dugotrajnog prizemljenja tijekom pandemije, kada su zrakoplovne kompanije parkirale svoje A380 u kalifornijskoj pustinji, središnjoj Španjolskoj ili australskom zaleđu.

Direktiva o plovidbenosti koju je EASA izdala 16. svibnja naložila je zamjenu tobogana na napuhavanje za evakuaciju. Spojevi ljepila su se raspukli, vjerojatno zbog izloženosti vlazi i toplini tijekom skladištenja. Kvar je mogao imati smrtonosne posljedice, ističe EASA.

Proizvodnja zaustavljena i prije pandemije

Dana 7. travnja, EASA je naložila inspekcije na A380 nakon što je otkriveno da je brtvilo na spojevima stajnog trapa s krilima napuknuto. Direktiva iz travnja prošle godine zahtijevala je zamjenu nekih osovina stajnog trapa nakon pucanja na zrakoplovu koji je bio u skladištu od 2020.

Budućnost zrakoplova Airbus A380 bila je već upitna kada je pandemija covida-19 zaustavila globalna putovanja početkom 2020. Godinu ranije, Airbus je prekinuo proizvodnju zbog slabih prodajnih rezultata.

Kada se pandemija povukla, A380 je iznenada pronašao novu svrhu. Putovanja su procvjetala, a prijevoznici uključujući Singapore Airlines, Lufthansu i Qantas ponovno su prigrlili jedinstvenu sposobnost zrakoplova za prijevoz velikog broja putnika.

A380 još uvijek ima svoje poklonike

Naravno, A380 još uvijek ima svoje poklonike. Emirates, koji je iskoristio neke A380 kao izvor rezervnih dijelova, planira letjeti tim zrakoplovima sve do kraja sljedećeg desetljeća. Predsjednik kompanije, Tim Clark, usporedio je avion s "ogromnim usisavačem" koji može progutati putnike kao nijedan drugi avion.

Problemi s pouzdanošću najnoviji su zaokret u priči o superjumbu koji je gotovo uvijek izazivao podijeljena mišljenja. Putnici još uvijek vole prostranu unutrašnjost i smioni dizajn A380. Zrakoplovne kompanije bore se s logističkim zahtjevima, od dužih pista do iznimno velikih hangara, kao i s tehničkim dramama.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.